Tomáš Jízdný má za sebou první rok jako jeden z nejmladších angel investorů v Česku. Do pěti projektů vložil 14 milionů
Tomáš Jízdný
Tomáš Jízdný se v průběhu loňského roku stal jedním z nejmladších angel investorů u nás. Sedmadvacetiletý podnikatel založil platformu Rozjízdný, pomocí které investuje do projektů pozitivně měnících a rozvíjejících tuzemské školství. Jen za poslední rok pak stihl do pěti projektů vložit celkem čtrnáct milionů korun a porozhlíží se po dalších investičních příležitostech.
„Oblast vzdělávání a školství vidíme jako klíčovou a věříme, že společně můžeme něco změnit. Nesmíme však vynechávat učitele, když chceme měnit školství, ani technologické firmy, když chceme výuku modernizovat, ale ani studenty, když chceme, aby se chopili svých příležitostí,“ popisuje Jízdný.
Ve své platformě tak dává prostor projektům reagujícím na konkrétní problémy ve školství a vzdělávání, ale také těm s vizí a cílem něco zlepšit. Může tak jít o projekty orientované na technologie a virtuální realitu nebo projekty snažící se o propojení studentů s praxí.
Podnikatelský příběh Jízdného začal v roce 2013, kdy společně s Ondřejem Kaniou založili vzdělávací skupinu JK Education. Pomocí ní vysílali studenty na prestižní školy v zahraničí a v Česku provozovali tři vlastní soukromé školy. Koncem roku 2018 se však Jízdný rozhodl z firmy po pěti letech kvůli neshodě na dalším směřování odejít. JK Education pro svůj další rozvoj tehdy získalo silného finančního partnera, investiční společnost Espira Investments, a Jízdný svůj poloviční podíl prodal za desítky milionů korun.
Díky tomu získal kapitál, aby se mohl věnovat podpoře dalších projektů v oblasti vzdělávání. Za tímto účelem založil zmiňovanou platformu Rozjízdný a během prvního roku fungování spustil pět projektů, na kterých se podílí celkem 47 kolegů a do kterých investoval celkově čtrnáct milionů korun.
Dostat české studenty do zahraničí
Mezi první představené projekty patří agentura Education.cz, se kterou chce studentům pomoci dostat se na prestižní zahraniční školy, ať už střední nebo vysoké. Podle vlastního průzkumu je poptávka po studiu v zahraničí vysoká – ze 642 středoškoláků o něj má zájem 69 procent českých studentů a až 86 procent slovenských. Často si prý však nevěří.
„Čeští studenti mají dlouhodobě strach ze studia v cizím jazyce, nicméně často se spíše podceňují,“ komentoval výsledky průzkumu Jízdný. „Naším cílem je, aby měli studenti dostatek informací a podpory, aby jim nic nebránilo udělat ten první nejdůležitější krok.“
Studenty však nechce jen tak poslat na nějakou školu, naopak jim chce pomoci vybrat takovou, která bude všem stranám maximálně vyhovovat. Pro někoho to může být například v Americe, pro jiné však i ve Velké Británii nebo v sousedním Německu.
„Nejde nám jen o to, abychom poslali studenta na nějakou školu, a odškrtli si, že máme splněno. Chceme mu pomoct vybrat. Jsi nejlepší na IT? Pak je nejlepší škola MIT, ale stojí tolik peněz a aby ses tam dostal, musíš na sobě dva roky tvrdě pracovat a splnit následující podmínky. Jsi ochotný to podstoupit? Máš na to peníze, nebo potřebuješ půjčit? Jestli na všechno odpoví ano, jdeme do toho,“ načrtl fungování platformy Education.cz Jízdný pro CzechCrunch.
Vlastní střední škola se zaměřením na moderní technologie
Studentům však rodák z Brna nechce jen zpřístupňovat studium kvalitních škol v zahraničí. Aby zlepšil školství ve své domovině, koupil jednu z pražských středních pedagogických škol Futurum a díky tomu chce měnit, jak v českých školách probíhá výuka.
Futurum je specifické především tím, že jde o takzvanou školu vlastního obsahu, kde si učitelé sami ve velké míře tvoří materiály, které ve výuce využívají. Podle Jízdného je důležité, aby při změně systému českého vzdělávání spolupracovaly všechny složky, a proto do diskuze o vývoji školy zapojuje i učitele a studenty.