Testovat a automatizovat. Bez digitalizace a znalosti zákazníků se dnes neobejde téměř nikdo, říká Radim Babka ze SAS
Ať chceme, nebo ne, marketing neodmyslitelně patří k životu snad každé firmy. Za obecné slovo se dá ale schovat množství činností, které ne každý umí využívat efektivně. Nejpodstatnější jsou ale v konečném důsledku stejně informace o zákaznících – čím podrobnější jsou, tím lépe jde cílit a tím lepší mají marketingové aktivity účinnost, zároveň je lze částečně automatizovat.
Tomuto tématu se dlouhodobě věnuje i marketingový konzultant společnosti SAS Radim Babka. SAS působí na globálním i českém trhu, kde je již 20 let, a věnuje se rozvoji nových byznysových modelů pro budoucnost na poli analýzy, umělé inteligence, bezpečnosti nebo internetu věcí.
Každý dobrý marketér ví, že chování spotřebitelů se v čase mění. Marketing si musí o změnách udržovat přehled a přizpůsobovat se jim tak, aby zákazníkům předkládal relevantní nabídky v době, která jim vyhovuje, na preferovaných zařízeních, kanálech a aplikacích. To znamená, že musí být schopen dynamicky personalizovat sdělení, vylaďovat nabídky a aktivovat zákazníky interaktivní komunikací, které posiluje jejich důvěru a loajalitu. Ale ruku na srdce, která společnost je toho skutečně schopná?
Při zavádění nové služby nebo produktu je snahou každého marketingového oddělení vynaložit co nejmenší prostředky s maximální efektivitou. To je možné pouze díky detailnímu testování jednotlivých komponent kampaní, kombinací sdělení a typu kanálů pro vyhodnocení co nejvyšší konverze.
Problémem je, že zákazník je nevypočitatelný v tom, jakým způsobem s firmou vstoupí do interakce. Na své cestě v různou dobu využívá různá zařízení a různé kanály, přitom vždy očekává konzistentní a relevantní komunikaci.
Cílem tedy je, získat maximum informací o jeho chování v příslušném kontextu, aby bylo možné optimalizovat komunikaci ve všech kanálech a pružně ji přizpůsobovat případným změnám. V ideálním případě chceme chování zákazníka umět předpovídat.
Jak předložit každému ze stovek tisíc zákazníků relevantní nabídky
Například bance ICA Banken, která má přes 750 tisíc klientů a patří do stejné skupiny jako největší švédský maloobchodní řetězec ICA, se nám podařilo zkrátit přípravu marketingových kampaní z šesti týdnů na jeden den a zároveň desetinásobně zvýšit konverzi. Zajímavostí je, že nemá žádné pobočky a schůzky řeší pouze virtuálně, což se v dnešní době zdá jako velká inspirace pro lokální banky a další instituce.
„Máme více než 750 000 zákazníků, ale žádné pobočky, takže se s nimi setkáváme především digitálně. Našim cílem je nabízet jim i v digitálních kanálech – mobilním telefonu, na počítači nebo v aplikaci – personalizovanou zkušenost,“ říká CRM manažer ICA Banken Linus Axelsson.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.