Tesla má nového vyzyvatele. Atraktivní Lucid Air je zhmotněným snem o perfektním elektromobilu
Nikola či Rivian jsou relativně nová jména ve světě elektrických vozů, o kterých se hodně mluví, aniž by měly na trhu jediný model. Do seznamu elektrických nováčků však nyní musíme zařadit další jméno – automobilku Lucid Motors a její první model jménem Air. Ten svými technickými parametry a líbivým designem vysílá do kalifornského Fremontu, kde sídlí Tesla, jasný signál, že časy, kdy celému trh vládly takřka výhradně elektromobily Elona Muska, pomalu končí.
Podobně jako Rivian či Nikola i Lucid si s uvedením svého prvního vozu na trh dává pořádně načas. Společnost byla ještě pod jménem Atieva založena už v roce 2007 a původně produkovala výkonné baterie, které do svých monopostů montovaly i stáje Formule E. Změna názvu přišla až o dlouhých devět let později s příslibem vývoje opulentního sedanu poháněného elektřinou.
Výroba se měla rozběhnout již v roce 2018, pak ale přišly problémy a vysychání finančních zdrojů, což pomohla vyřešit až investice ze Saúdské Arábie v hodnotě jedné miliardy dolarů. Poté již nic nebránilo tomu, aby se společnost opět ponořila do prací na svém prvním voze.
Jeho vývoj byl svěřen do rukou muže více než povolaného. Peter Rawlinson, který dnes v Lucidu zastává pozici technologického šéfa, dříve působil u Tesly na postu vedoucího inženýra. A to znamená velké množství zkušeností a také dobrý přehled o tom, po čem zákazník touží, případně kde se nacházejí slabiny konkurentů.
Díky etablované pozici Tesly na trhu je řada nových elektromobilů okamžitě stavěna proti jejím vozům. Pokud je model ID.3 od Volkswagenu označován za největšího rivala pro Model 3, pak je Lucid Air bezesporu dalším velkým sokem pro Tesla Model S.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSrovnávat nový Lucid Air s Modelem S se přímo nabízí, byť je nutné připomenout, že Muskův sedan lze na silnicích potkávat již od roku 2012. Není proto zase tak velkým překvapením, že se Airu daří překonávat svého soka hned v několika disciplínách. Sám Rawlinson navíc vidí toho pravého konkurenta někde úplně jinde. Ale nepředbíhejme.
Dlouhý dojezd, masivní výkon a vysoká cenovka
Model Air bude podobně jako například první plně elektrické SUV od Škodovky s názvem Enyaq nabízen hned v několika konfiguracích. Vůbec největší porci kilometrů ujetých na jediné nabití nabídne verze Lucid Air Grand Touring, která dostala do vínku baterii o kapacitě 113 kWh, což je poměrně slušná porce energie zabalené na cesty dlouhé až 832 kilometrů.
Tato verze nabídne výkon 800 koňských sil, zrychlení z 0 na 100 kilometrů za rovné tři sekundy a maximální rychlost 270 kilometrů v hodině. To jsou hodnoty, díky kterým Air dorovnává (či dokonce překonává) schopnosti nejvýkonnější konfigurace Modelu S. A to ještě nemluvíme o schopnosti bleskurychlého nabíjení.
Navíc verze Grand Touring nepředstavuje strop nabídky. Ten zaujímá model Air Dream Edition, jehož dojezd je sice o 23 kilometrů kratší, ovšem výkon se navyšuje na 1 080 koňských sil, s čímž souvisí i akcelerace z 0 na 100 za 2,5 sekundy. Tyto dvě verze doplňují ještě další dvě, o něco „méně zajímavé“, konfigurace.
Střed nabídky tvoří verze Air Touring s dojezdem lehce nad 650 kilometrů a výkonem 620 koňských sil, spolu s maximální rychlostí 250 km/h. Zahájení prodejů těchto verzí je naplánováno na příští rok. Parametry nejzákladnější verze prozatím zveřejněny nebyly, jelikož se vůz začne prodávat až za dva roky.
Známá je však jeho přibližná cena, která by se měla pohybovat pod hranicí 80 tisíc dolarů, tedy přibližně 1,8 milionu korun. Naopak u nejvrcholnější verze je cenovka jasně daná. Zákazník si musí připravit 169 tisíc dolarů, tedy zhruba 3,8 milionu korun.
Lucid doufá, že mu start činnosti postavený na prodeji luxusních modelů pomůže ke kýženým obratům, jež umožní vývoj a výrobu podstatně levnějších modelů. Pokud se vám zdá, že jste tento model již někde viděli, nemýlíte se. O tuto strategii se opírá Tesla a v jejím případě zatím vše funguje na výbornou.
Stará známá Alexa
S luxusem přichází celá řada zajímavých prvků, mezi kterými nechybí ani hlasový asistent. Ten dnes již není ničím výjimečným, ovšem v Lucidu lze rozmlouvat s hlasovou asistentkou, kterou bychom čekali spíše v obývacím pokoji. Integrovanou součástí Airu je totiž Alexa od Amazonu, skrze níž lze ovládat navigaci a další funkcionality vozu, přijímat hovory nebo se dokonce propojit s chytrou domácností.
Komu by se zrovna nechtělo rozmlouvat s Alexou, může s vozem komunikovat prostřednictvím dotykové obrazovky umístěné tradičně ve střední části přístrojové desky. Tu doplňuje digitální přístrojová deska, která svou šířkou vybočuje ze zaběhlých standardů a zabírá si pro sebe celou polovinu horní části palubovky.
Interiérové zpracování se nese ve znamení minimalismu, jednoduchých linií s minimem fyzických tlačítek. Spíše než Teslu připomíná pojetí interiéru Airu severský styl. Ten lze obdivovat například u Polestaru 2, tedy u dalšího elektromobilu, který by mohl skončit v hledáčku zájemců o luxusní elektrický sedan.
Podle Rawlinsona ovšem není pro Lucid Air primárním soupeřem ani Model S, ani Polestar 2, ani žádný jiný elektromobil. Jak sdělil ve svém nedávném rozhovoru pro Bloomberg, Lucid Air by se měl stát novou pobídkou pro ty, kteří si chtějí vyzkoušet elektřinu, ale Tesla Model S pro ně nebyla dostatečným důvodem, aby prodali svůj Mercedes třídy S.
Lucid Air tak vyzývá na souboj skutečně legendárního soka a bude zajímavé sledovat, jak jejich vzájemné klání dopadne. Pro případ neúspěchu má Lucid záložní plán. Tím je chystaný elektromobil spadající do aktuálně nejoblíbenějšího segmentu SUV vozidel. Nyní má ovšem slovo Lucid Air, který bude k dostání i na vybraných evropských trzích.