Televizní reklama není mrtvá, říká J&T Ventures novou investicí. Jen je třeba řešit různá zařízení

Přesně to umí chorvatský startup AdScanner. Čeští J&T Ventures a další investoři z Evropy teď mladé firmě posílají přes 120 milionů.

Iva BrejlováIva Brejlová

adscanner

Foto: AdScanner

Marin Ćurković, generální ředitel a spoluzakladatel AdScanneru

0Zobrazit komentáře

Reklama promítaná v televizních pořadech je aktuálně pro její zadavatele velká neznámá. Nikdo vlastně neví, kdo se na ni kouká, a tedy jak je výhodná pro firmy, které ji platí. Lidé se navíc na určitou část televize dívají prostřednictvím různých digitálních platforem. Se způsobem, jak přesto sledovanost měřit, přišel chorvatský startup AdScanner. Teď přilákal investici přesahující 122 milionů korun, na které se podíleli i Češi.

Byli to tuzemští J&T Ventures, kteří se tak přidali k maďarskému fondu Lead Ventures a balkánskému South Central Ventures. Pod vedením maďarského fondu posílají na rozvoj startupu pět milionů eur. Peníze mají umožnit vstup na nové trhy i rychlejší vývoj produktů.

„Očekávaná transformace reklamního průmyslu se projevuje dynamickými změnami v rámci televizní reklamy. Videoplatformy nyní přímo konkurují tradičním stanicím a trh volá po řešeních a platformách, které přesně měří vše, co se na obrazovkách děje. Tato změna staví na chytrých technologiích a big data,“ říká Marin Ćurković, generální ředitel a spoluzakladatel AdScanneru.

Vysvětluje, že platforma firmy umožňuje získat data telekomunikačním operátorům, agenturám, inzerentům i televizním stanicím. Tím můžou líp dosáhnout na ty zákazníky, které chtějí.

adscanner

Foto: AdScanner

Zakladatelé chorvatského startupu AdScanner

AdScanner za posledních osmnáct měsíců zdvojnásobil počet zaměstnanců z padesáti na sto a ztrojnásobil příjmy. Podařilo se mu vstoupit do Německa, podepsal partnerství se společností Vodafone a rozšířil své produktové portfolio. Působí na bulharském, chorvatském, německém a rakouském reklamním trhu.

„Technologie AdScanneru nastavuje nový technologický standard pro reklamní průmysl a jsme velmi rádi, že její jedinečnost potvrzují nejen ohlasy klientů, ale také příchod nového investora v Series A, který se rozhodl spolu s námi podpořit dynamický růst společnosti a její expanzi na nové trhy,“ říká Adam Kočík, partner v J&T Ventures.

„Navzdory současné nestabilní době prokázal AdScanner obrovský růst a my jsme rádi, že toho můžeme být součástí. Nové kolo financování pomůže nejen k další akceleraci růstu, ale zároveň učiní společnost stabilnější vůči nepříznivému vývoji tržních podmínek.“ Myslí si Jure Mikuž, řídící partner v South Central Ventures.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Startup přitom využívá vlastní technologii Rapid Data Vectoring, pomocí níž sbírá a integruje data o sledovanosti a preferencích diváků na různých televizních platformách. K tomu ji doplňuje algoritmem pro automatické rozpoznávání obrazu, což je součástí řešení pro novou generaci obchodních modelů v televizním ekosystému.

Investice navazuje na injekci ve výši 1,8 milionu eur, které se před rokem účastnil J&T Ventures a německý Laughing Tuna. Ještě dřív do společnosti poslal fond South Central Ventures 2,7 milionu eur.

Každé dva týdny ukazujeme, co zajímavého se děje nejen v českých startupech.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Čupr nebo finančníci z RSJ. Coworkingová legenda Impact Hub výrazně mění akcionářskou strukturu

Dosavadní akcionáři Zdeněk Rudolský a Robert Tůma ze struktur firmy, která stála u zrodu coworkingu v Česku, odešli.

Luboš KrečLuboš Kreč

hub

Foto: Impact Hub

Akcionáři Impact Hubu: Martin Ducháček, Petr Vítek, Petr Vondruš a Jan Staněk z Purple Ventures

0Zobrazit komentáře

Skupina Impact Hub, průkopník coworkingových prostor v Česku, získala po odchodu svého spoluzakladatele Zdeňka Rudolského a investora Roberta Tůmy novou akcionářskou strukturu. A jsou v ní mimořádně zvučná jména zdejší startupové scény. Impact Hub díky nim chce podstatně víc podporovat a rozvíjet odpovědné podnikání nejen mezi technologickou komunitou.

Libor Winkler, šéf a spolumajitel finanční skupiny RSJ, je stálicí tuzemské filantropie. Do pestrého vějíře svých mecenášských aktivit si nyní přidal i podíl v českém Impact Hubu, respektive ve společnosti Hub Ventures, která za sítí pěti coworkingů stojí. „Je důležitou součástí lokální startupové komunity. Chci přispět k jeho finanční stabilitě a pomoci mu více se rozkročit na poli akceleračních i dopadových projektů,“ řekl.

Winkler RSJ budoval spolu s bratry Karlem a Tomášem Janečkovými, které s sebou do Impact Hubu sice nepřivedl, přesto není jediným zástupcem algoritmického obchodníka – novým podílníkem skupiny Impact Hub se stal i menšinový akcionář RSJ Martin Ducháček, který s Winklerem podporuje například i vědeckou nadaci Neuron. Vedle toho investoval do startupu Opravárna a financuje ekologické farmy.

Nejzvučnějším jménem mezi novými akcionáři Impact Hubu je nepochybně zakladatel a většinový majitel online supermarketu Rohlík Tomáš Čupr: „Rád podpořím projekt, který není pouze finanční investicí, ale přispívá k úspěchu začínajících podnikatelů.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To, co Čupr zdůrazňuje, je zároveň nová ambice Impact Hubu – chce ještě mnohem více fungovat jako místo, kde mladé firmy nejen najdou místo pro práci a inspiraci, ale kde načerpají i zkušenosti a získají peníze do začátku. A to hlavně ty startupy, které se snaží jak vydělávat, tak měnit svět k lepšímu. Právě to je cíl impaktového investování, tedy investování, které nestaví na první místo finanční profit, ale přihlíží i k dalším prioritám, jako jsou společenská nebo environmentální udržitelnost a odpovědnost.

„Pro běžného investora jsou rozhodující kritéria finanční návratnost a rizikovost. Dopadový investor k tomu přidává třetí dimenzi: měřitelný a vědomý dopad. S novými investory vidíme nové příležitosti pro růst. A to jak v tradičním finančním smyslu, tak ve smyslu šířky a hloubky pozitivního dopadu Impact Hubu, jednak v počtu členů, chcete-li v metrech čtverečních, ale také v programech, akcelerátorech a především v oblasti investic,“ uvedl Petr Vítek, spoluzakladatel Impact Hubu a zároveň spřízněného fondu Tilia Impact Ventures.

impact

Foto: Impact Hub

Spoluzakladatel Impact Hubu Petr Vítek (vlevo) a šéf firmy Petr Vondruš

Ambicí Impact Hubu je založit fond pro hodně rané investice do výše 50 tisíc eur, tedy lehce přes milion korun. Právě s tím mu pomohou noví akcionáři, mezi nimiž jsou kromě zástupců RSJ a Tomáše Čupra také agilní brněnský fond Purple Ventures nebo finančník Jiří Vojkovský.

Purple Ventures v minulosti investovali do firem, jako jsou blockchainoví průkopníci Tatum, online půjčovna karavanů Campiri nebo psychoterapeutický startup Hedepy. Jejich šéf Jan Staněk, známý průkopník elektromobility a udržitelné energetiky, který vystupuje na YouTube s přízviskem Electro Dad, k podpoře Impact Hubu dodal: „Impact Hub se za více než dekádu své existence stal z pionýra coworkingu v Česku hodnotným a důležitým hybatelem celého startupového ekosystému u nás. I jako celá naše skupina jsme s Impact Hubem úzce spolupracovali, takže jsme si mohli ověřit, jak skvělé služby poskytují a jak sehraný tým mají.“

O kolik peněz se v transakci jednalo, žádná ze stran nechtěla komentovat. Nicméně noví akcionáři vykoupili podíly od těch bývalých, jmenovitě od Zdeňka Rudolského, který odešel budovat nový coworking do Zlína, a Roberta Tůmy, kteří ve společnosti drželi majoritu. Mezi podílníky se nově zařadil i dosavadní ředitel Impact Hubu Petr Vondruš, část akcií navíc zamíří mezi klíčové zaměstnance skupiny.

petr-vitek

Přečtěte si takéInvestování s dopadem je budoucnost, věří Petr Vítek z Tilia VenturesInvestování s dopadem je budoucnost, věří Petr Vítek z Tilia Impact Ventures. Postupně nahrazuje klasické investice

Petr Vítek, dosavadní akcionář a spoluzakladatel Impact Hubu, svůj podíl navýšil na 35 procent. „Impact Hub nezískal žádné nové peníze. Noví investoři koupili podíl od dnes již bývalých investorů, zároveň pomohli s refinancováním našich závazků. Šlo o významnou transakci. Impact Hub už není startup, ale malý a střední podnik, od toho se odvíjí i valuace. Ta se odvíjela i od letošního provozního zisku EBITDA, který má dosáhnout 19 milionů korun,“ řekl Vítek pro CzechCrunch.

Takový provozní zisk by valuaci Impact Hubu, jenž provozuje pět coworkingových center v Praze, Brně a Ostravě, posunul spolehlivě nad 100 milionů korun. V roce 2021 skupina vygenerovala obrat 75 milionů korun a udržela se v černých číslech, rok předtím dokonce v tržbách atakovala stomilionovou hranici. Společnost aktuálně zvažuje otevření nového coworkingového centra v Mladé Boleslavi, má také podíl v prostoru ve Zlíně, který odešel řídit Zdeněk Rudolský.

Každý měsíc vám představíme zásadní investice nejen v českých startupech.

Newsletter Startup | Poslední vydání