To jsme to vymňoukli, kočičí kyberpunk Stray do nás zabořil své drápky. Škoda, že tak nakrátko
Zhostíte se role zrzavé kočky. Dostanete tlačítko na mňoukání. Můžete se nechat podrbat robotem. To všechno je legrace, ale je to i dobrá hra?
Kočičí hříčka Stray učarovala uživatelům na Steamu, kde se stala dokonce tou vůbec nejočekávanější videohrou. Jen tři procenta z 65 tisíc hráčů, kteří si ji tam od vydání zakoupili, hru hodnotí jinak než kladně. Nemůžete se tedy divit, že chlupatá horečka zachvátila i naši redakci. Dobrodružství zrzavého ztracence zlákalo nejednoho redaktora CzechCrunche, a tak vám přinášíme své dojmy.
Jste kočka. Ztracená v podzemním městě. Kolem ani živáčka. Ale zato je tu spousta robotů. Kam se všichni lidé poděli a co je tohle podivné místo zač? Jestli vás tento námět a hádanka na první dobrou nezaujmou, Stray nejspíš není pro vás. Ale jestli vám odhalování tajemství, skládání střípků informací a především možnost hrát za kočku zní jako dobrý recept na pár hodin zábavy, na hře od francouzského studia BlueTwelve si pochutnáte jako kočka na myši.
Jen se připravte na to, že příběh budete poodhalovat spíš v náznacích a že ani hra samotná úplně neprověří vaše reflexy a nezavaří mozek. Ale víte co? Ono to zase tolik nevadí. Hráčem ovládaná zrzavá kočka se totiž chová, inu, jako kočka. Mňouká, běhá, skáče a nechá se drbat. A to samo o sobě přináší nemalou část zábavy. Další porci pak zařizuje prostředí města, ve kterém roboti napodobují lidské chování a kde se tu a tam skrývají indicie o jeho minulosti. Ale jestli je najdete, to záleží především na vaší vlastní zvídavosti. Příliš překážek v jejich odhalení vám totiž Stray neklade.
Zapšklý škarohlíd, který navíc určitě nemá rád zvířata, a tudíž ani lidi, by dokonce mohl namítnout, že dobrá polovina hry spočívá v pohybu vpřed vymezeným koridorem a v občasném stisknutí tlačítka pro skok. Že se všechno prostě děje tak trochu mňautomaticky bez nějakého většího zásahu, natož volby hráče. Jenže když už si říkáte, že je toho poměrně přímočarého kočičení bez opravdového hraní moc, tak se objeví vtipná scénka, dialog s dalším odhalením osudu města anebo třeba hádanka k vyřešení.
Byť to tedy nebývají zádrhely kdovíjak náročné. Buď v některé z mála otevřenějších části hry prošmejdíte pár podezřelých míst a objevíte hledané předměty, nebo třeba dovalíte prázdný barel pod otevřené okno, na které byste jinak nedosáhli. Případně se pokoušíte překonat záplavu všežravých zmutovaných zurků, nebezpečných klíšťákoidních zrůd. Přece jste si nemysleli, že přátelští roboti jsou jedinými obyvateli podzemní metropole?
Nicméně na zahnání pochybností o tom, jestli je to opravdu hra, nebo jen simulátor kočičího klusu, tyto sekvence bohatě stačí a jsou dávkované s dostatečnou frekvencí. Ale určitě ze Stray nedělají hratelností překypující titul, který by snad pro jiné než sváteční hráče představoval významnou výzvu. Přitom radost z překonání překážek obecně bývá klíčovým prvkem nejen videoher. Ve Stray však hraje prim dojem z okolí a zážitek ozvláštněný kočičí perspektivou.
A ten je velice povedený. Není to nutně vrchol grafických možností současných videoher, ale vše vypadá velice dobře. Neony svítí do tmy přesně tak, jak se to od kyberpunkového města očekává. V úzkých uličkách, kanálech a na střechách by se mohli prohánět klidně protagonisté Cyberpunku 2077 nebo Blade Runnera. A zubem času poznamenané nápisy na zdech, předměty odkazující na svět tam venku, ale i chování robotů dávají tušit, že tohle místo má tajemství, které je potřeba odhalit.