Tři vozy na jednom parkovacím místě. Squad je solární autíčko určené pro městské nomády a carsharingy

squad1

Foto: Squad

Při troše snahy se na podélné parkovací místo vejdou tři vozítka

0Zobrazit komentáře

Amsterdam je známý jako město, kde se dá většina přepravy řešit prostřednictvím jízdního kola. Sem tam se však objeví situace, kdy bicykl nestačí, tudíž je potřeba čtyř kol a úložného prostoru o objemu více než deset litrů. V takovém případě se nabízí například vozítko Squad Solar City Car od nizozemské společnosti Squad, které navíc může být poháněno slunečními paprsky.

Tomu, jak malý tento „kapesní“ automobil je, nasvědčuje fakt, že se na klasické podélné parkovací místo vedle sebe poskládají i čtyři vozítka. Dvoumístný automobil je tak kompaktní a lehký, že k jeho pohonu stačí pouze solární panel na střeše vozu. Nikdy však není od věci mít s sebou ve voze i nabitou náhradní baterii, která je v tomto případě plně vyměnitelná a lze ji tak nabíjet i doma v obýváku.

Dojezd vozítka totiž není nijak ohromující. V případě, kdy je jeho solární panel vystaven celý den přímému slunci, je schopen ujet čistě na sluneční energii necelých dvacet kilometrů. Není to moc, ovšem pro potřeby pohybu po městě je to dojezd relativně dostačující. Tvrdí to alespoň zakladatelé Robert Hoevers a Chris Klok, kteří dříve pracovali ve společnosti Lightyear, jež chce svůj solární automobil doručit na trh ještě v tomto roce.

squad2

Foto: Squad

Squad chystá vůz dopnit i vlastním nástěnným boxem Squad Battery Wall

Aby byl Squad vůbec schopný takového dojezdu dosáhnout, musela se do něj implementovat nepříliš silná pohonná jednotka. Jaký je její přesný výkon, společnost prozatím nezveřejnila, nicméně ústrojí není schopné vyvinout výkon, který by vůz poháněl kupředu rychleji než 45 kilometrů v hodině.

Pokud ovšem vezmeme v potaz zaměření vozu, vyšší rychlosti stejně není třeba. V ulicích městské džungle, pro které byl Squad stvořen, se jedná o rychlost dostačující, a to i vzhledem k omezování maximální povolené rychlosti na 30 km/h, ke které v poslední době přistupuje řada evropských měst, Paříž nevyjímaje.

Ideální pro sharing

Cena vozu vyvíjeného Lightyearem by měla atakovat hranici tří milionů korun, což byl také důvod, proč se zakladatelé Squadu rozhodli pustit do vlastního projektu a technologii solárního vozu více přiblížit masám. Jsou si totiž vědomi toho, že se kolekce energie ze slunečních paprsků stává stále dostupnější. Navíc solární panel na střeše Squadu má takové rozměry, že by měla být jeho výroba stejně jednoduchá jako výroba klasických panelů, které se instalují na střechy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do samotného procesu produkce se chce projekt dostat již v příštím roce. Předobjednávku automobilu však lze učinit již nyní. Cena vozu by měla startovat na částce 150 tisíc korun, díky čemuž se jedná o „přibližovadlo“ cenově skutečně velmi dostupné. I přesto je namístě otázka, zda takové pouliční golfové vozítko vůbec dává smysl.

Stejná vzdálenost, kterou ujede, se dá bez problému vyřešit jízdou na kole. Musíme ovšem brát v potaz, že ne všechna města mají dobře zvládnutou infrastrukturu vyhrazenou pro cyklisty, přičemž podobný stroj je bezpečnější a v neposlední řadě i pohodlnější alternativou.

Kde Squad ovšem dává smysl určitě, jsou flotily sharingových společností. Vůz se může v poklidu vyhřívat na sluníčku a čekat na to, až si s ním někdo vyřeší nárazovou potřebu přesunout se z bodu A do bodu B. Ostatně někteří výrobci konvenčnějších vozů si tuto díru na trhu uvědomují a snaží se ji zaplnit skřítky, jako je Renault Twizy či Citroën Ami. Zapomenout nelze ani legendu toho segmentu Smart Fortwo.

squad3

Foto: Squad

Automobil připomíná spíše golfový vozík, než skutečný vůz

Konkrétně u vozu Squad by provozovatelé carsharingových firem mohli ocenit řadu senzorů, které monitorují a majitele automobilu přes mobilní aplikaci informují například o stavu nabití baterie, tlaku v pneumatikách a poloze vozu. Prostřednictvím zabudovaných kamer lze navíc na dálku sledovat dění kolem automobilu a v případě potřeby jej dokonce i ovládat, na což by autoři vozu chtěli časem navázat plně autonomními schopnostmi.

Squad již nyní hlásí velký zájem právě ze strany carsharingových společností, které vidí ve voze příležitost, jak se podílet na udržitelném přerodu dopravy po městech. Tato změna v současné době spočívá na dvou základní pilířích. Těmi je omezení počtu automobilů v městských ulicích a dosažení co nejzelenějšího provozu těch, kteří v nich setrvají.

Vodíkové auto od Nikoly se rozplynulo jako pára nad hrncem. Zakladatel si ho vymyslel, teď kvůli lžím čelí obviněním

nikola-milton

Foto: Nikola/CzechCrunch

Trevor Milton už není šéfem automobilky Nikola, kterou založil

0Zobrazit komentáře

Můžeme se jen domnívat, s jakými úmysly Trevor Milton budoval automobilku Nikola a sliboval její velkou budoucnost, která měla stát na přelomových tahačích na vodíkový pohon. Jeho velkým slovům věřil i koncern General Motors (GM), s nímž měla Nikola podepsanou velkou smlouvu o vzájemném partnerství a masivní investici. Nakonec ale všechno bylo trochu jinak, Trevor Milton nyní čelí žalobě a svou svobodu musí vykupovat osobním vlastnictvím.

Byl by to až pohádkový příběh o vizionáři, který skrze technologie činí svět lepším, kdyby vše nebylo založeno na lži. Přitom ještě před rokem nebylo na činnosti americké automobilky Nikola nic podezřelého a vše šlapalo jako na drátkách. Tedy alespoň navenek.

Společnost v té době oznámila obří investici ve výši dvou miliard dolarů (43 miliard korun) ze strany GM, za níž měl automobilový gigant v Nikole získat 11% podíl. Měla také mít rozběhlý vývoj elektrických i vodíkových tahačů a popelářských vozů nebo pracovat na elektrickém, později vodíkovém, pick-upu.

Jenže v září minulého roku přišla zpráva od analytické společnosti Hindenburg Research, která příznačně zažehla plamen, jenž poslal celou Nikolu v čele s Trevorem Miltonem k zemi. Hindenburg totiž ve své zprávě upozornil na některé klamavé praktiky Nikoly, které spočívaly v prezentaci technologií, jež automobilka ve skutečnosti vůbec neměla.

Jak moc Nikola klamala, dokládá video, v němž společnost představila tahač údajně vybavený vodíkovým pohonným systémem. Realita byla ovšem taková, že automobilka pouze sestrojila maketu náklaďáku, kterou pustila dolů z kopce, a veškerou práci tak namísto vodíku obstarala gravitace.

nikola_tre_10

Foto: Nikola

Elektrický tahač Nikola Tre

Video ovšem bylo jen špičkou ledovce. Ještě ten samý měsíc, kdy Hindenburg Research upozornil na jednání Nikoly, byl z jejího vedení Trevor Milton odvolán. Hodnota akcií společnosti, která vstoupila na burzu v březnu roku 2020, začala prudce klesat a GM rychle vycouvalo ze své miliardové nabídky.

Nikola byla nucena škrtat některé imaginární projekty a nakonec oznámila, že se ve své další činnosti bude soustředit výhradně na vývoj tahačů. K tomu jí má sloužit přibližně 900 milionů dolarů, tedy 19,3 miliardy korun, které zůstaly na účtech. Byť bude pro Nikolu velmi těžké očistit své jméno, prozatím to vypadá, že drží původně nastavený kurz a své vodíkové filosofie se nevzdává.

V nedávné době oznámila plány na investici ve výši 50 milionů dolarů (1,1 miliardy korun) do továrny na výrobu vodíku v Indianě. Zároveň mají probíhat testy prototypů jejích nákladních vozidel Tre. Tento tahač chce Nikola dostat na trh v produkční verzi poháněné elektřinou ještě letos, v roce 2023 by měl být dostupný také s vodíkovým pohonem. Zda se Nikole skutečně podaří utéci hrobníkovi z lopaty, však ukáže až čas.

Obžalovaný Milton

V podstatně větších problémech je však aktuálně zakladatel automobilky Trevor Milton. Odchodem z Nikoly pro něj totiž samozřejmě celá anabáze s podvody neskončila. Firma se od jeho postavy distancovala, a tak musí nyní zcela sám čelit všem obviněním, která na jeho hlavu padají.

Jak informoval Bloomberg, státní zástupkyně jižního obvodu státu New York Audrey Straussová na jeho adresu směřovala jednoznačné prohlášení. „Aby zvýšil poptávku investorů po akciích společnosti Nikola, lhal Milton téměř o všech aspektech jejího podnikání,“ řekla.

Dle interního vyšetřování Nikoly i poznatků Komise pro kontrolu cenných papírů Spojených států (SEC) se měl Milton intenzivně soustředit na ovlivňování ceny akcií společnosti. Měl dokonce bedlivě sledovat denní počty nových akcionářů prostřednictvím aplikace Robinhood, která nedávno vstoupila na burzu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Milton měl podle žalobců také naplno využívat potenciálu sociálních sítí a rozhovorů pro média ke klamaní veřejnosti. Mezi jeho nepravdivými výroky vyčnívají klamavé informace o funkčním prototypu tahače Nikola One, dále výroky o výrobě pick-upu na vodíkový pohon s využitím dílů Nikoly, oznámení o výrobě vodíku s výrazně nižšími náklady, kterou Nikola vůbec nespustila, či o vlastním vývoji baterií, jež ale ve skutečnosti odebírala od dodavatelů.

house-of-the-dragon5

Přečtěte si takéWarneři zase hrají byznysovou hru. Po návratu HBO Max dělí firmuWarneři zase šachují s byznysem. Po návratu HBO Max firma oznamuje rozdělení na dvě samostatné části

Svými výroky však neměl Milton motat hlavu jen investorům a široké veřejnosti, ale také pracovníkům automobilky. Pro ně byla řada oznámení též novinkou – jako například informace o možnosti stáčení čisté vody z pick-upu Badger získávané spalováním vodíku.

Milton spolu se svými právníky obvinění odmítá a dobrovolně se vydal vazbě. Momentálně se pohybuje na svobodě s příslibem, že omezí cestování a také nebude kontaktovat žádného z investorů společnosti. Mimo mříže jej dostala kauce ve výši 100 milionů dolarů, v přepočtu přes 2,1 miliardy korun, místo kterých Milton podstoupil svůj ranč v Utahu.