Toyota chce ve městech do vzduchu. Leteckému startupu z Kalifornie s investory přihodila dalších 590 milionů dolarů
Přeprava i po těch největších městech by měla být v budoucnu otázkou několika málo minut. Mohou za nové projekty, které navždy ulehčí přeplněným městským silnicím. Patří mezi ně podzemní tunely od The Boring Company Elona Muska či rozvíjející se osobní vzdušná mobilita. Do té nyní investuje i Toyota, která poskytla kalifornskému Joby Aviation 394 milionů dolarů. Spolu s dalšími investory bylo v rámci nového kola vybráno celkem 590 milionů dolarů.
Žádné zácpy, drncání, ani složité hledání té nejlepší trasy. Tak má vypadat přeprava taxíky budoucnosti. Ty se totiž nebudou pohybovat v ulicích světových metropolí, které začínají být přeplněné až k zalknutí, ale přesunou přepravu pasažérů o několik desítek až stovek metrů výše nad střechy budov.
Do městské dopravy odehrávající se ve vzduchu v poslední době investuje řada společností a mají skutečně z čeho vybírat. Projektů, pod kterými vznikají unikátní letecké taxíky je hned několik. Mezi ty hlavní bychom mohli zařadit Volocopter, Lilium a neměli bychom zapomenout ani na Hyundai, který začne dodávat vlastní letouny přímo Uberu.
Že tato budoucnost dopravy vzbuzuje zájem právě u automobilek, dokazuje i nedávná investice Toyoty, která investovala do projektu Joby Aviation. Kalifornský startup pracuje na tvorbě elektrického letounu s kolmým vzletem a přistáním (eVTOL) již deset let. Ovšem až do roku 2018 probíhal veškerý vývoj v relativním utajení.
Joby Aviation, za kterým stojí vynálezce JoeBen Bevirt, vystoupil ze stínů po 100milionové investici (přibližně 2,3 miliardy korun) od různých investorů, mezi kterými byla i tak zvučná jména jako Intel, JetBlue či Toyota, a právě japonská automobilka byla také u posledního kola financování tohoto startupu. To mu vyneslo celkem 590 milionů dolarů, tedy zhruba 13,5 miliardy korun.
Toyota byla v tomto investičním kole lídrem investorů, protože do Joby Aviation vložila z celkové částky 394 milionů dolarů. Za to bude se společností spolupracovat na návrzích a stavbě flotily letounů s kolmým startem i přistáním, která bude využívána nejrůznějšími přepravními službami. Chybět by mezi nimi neměl ani Uber, se kterým Joby Aviation oznámilo spolupráci před několika týdny.
„Toyota se podělí o své odborné znalosti v oblasti výroby, kvality a kontroly nákladů, aby podpořila vývoj a výrobu letadel společnosti Joby Aviation. Tato podpora spolu s kapitálovými investicemi urychlí certifikaci a spuštění tohoto nového způsobu lokální dopravy,” uvedla v tiskovém prohlášení Toyota.
Uvidíme, jak bude symbióza mezi strojově přesnou a uniformní Toyotou a uvolněným Joby Aviation fungovat. Joby totiž své letadlo testuje ve vlastním areálu poblíž Santa Cruz, kde přímo žije i mnoho jeho zaměstnanců a celý podnik připomíná spíše hippie komunitu. Zaměstnanci a jejich rodinní příslušníci zde pěstují ovoce a zeleninu a panuje zde uvolněná nálada, jak informoval magazín New Atlas. Protiklady se ale přitahují, a tak by mohla tato spolupráce přinést své ovoce.
Rychlý a tichý
Již od počátku projektu si dalo Joby Aviation za cíl vyvinout elektrické letadlo, které je schopné vertikálního vzletu i přistání na příslušném heliportu a které by zároveň bylo přímo ve vzduchu schopno přejít z vertikálního do horizontálního letu ve vysoké rychlosti.
O to se stará šestice rotorů, které lze libovolně naklápět. Joby Aviation uvádí, že jeho pětimístný letoun je schopen vyvinout rychlost až 322 km/h a jeho rotory produkují hluk, jenž se rovná nanejvýše 1 % hluku, který produkují klasická proudová letadla, což znamená, že je v podstatě neslyšitelné.
„Budujeme nový dopravní systém, který změní váš každodenní život, zajistí vyšší bezpečnost, dopraví vás všude včas a s podobnými náklady jako při jízdě automobilem,“ uvedl v tiskovém prohlášení šéf firmy JoeBen Bevirt.
Ještě není vyhráno
Letoun by měl v současné době nabízet dolet přibližně 240 kilometrů a v dohledné době jej čekají zkoušky v rámci certifikace FAA. Lze však předpokládat, že než se stroj dostane do praxe, doletová vzdálenost ještě poporoste díky přicházející generaci akumulátorových článků. Proces certifikace je totiž na samém začátku a bude zapotřebí vybudovat i potřebnou infrastrukturu.
Navíc s Toyotou za zády není ani vyloučeno, že by Joby Aviation mohl začít využívat vodíkovou technologii, na kterou Toyota sází i u svých osobních automobilů. Vodík je sice stále poměrně nevyzpytatelným zdrojem energie, ovšem jeho hustota je pro provoz dopravních prostředků využívajících elektrický pohon naprosto ideální.
A je tu ještě jedna zásadní věc, která celý vývoj tohoto odvětví zpomaluje, a tou je problematika bezpečnosti. U létajících taxíků bude nutné vyřešit problematiku absolutního selhání pohonných systémů, kvůli kterým se stroj neudrží ve vzduchu. V současné době se mluví o nejrůznějších záchranných systémech kombinující padáky. Ty ovšem nebudou příliš účinné v momentě, kdy se komplikace objeví pouhých 30 metrů nad zemí. Padáky nedokážou pád z takové výšky zbrzdit dostatečně rychle, aby byla zajištěna bezpečnost posádky. V tomto ohledu je tedy stále prostor pro nové nápady.