Tesla přišla o vedení na čínském trhu. Záda jí ukazuje elektrická krabička za necelých 100 tisíc korun

wuling-hongguang-mini-ev-1

Foto: GM

Malý elektromobil Wuling Hongguang Mini EV

0Zobrazit komentáře

Od chvíle, kdy Tesla zahájila svou výrobu v čínské Šanghaji, se nenašel nikdo, kdo by ji dokázal vystrnadit z prvního místa na žebříčku nejprodávanějších elektromobilů. Jen v minulém roce prodala více než 100 tisíc vozidel a na první příčce se dlouhodobě držel Model 3. To však již nyní neplatí.

Novým vládcem čínského trhu s elektrickými auty se stal malý a na první pohled nepříliš půvabný Wuling Hongguang Mini EV, který vévodí mocnou zbraní dostupnosti. Stačí zaplatit zhruba 95 tisíc korun a malá elektrická krabička může být vaše.

Za Wulingem Hongguang Mini EV stojí společný podnik čínské automobilky SAIC Motor a amerického výrobce General Motors. Jejich miniaturní vůz byl v minulém roce v podstatě jediným, jehož čísla se dokázala přiblížit k těm, která loni vykazoval dosavadní lídr Tesla.

Vyhnat ji z jejích výsostných vod se Wulingu podařilo během letošního ledna, kdy Tesla prodala 13 tisíc kusů Modelu 3 a 1 600 exemplářů Modelu Y. Ofenziva Wulingu Hongguang Mini EV byla však natolik drtivá, že se během jednoho měsíce prodalo více než 25 tisíc kusů těchto vozítek.

wuling-hongguang-mini-ev-2

Foto: GM

Po sklopení zadních sedaček nabízí mini vůz až 741 litrů prostoru

Že bude o novinku zájem, bylo jasné už v létě, kdy po pouhých dvaceti dnech na trhu firma hlásila 15 tisíc prodaných kusů a 50 tisíc držených objednávek. V současné době je malý Wuling díky více než 100 tisícům prodaných kusů druhým nejprodávanějším elektrickým vozem na světě, přičemž globální první pozici si ještě stále drží i u nás nabízený Model 3 od Tesly, jak uvedlo BBC.

Cena je bezpochyby tím nejzajímavějším, co lze na malém autě spatřit. Jeho nejvyšší rychlost činí 100 km/h a elektromotor nabízí výkon 13 kW. Na jedno nabití dokáže v závislosti na verzi ujet maximálně 120 nebo 170 kilometrů. Energie je ukládána do baterie o kapacitě pouhých 9,2 či 13,8 kWh. Nic většího by se zřejmě do vozítka o délce necelých 3 metrů a šířce necelých 1,5 metru stejně asi nevešlo.

I přes kompaktnost vnějších rozměrů by ovšem Wuling měl nabízet dostatečně velký interiér. Zároveň umožňuje monitoring a správu baterie na dálku pomocí telefonu. Nechybí systémy jako ABS, parkovací senzory a další užitečné funkce. Výrobce myslel i na bezpečnost posádky, a proto je karoserie tvořena vysokopevnostní ocelí a baterie autíčka prošla náročným testováním.

Lze předpokládat, že popularita trhu elektrických minivozů bude nadále růst, a dařit se tak bude i Wulingu. Proto by se v budoucnu mohl nabízet i mimo Čínu. Na zájem po malých elektromobilech reaguje i Tesla, která chce v listopadu zahájit v Číně nabídku svého vlastního kompaktu. Ten by měl vycházet z Modelu 3, jak informoval web The Driven. Je jasné, že její malé EV zřejmě nebude tak dostupné jako Wuling, může být však zajímavou alternativu.

wuling-mini-ev1

Foto: SAIC-GM

Wulingem Hongguang Mini EV způsobuje i přes své malé rozměry Tesle velké komplikace