Technologičtí giganti na koberečku. Šéfy Amazonu, Applu, Facebooku a Googlu budou zpovídat američtí kongresmani
Ještě nikdy se nestalo, aby si výbor amerického Kongresu předvolal ke slyšení šéfy čtyř z pěti nejhodnotnějších amerických firem. To se však změní už ve středu, kdy se před kongresmany představí klíčové osobnosti technologických gigantů Amazon, Apple, Facebook a Google.
Američtí zákonodárci budou Jeffa Bezose, Tima Cooka, Marka Zuckerberga a Sundara Pichaie vyslýchat kvůli monopolním postavením jejich firem na trhu. Všechny entity totiž v minulosti čelily obvinění v této oblasti a všechny jsou antimonopolními autoritami v různých částech světa také z těchto důvodů různě vyšetřovány.
Aby také ne. Všichni čtyři obří mají aktuálně kombinovanou tržní hodnotu přes 5 bilionů dolarů, přičemž zbylých šest firem z první desítky kumulovaně dosahuje jen na zhruba tři čtvrtiny této hodnoty, jak připomíná magazín Axios. Ještě před pěti lety přitom toto číslo činilo 90 % – jinými slovy, bohatství světa se koncentruje stále více právě do těchto čtyřech firem.
Středeční slyšení, které se uskuteční od 18 hodin SELČ, je součástí probíhajícího procesu antimonopolního podvýboru Sněmovny reprezentantů. Na jeho konci by měla stát legislativa, která bude velké digitální platformy efektivněji regulovat. Tím pravděpodobně zasáhne nejen do jejich fungování ve Spojených státech, ale po celém světě.
Očekává se, že kvůli pandemické situaci se událost uskuteční online. Zatímco pro zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga půjde o již několikáté slyšení, šéf Amazonu Jeff Bezos bude svědčit před zákonodárci vůbec poprvé. Čtyři zmínění aktéři jsou ovšem v relativně odlišných situacích a každý čelí kritice z trochu jiných důvodů. Budou tak postaveni nejspíš i odlišným sadám otázek, ovšem zároveň stojí všichni na stejné straně barikády.
Amazon a používání dat třetích stran
Firma nejbohatšího muže světa Jeffa Bezose, který minulý týden díky růstu Amazonu na akciovém trhu zbohatl za jediný den o rekordních 13 miliard dolarů, je už ze své velikosti a produktové šíře nutným objektem zájmu, když přijde řeč na antimonopolní opatření. V konkrétní rovině se ale pravděpodobně budou zákonodárci opírat o nedávná zjištění, že Amazon využíval data od prodejců třetích stran, jež přes Amazon prodávali.
Na tom by samo o sobě ještě nebylo nic špatného, kdyby následně na základě těchto dat pod vlastní značkou nevyráběl konkurující produkty. Ty měl podle investigace deníku The Wall Street Journal navíc Amazon podpořit mnohem větší viditelností na webu. Kongresu přitom tvrdil, že tuto praktiku neprovozuje.