TikTok je úspěšný, protože funguje jinak než Facebook. Data Číně neodevzdáváme, říká regionální šéf
Zatímco na Facebooku je důležité, kolik máte přátel, na TikToku se můžete stát virálním přes noc. I proto rychle vystřelil, oblibu má i v Česku.
Tobias Henning, generální ředitel TikToku pro Německo a střední a východní Evropu
TikTok bere útokem de facto celý svět a není radno ho ignorovat, byť mnozí namítají, že na něm jsou akorát děti, a tak tamní obsah nemá valnou hodnotu. Podle neoficiálních údajů tuto rychle rostoucí sociální síť navštěvuje jen v Česku kolem dvou milionů uživatelů a zdaleka nejde pouze o nezletilé. Oficiální čísla sice TikTok odmítá prozradit, ale podle Tobiase Henninga, který této síti šéfuje v Německu a regionu střední a východní Evropy, je růst dál úspěšný. V exkluzivním rozhovoru pro CzechCrunch odhaluje, v čem tkví kouzlo TikToku i jaké je jeho často skloňované napojení na Čínu.
„Na TikToku o dosahu vašeho obsahu nerozhoduje počet sledujících, ale důležitá je jeho kvalita,“ vysvětluje rozdíl mezi TikTokem a dalšími sociálními sítěmi, jako jsou Facebook či Instagram. Do role generálního ředitele nastoupil třiačtyřicetiletý Henning před dvěma lety a k odpovědnosti za rozvoj strategie, produktu a provozu v Německu si loni v květnu přibral také provoz TikToku ve střední a východní Evropě včetně Česka. I tady je logo s notou stále více vidět.
Tobias Henning si do zábavní platformy, jak se TikTok sám definuje, přinesl zkušenosti ze společnosti Axel Springer, kde řídil digitální prémiový obsah značek Bild a Welt, tedy největších zpravodajských médií v Německu. V TikToku se dnes soustředí na práci s komunitami, protože bez uživatelů a jejich obsahu by celá síť nemohla fungovat.
Mnoho lidí stále vnímá TikTok jako malou sociální síť za Facebookem či Instagramem, ale už je to docela velká věc, že?
Nejprve je třeba zdůraznit, že nejsme sociální médium. U TikToku je důležité, že nevycházíme ze sociálního grafu (social graph), ale z obsahového (content graph). To znamená, že na TikToku o dosahu vašeho obsahu nerozhoduje počet sledujících, ale důležitá je jeho kvalita. I když nemáte žádného sledujícího, můžete se přes noc stát virálním a získat milion zhlédnutí. Stejně tak můžete mít mnoho sledujících, ale nemít žádný dosah. To dělá TikTok jiným a je to důležitá součást našeho úspěchu. Co se týče samotného obsahu, jsme zábavní platforma. Lidé na TikTok chodí kvůli zábavě – ta může být spojená s uměním, filmy, seriály, ale rychle rostoucími kategorie jsou také sporty a hudba. Stále důležitějšími oblastmi jsou rovněž lifestyle, vzdělávání a gaming.
Kolik uživatelů má dnes TikTok na celém světě?
Naposledy jsme oficiální statistiky zveřejňovali loni v září, kdy jsme dosáhli na miliardu měsíčně aktivních uživatelů. Od té doby jsme další čísla neprozradili, ale mohu vás ujistit, že v růstu dál velmi úspěšně pokračujeme. Naposledy jsme také říkali, že v Evropě jsme překonali 100 milionů uživatelů. I toto číslo je už dnes mnohem vyšší. Prakticky neustále rosteme dvojciferným tempem.
V České republice jsou na TikToku údajně skoro dva miliony lidí. Je to číslo, které sedí?
To nemohu komentovat, ale také v Česku TikTok úspěšně roste. Na český trh se nyní hodně zaměřujeme. Byli jsme partneři Fashion Weeku nebo Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech a naposledy jsme byli součástí festivalu Prague Pride. Jsou to témata, která jsou součástí DNA TikToku – jednak je to zábava a lifestyle, zároveň chceme poskytovat platformu, která je inkluzivní a nabízí prostor lidem z celé rozmanité komunity, která je aktivní i v Česku.
Kdo je typický uživatel TikToku? Mnoho lidí si stále myslí, že na TikToku jsou jen děti.
Naprostá většina uživatelů je starší 18 let. Na TikToku můžete skutečně najít kohokoliv, ale záleží na tom, jaký obsah vás zajímá. V Česku je největší kategorií komedie a velmi populární je také vaření. Jedním z největších tvůrců je Těhotnej kuchař, který má přes 330 tisíc sledujících. Vůbec největším tvůrcem z Česka je Ondřej Mikola, který uspěl s jednoduchými videonávody a triky a má už přes 38 milionů sledujících. Typického TikTok uživatele nebo tvůrce ale nejde jednoduše popsat, protože každý vidí jiný obsah, který ho zajímá. Naše hlavní cílová skupina je každopádně mezi 18 a 35 lety, stále více ale přichází i starší uživatelé.
Je už dnes TikTok zajímavý i pro firmy?
Náš byznys model je postavený na příjmech z reklamy, takže je naším cílem nabízet atraktivní reklamní prostor. Pro mnoho firem je zajímavý, protože na TikToku mohou zasáhnout publikum, které na jiných platformách nenajdou. Pro firmy je TikTok atraktivní i proto, že se na něm lidé často ukazují velice autenticky a také pro samotné značky je tato forma zajímavá. Chtějí být součástí takového prostředí a interagovat s jednotlivými komunitami.