Tesla představila bleskový Model S Plaid. Ten je natolik dobrý, že se jeho lepší verze nakonec nedočkáme

tesla-model-s-plaid1

Foto: Tesla

Tesla Model S Plaid

0Zobrazit komentáře

Během včerejších nočních hodin bylo před kalifornským závodem automobilky Tesla živo. Elon Musk zde odhalil a prvním zákazníkům předal přepracovaný Model S s přízviskem Plaid, který se může pochlubit až nesmyslně dynamickými vlastnostmi, jež mu umožňují akcelerovat z nuly na 100 km/h za 1,99 sekundy.

Pětadvacet šťastlivců si včera převzalo od šéfa automobilky svůj nový elektromobil, který Tesla poprvé ukázala již v lednu tohoto roku. Ovšem tehdy jej odhalila pouze na snímcích a nebyla ani příliš sdílná, co se techniky vozu týče. Naznačila jen, že díky nové generaci motorů a bateriových článků vůz nabídne extrémní výkon a dojezd, který bude ještě mocnější v případě verze Plaid Plus.

Elon Musk ovšem včera oznámil, že Tesla došla k rozhodnutí verzi Plus vůbec nevyrábět, a tak se Plaid usadil na vrcholu potravního řetězce modelů Tesly, kde setrvá minimálně do příchodu druhé generace Roadsteru. Mimo přepracovaného interiéru a celkového designu, díky němuž vůz získal lepší koeficient odporu vzduchu, se Plaid dočkal i nové generace motorů, které využívají rotory uložené v uhlíkovém pouzdru.

Jak šéf automobilky zdůraznil, dát tuto technologii dohromady bylo velice náročné, společnost tak ovšem získala extrémně výkonný elektromotor s velmi kompaktními rozměry. Ve verzi Plaid se našlo místo hned pro tři tyto motory, které vozu propůjčují výkon 1 020 koňských sil. Lze jej tedy vybičovat do maximální rychlostí 322 km/h a akcelerovat z 0 na 100 kilometrů v hodině za neuvěřitelných 1,99 sekundy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Plaid se tím zapisuje do historie jako nejrychleji akcelerující sériově vyráběný automobil světa, který je momentálně v produkci. Prozatím se však jedná o čísla na papíře, která chce Musk v co nejbližší době ověřit na německém okruhu v Nürburgringu. Inovace se pak nevyhnuly ani bateriovému systému, jeho kapacitu bude možné za využití rychlonabíječky nabít na více než 300 kilometrů jízdy již za 15 minut. Celkový dojezd by měl činit bezmála 630 kilometrů.

Podle původních informací měla verze Plaid Plus nabízet dojezd dokonce až 836 kilometrů, dle Elona Muska však takto dlouhou vzdálenost neabsolvuje nikdo, aniž by si dopřál zastávku na jídlo či toaletu. Proto prý nedávalo smysl takový vůz vyrábět, což je trochu zvláštní odůvodnění, více se ovšem Musk k tomuto rozhodnutí nevyjadřoval.

tesla-nove-interiery4

Foto: Tesla

Interiér Modelů S a X s futuristickým volantem

Dále se CEO Tesly věnoval interiéru, který byl přepracován ve jménu lepší akustiky. Na té se podílí taktéž nové čelní sklo i lepší softwarové kodeky. Změn se dočkalo také prostředí infotainmentu, který nabídne i pořádnou porci zábavy. O tu se postará možnost sledování Netflixu či hraní nejnovějších her díky grafickému čipu AMD RDNA 2, který využívá i PlayStation 5. Během prezentace tak Musk například ukázal na autě spuštěnou sci-fi akci Cyberpunk 2077.

Interiéru se týká také inovované tepelné čerpadlo. To má velký význam především pro elektromobily provozované v oblastech s chladnějším klimatem. Podle Muska dokáže nový model čerpadla podat v chladných podmínkách až o 30 procent lepší výsledky a také pro vytápění interiéru v teplotách pod bodem mrazu potřebuje o polovinu méně energie.

Dvacet pět dodaných kusů je samozřejmě jen rozjezd. Tesla by měla co nevidět začít s produkcí čítající několik stovek vozů týdně, ta se v příštím čtvrtletí rozroste na tisíce kusů vyrobených za týden. Cena elektromobilu startuje na částce 130 tisíc dolarů, tedy přibližně 2,7 milionu korun. Model S však bude nabízen i v levnější verzi, která nebude disponovat třemi motory, nabídne dojezd 663 kilometrů a zájemce vyjde na 80 tisíc dolarů, přibližně tedy 1,66 milionu korun.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Vzhůru do hlubin Las Vegas. Elon Musk tam otevřel první veřejný tunel, který je mnohem nudnější, než se čekalo

boring-company-vegas-loop1

Foto: Boring Company

Tesla Model 3 v tunelu Boring Company

0Zobrazit komentáře

Las Vegas je městem plným zábavy, kterou nabízí tamní kasina, hotely i zábavní parky. Nyní je zde přístupná další atrakce, jež všechny ostatní převyšuje svou praktičností, oproti původním slibům však výrazně zaostává svou zábavností. Ve Vegas se otevřely podzemní tunely od Elona Muska, které mají pomoci řešit dopravní situaci na povrchu. Prozatím to ovšem vypadá, že řeší především PR Tesly, protože The Boring Company, která za tunely stojí, odvedla skutečně nudnou práci.

Když před několika lety dojížděl Elon Musk v Kalifornii do práce, pravidelně se z něj stával účastník provozu skřípající zuby při čekání v dlouhých kolonách, jimiž je tamější metropole Los Angeles proslavena. To Muskovi dávalo dostatek prostoru na přemýšlení o dobývání vesmíru, posouvání hranic elektromobility a také o tom, jak řešit problém s ucpanými komunikacemi.

Výsledkem tohoto přemítání se stala „bokovka“ jménem The Boring Company – slovo boring přitom znamená jak hloubení či vrtání, tak i nudná –, která rozpracovala řešení futuristické infrastruktury v podobě podzemních tunelů, jež by ulevily dopravě na povrchu. Vize pracovala s automobily prohánějícími se několikasetkilometrovou rychlostí na speciálních ližinách či s futuristickými kapslemi, které by suplovaly městskou hromadnou dopravu.

boring-company-vegas-loop2

Foto: Boring Company

Muskova Boring Company spustila provoz tunelů pod Las Vegas

Byť celá idea přesně zapadala do filozofie Silicon Valley, Musk pro svůj koncept nakonec našel otevřenějšího partnera, než bylo Los Angeles. Tím se stalo Las Vegas, kde The Boring Company po osmnácti měsících prací otevřela tyto tunely budoucnosti i pro veřejnost pod názvem Las Vegas Convention Centre Loop či prostě jen LVCC.

Nová dopravní infrastruktura se ve městě hříchu otevřela příznačně k příležitosti zahájení veletrhu na téma betonu World of Concrete. Ten hostí tamní kongresové centrum a právě pod ním byly tunely vyhloubeny, aby zprostředkovaly co možná nejrychlejší pohyb mezi jednotlivými halami. Během událostí, jako je například největší veletrh spotřební elektroniky CES, se totiž ukazuje, jak nedostatečná je místní dopravní síť.

Nuda plná barev

Nový dopravní systém má na délku necelých 1,5 kilometru a propojuje nově vybudované haly západní části centra s jeho centrální a jižní částí. Výstavba kompletní infrastruktury, která mimo tunelů zahrnuje i stanoviště vozů na povrchu, si vyžádala investici ve výši 52,5 milionu dolarů, tedy více než miliardu korun.

Nutno říci, že za tuto částku získal veletrh jen málo z toho, co před několika lety The Boring Company prezentovala. Tytam jsou ližiny, futuristické zastávky i přepravní prostředky. Aktuální koncept je v podstatě jen soustava dvou úzkých tunelů, do kterých najíždějí elektromobily řízené řidičem, jenž si v tak těsném prostoru rozhodně netroufá sešlápnout plynový pedál až na podlahu.

Onen slibovaný futurismus tak navozuje snad jen LED osvětlení, které vrhá na bílé stěny tunelů barvy duhy, což ovšem vyvolává spíše efekt Potěmkinovy vesnice, než aby nahrávalo pocitu participace na něčem skutečně revolučním. Ten, kdo se rozhodne do poněkud nudných tunelů ponořit, si zkrátí přibližně půlhodinovou procházku na dvouminutovou jízdu v připravené Tesle.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jako demoverze přepravy budoucnosti to zajisté stačí, otázkou však zůstává, zda úkolem takové ukázky není představit to nejlepší a nalákat na plnou verzi. Při pohledu na videa pořízená těmi, kdo si mohli nově otevřené tunely vyzkoušet, se člověk zkrátka nemůže vyhnout pocitu, že v tomto projektu vlastně ani tak nejde o samotný tunel či rychlou přepravu, ale především o vozy automobilky Tesla.

Podle slov Steva Hilla, generálního ředitele Las Vegas Convention and Visitors Authority, která je zadavatelem nové výstavby, jsou tunely schopny pojmout přes čtyři tisíce osob za hodinu. A to jsou čtyři tisíce potenciálních zákazníků, které může Tesla tímto způsobem oslovit a třeba vychýlit jazýčky vah při výběru nového vozu na svou stranu.

boring-company-vegas-loop3

Foto: Boring Company

Z původní vize společnosti jsou dnes realizovány pouze tunely

Nic na tom nemění ani fakt, že skutečná kapacita tunelů je zřejmě daleko menší, jak uvádí web FastCompany. Což ubírá na významu celého projektu pod výstavištěm o to silněji. Ono zklamání z výsledků osmnáctiměsíčního snažení po povrchem Las Vegas by však nemuselo být tak intenzivní, pokud by Elon Musk neprezentoval řešení od The Boring Company jako zcela revoluční záležitost.

LVCC ale má do původně představovaných vizí skutečně daleko a je otázkou, zda s tím bude The Boring Company schopna něco udělat v případě tzv. Vegas Loop. Pod tímto názvem se ukrývá projekt více než 24 kilometrů dlouhého tunelového systému, který by měl propojovat významné body na mapě Las Vegas od letiště McCarran a stadionu Allegiant až po slavný bulvár Vegas Strip.

Na návrzích již The Boring Company horečně pracuje a město je připraveno dát společnosti své podzemí k dispozici. Projekt však od začátku naráží na řadu nevyjasněných otázek týkajících se nejen samotné podoby tunelů, ale kupříkladu i jejich kapacity. Namísto toho, aby LVCC na některé z nich odpovědělo, tak přineslo ještě více otazníků – a především zklamání.