Tesla příští rok spustí přepravní službu se samořídícími vozy. Zapojit se mohou přímo majitelé Modelů 3
Šéf kalifornské automobilky Tesla Elon Musk se již před takřka třemi roky zmiňoval o tehdy ještě relativně bláznivých plánech na budoucí vývoj jeho automobilky, která v té době vyráběla pouze pár desítek tisíc elektromobilů a měla problémy s vyděláváním peněz. Plány spočívaly v možném rozšíření služeb na vlastní robotickou taxislužbu, díky které by se mohli uživatelé přepravovat podobně jako u klasického taxíku nebo Uberu, ale místo řidiče by je auto odvezlo samo.
To, co ještě před pár lety vypadalo jako nereálná záležitost, se ale postupně stává skutečností a sám Elon Musk během včerejšího dne potvrdil, že Tesla plánuje autonomní „taxislužbu“ spustit již příští rok. Co víc, nejen že bude část elektromobilů v oběhu provozovat sama, nabídne možnost přivýdělku i stávajícím zákazníkům, kteří se rozhodnou své auto sdílet.
Majitelé Modelů 3 by si podle Muska, který v pondělí představoval novinky a plány v rámci tzv. Autonomy Day, mohli tímto způsobem ročně přivydělat kolem 30 tisíc dolarů, v přepočtu zhruba 685 tisíc korun, což už se téměř blíží ceně samotného auta v jeho nejlevnější verzi. Ta ovšem nebude funkce pro samořízení podporovat, k tomu je nutné zakoupit dodatečný balíček Full Self-Driving za cenu 5 tisíc dolarů.
Sdílet své vozidlo, případně si zavolat cizí bude možné přímo prostřednictvím mobilní aplikace Tesly. Automobilka si z každé objednávky vezme 25-30% poplatek a v místech, kde bude málo sdílených vozů přímo od jejich majitelů, nabídne i automobily z vlastního vozového parku. Do konce roku 2020 chce mít Tesla v oběhu kolem milionu kusů vozidel s plným samořídícím režimem, ze kterých očekává podstatnou část zapojenou do chystané novinky.
Vše nyní závisí na dvou klíčových věcech. Předně musí Elon Musk a jeho automobilka plně dotáhnout samotný autonomní mód, tedy funkce vozidla, díky kterým bude schopno jezdit skutečně samo. Aktuálně vyráběné kusy automobilů jsou již co se týče hardwaru dle všeho plně připraveny, do konce roku do nich pak chce Tesla poslat softwarovou aktualizaci, která bude umožňovat všechny zásadní funkce, jež jsou pro samostatné řízení nutné. Řidiči ovšem do té doby budou stále muset věnovat řízení pozornost, byť bude jejich vozidlo schopno provést jakýkoliv manévr.
Zhruba v polovině příštího roku by se pak měl aktivovat plně samořídící mód, který bude fungovat i bez zásahu řidiče. Ten bude Tesla nějakou dobu testovat a poté postupně spustí svou robotickou taxislužbu. Musk věří, že to nebude déle než 15 měsíců, tedy někdy kolem srpna příštího roku. V reakci na to se samozřejmě ozývají i kritici, kteří zpochybňují jak chystané kroky, tak samotnou autonomní technologii.
Vozidla, která jsou dle automobilky již nyní připravena pro samostatné řízení a stačí jim pouze update, obsahují hned několik senzorů, včetně množství kamer a předního radaru. Dle odborníků jim ovšem chybí například lidar nebo senzor na detekci světla, tedy hned několik technologií, bez které se podle mnohých plně samořídící vozidlo neobejde. Musk se však těmto slovům v rámci včerejší akce opět vysmál a stále tvrdí, že to, co aktuálně Tesla v automobilech nabízí, je dostatek technologií pro budoucí autonomii. Například lidar je dle něj jen zbytečná a předražená technologie, která není v jisté fázi vůbec třeba.
To je nicméně pouze jedna důležitá věc. Důležité je rovněž schválení regulatorních orgánů, na kterých závisí, zda se vůbec taková technologie dostane na silnice a kde přesně ji bude možno využívat. Vstříc v tomto smyslu firmám, jako je Tesla či Waymo od Googlu, vychází Kalifornie, ale i Waymo nakonec od svých plánů na taxislužbu se samořídícími vozy prozatím ustoupilo, takže je otázka, jak pořídí Tesla – a to jak technologicky, tak regulatorně.
U Tesly se sice může po včerejší prezentaci zdát, že má technologii i legislativu relativně dobře rozplánovanou a postupně se skutečně blíží k autonomnímu řízení, ale i tak je třeba brát vše s rezervou a počkat si, dokud výše zmíněné novinky Tesla skutečně nepředstaví v běžném provozu. Elon Musk a jeho automobilka jsou totiž známí tím, že odsouvají termíny nebo si pozměňují různé parametry a výhody zákazníkům podle aktuální situace, takže se ještě může v průběhu následujících měsíců cokoliv změnit. Ostatně o samořízených autech už Musk původně hovořil směrem k roku 2018, což se splnit nepodařilo.
Tesla kromě toho bude řešit také nabíjení vozidel. Ideální stav je podle Muska ten, že se elektromobily dobijí mezi jednotlivými jízdami samy nebo po ukončení své „služby“ dojedou zpět domů a tam se samy připojí na nabíječku. Aktuální Superchargery, tedy rychlonabíjecí stanice Tesly, nejsou schopny připojit automobil bez zásahu člověka, takže by pro to bylo nutné kolem vypuštění přepravní služby vytvořit také jiný typ Superchargerů, u kterých se elektromobily budou dobíjet samy bez jakékoliv asistence lidí.
Pohled na plně samořízený Model 3 od Tesly:
I přes proklamace Elona Muska je zatím složité předpokládat, kdy by se mohla robotická taxislužba s elektromobily od Tesly a bez řidičů dostat do provozu, protože plnění termínů není silnou stránkou Muskovy firmy, což sám její šéf přiznává, ale rozhodně jde o jeden z kroků, který může zásadně změnit způsob, jakým se v dnešní době přepravujeme. Nezbývá než čekat, kdo s takovou technologií přijde první – zda Tesla, nebo její konkurence. Tento týden navíc ještě bude Tesla oznamovat finanční výsledky, což bude rovněž zajímavé sledovat.