Třicet procent moří a souše má sloužit rostlinám a živočichům, říká český expert z přelomové konference

Celosvětový objem peněz na biodiverzitu se navýší dvojnásobně a zvýší se její ochrana. Naopak výrazně snížit se má používání pesticidů a dalších látek.

Eliška NováEliška Nová

Ladislav MikoRozhovor

Foto: MŽP

Český emisar na přelomové konferenci Ladislav Miko

0Zobrazit komentáře

Není to ani měsíc, co v Egyptě skončila takzvaná COP 27 – konference o ochraně životního prostředí, na kterou se sjíždějí státy světa, aby debatovaly o tom, co je potřeba dělat s globální změnou klimatu. A ideálně se i shodly na společném postupu. V pondělí skončila druhá taková konference, o níž se až doposud příliš nemluvilo. I ona má zvláštní zkratku – COP 15. Jedná se na ní o ochraně biologické rozmanitosti a letošní rok byl zlomový. Má představovat to, co se na klimatické konferenci odehrálo v Paříži v roce 2015, kdy se státy zavázaly, že chtějí zabránit oteplení planety o víc než jeden a půl stupně ve srovnání s obdobím před průmyslovou érou.

Konference o biodiverzitě se odehrála v Montrealu a jejím výsledkem je několik cílevědomých závazků stanovených do roku 2030. Mluví se o zachování oblastí pro různé druhy rostlin i živočichů, o obnově poškozených ekosystémů i o poklesu využívání pesticidů. Podle poradce ministra životního prostředí a zmocněnce pro jednání na konferenci Ladislava Mika jsou témata biodiverzity a klimatické změny provázaná. „Změna klimatu výrazně přispívá k poškozování biodiverzity a na druhou stranu pestrá příroda a zdravé ekosystémy jsou předpokladem pro zvládnutí klimatické změny,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch. Závazky budou muset nyní státy začít převádět do praxe.

O letošním COP 15 se mluví jako o Paříži biodiverzity, což naráží právě na přelomové rozhodnutí na konferenci ve francouzské metropoli v oblasti klimatické změny. Jak moc převratné jsou ty současné závěry konference o biodiverzitě v Montrealu?
Zásadní je, že se podařilo prosadit to, co české předsednictví a celá Evropská unie prosazovaly. A to jsou měřitelné a závazné cíle. Těch je několik. Do roku 2030 má být obnoveno třicet procent poškozených ekosystémů, a to jak suchozemských, tak mořských. Do roku 2030 má být také třicet procent celosvětové souše, vodních toků, pobřežních i mořských oblastí ve správě ochrany přírody. Ke stejnému datu má na celém světě klesnout využívání rizikových pesticidů o polovinu. Významná je i dohoda na snížení nadměrných ztrát živin, které poškozují životní prostředí, a to rovněž o polovinu. Díky tomu nebudou do životního prostředí unikat látky, jako je fosfor nebo dusík, které způsobují v prostředí potíže. Cílem je i snížení šíření invazních druhů nejméně o padesát procent do roku 2030.

Ve světě může zvýšená ochrana pomoci třeba korálům

Jaké jsou v současnosti hlavní problémy biodiverzity?
V zásadě jsou tři. Jednak je to zabírání území, druhá věc je znečištění. A pak je tu samozřejmě změna klimatu, která mění podmínky pro celou živou přírodu.

Z čeho tedy vychází cíl zajistit ochranu třiceti procent suchozemských a mořských oblastí?
Jde o chráněné oblasti, které jsou jako území klíčové. Mohou se v nich totiž nerušeně rozvíjet jednotlivé druhy rostlin i živočichů a jejich společenstva, aniž by se dostávaly pod tlak kvůli lidské činnosti. To samozřejmě vyžaduje dostatečně velkou plochu, kde například mořské druhy nebudou čelit nadměrnému rybolovu nebo kde bude třeba omezené využívaní pesticidů nebo monokultur a druhy budou mít šanci zde přežívat a případně se šířit dále. Třicet procent plochy světa je cíl, na kterém se shodují vědci jako na dostatečně velké rozloze ke splnění tohoto cíle. Stejně tak je ale důležité vytvářet prostor i v běžné krajině, včetně měst, kam se budou moci vracet nejrůznější druhy, které byly dřív běžné, a úspěšně tam přežívat.

O které oblasti by ale mělo jít?
Hlavní problém poklesu biodiverzity představuje lidská činnost, zejména tedy nadměrná exploatace, zabírání a změny využití území, znečištění, likvidace biotopů, vysoká intenzifikace zemědělství i lesnictví a dopady šíření nepůvodních druhů. Proto je tak zásadní prostor pro organismy ochránit nebo obnovit a umožnit jim tak, aby se mohly nejen nerušeně rozvíjet, ale i vracet do volné krajiny, kde dřív běžně přežívaly. Do nějaké míry jsou dotčeny nebo poškozeny téměř všechny oblasti světa.

Ze závěrů vychází, že by se také měly obnovovat některé ekosystémy, které nejsou dnes funkční. O jaké jde v našem případě a o jaké celosvětově?
Dohoda uzavřená v Montrealu by měla pomoci zlepšení stavu většiny ekosystémů. V Česku například čelíme problémům spojeným s průmyslovým zemědělstvím, kvůli kterému mizí z volné krajiny řada druhů, typicky dříve zcela běžných polních ptáků, ale také opylovačů. Právě kombinace opatření, jako je ponechání volných ploch pro rozvoj, snížení znečištění a omezení využívání pesticidů, může návratu pomoci. Ve světě může jít typicky například o mořské korálové ostrovy, v jejichž případě je potřeba nezapomínat na zmíněnou změnu klimatu. Ta často ekosystémy ovlivňuje sama o sobě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jedním z výsledků je také to, že se má snížit používání pesticidů a dalších látek. Začne v tomto ohledu Česko připravovat novou legislativu?
To bude primárně v gesci ministerstva zemědělství, nějaké takové opatření se ale dá očekávat i v souvislosti s přípravou evropské legislativy k obnově přírody.

Co toto rozhodnutí znamená v důsledku pro státy? Co musejí udělat, aby byl cíl naplněn?
Jednotlivé státy světa, které jsou součástí Úmluvy o biologické rozmanitosti, musejí připravit své vlastní závazky, jak budou zavádět přijaté povinnosti do praxe. Je to vlastně obdoba národních závazků, jak je známe z Pařížské dohody.

Země, které se přidaly, což jsou necelé dvě stovky, se zavázaly, že budou dávat na ochranu biodiverzity víc peněz. O kolik by se tato podpora měla navýšit například v Česku?
Globální rámec pro biologickou rozmanitost vytváří systém, který má na ochranu biodiverzity po celém světě přinést rekordní sumu. Z dnešních zhruba sto miliard dolarů se má částka zvýšit na dvojnásobek, tedy na dvě stě miliard dolarů ročně do roku 2030. To znamená i dvojnásobné navýšení prostředků od rozvinutých zemí po ty rozvojové. Do roku 2025 by mělo být k dispozici nejméně dvacet miliard dolarů a o dalších pět let později třicet miliard dolarů. V rámci Globálního fondu životního prostředí pak vznikne nový, samostatný a flexibilní globální fond pro biodiverzitu, který umožní rychlejší mobilizaci finančních prostředků. Evropská unie vystupuje v tomto směru jako celek a již dnes oznámila, že bude přispívat na ochranu biodiverzity nejméně sedmi miliardami dolarů ročně.

Některé státy, jako třeba Kongo, s cíli nesouhlasily. Jednání se také často odkládala. I přesto se podařilo vyjednat dobrou strategii. Je k tomu větší vůle než ke klimatickým závazkům?
Na to nelze odpovědět. Obě témata jsou významně propojená. Změna klimatu výrazně přispívá k poškozování biodiverzity a na druhou stranu pestrá příroda a zdravé ekosystémy jsou předpokladem pro zvládnutí klimatické změny.

Naděje pro auta spalující dinosaury. Porsche začalo s produkcí syntetického paliva budoucnosti

Je vyráběno z oxidu uhličitého získávaného z ovzduší a jeho spalováním vzniká zase právě oxid uhličitý. Vše by se tím mělo uzavřít do udržitelné smyčky.

porsche-e-fuel2

Foto: Porsche

911 je model, který chce Porsche udržet naživu, elektrifikace přitom není cestou

0Zobrazit komentáře

Elektromobilita prorůstá světem automobilů a postupně vytlačuje konvenční vozy z pozic, které si držely po dlouhá desetiletí. Tempo růstu významu vozidel na elektrický pohon každým rokem sílí a pokud se tento trend udrží, trh s auty na baterky brzy přeroste ten s těmi konvenčními. Porsche proto kromě dokonalého elektrického Taycanu v Chile pracuje na svém plánu výroby syntetického paliva, které udrží při životě i vozy se spalovacími motory. A první litry této novinky nyní natankovalo do své 911.

O vývoji paliva nazývaného eFuel mluví německá automobilka přibližně od roku 2020. Tehdy zahájila spolupráci se společností Siemens Energy a pustila se do budování výrobního závodu v chilském Punta Arenas. Na vývoj paliva a výstavbu celého zázemí projektu bylo vyčleněno 20 milionů eur, vzhledem k aktuálnímu kurzu tedy zhruba 480 milionů korun. Na tuto částku navíc začátkem tohoto roku navázala další investice ve výši 75 milionů dolarů, tedy suma v přibližné výši 1,7 miliardy korun.

Všechny tyto finance vedly k jedinému cíli, a to vytvořit syntetické palivo, jehož spalování sice není bezemisní, ovšem jedinou emisí je oxid uhličitý. Právě ten je uváděn jako problém způsobující globální klimatické změny. Technologie ovšem postoupily natolik, že je již dnes možné získávat určité množství oxidu uhličitého přímo z ovzduší a využívat jej k výrobě jiných paliv. Tím se uzavírá smyčka, která by ze syntetického paliva mohla udělat udržitelnou alternativu.

porsche-e-fuel3

Foto: Porsche

Porsche představí schopnosti svého paliva zprvu na závodních okruzích

Právě ta představuje naději pro vozy s konvenčním pohonem spalující fosilní paliva, jako je ikonický model Porsche 911. Těm totiž pomalu, ale jistě zvoní hrana s tím, jak stále více legislativních úprav přináší zákaz prodejů nových aut se spalovacími motory či zákaz provozu těch nesplňujících zpřísňující se normy.

Porsche, které nedávno úspěšně vstoupilo na burzu, doufá, že by právě jeho eFuel mohl být prostředkem, jak se z těchto omezení vymanit a ryk vozidel se spalovacími motory na silnicích a dálnicích udržet i v příštích dekádách. K tomu ovšem prozatím vede dlouhá a spletitá cesta, po které jde Porsche postupnými krůčky.

Z F1 na benzínky

Ty první chtějí eFuel přinést na závodní okruhy globální série Porsche Supercup, případně také do některých seriálů ježděných v terénu. Ve velkém se spekulovalo též o zapojení Porsche do F1, jejíž ambicí je od roku 2026 využívat právě uhlíkově neutrálních paliv. Námluvy se stájí Red Bull nakonec nedopadly, do roku 2026 je však stále daleko a po smrti zakladatele Red Bullu Dietricha Mateschitze, který byl údajně proti spojení, se může vše obrátit o 180 stupňů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě F1 by se mohla stát zkratkou, jak dostat syntetické palivo k větším masám a nakonec i do klasických osobních vozů. K tomu je ovšem nutné naplnit předpoklad odpovídající produkce. To už se dostáváme k továrně v Chile, která nevyrostla v tomto jihoamerickém státě náhodou. K výrobě syntetických paliv je zapotřebí štěpení množství vody, kterým je získáván kyslík a vodík. Elektrolýza vyžaduje množství levné elektřiny, která je v Chile k mání díky rozsáhlým větrným a solárním elektrárnám, které zde provozuje například i česká společnost Solek.

Získaný vodík je slučován s oxidem uhličitým extrahovaným ze vzduchu, přičemž vzniklý produkt může být zušlechťováním využíván pro nejrůznější produkty, mezi nimiž je také eFuel. Původní plány Porsche hovořily o výrobě až 130 tisíc litrů zmíněného paliva do konce letošního roku. Tohoto čísla se nejspíše nepodaří dosáhnout, nicméně společnost již produkci zahájila a poprvé tak natankovala novým palivem právě model 911.

porsche-e-fuel1

Foto: Porsche

Podnik v Chile, kde je eFuel vyráběn

Cílem Porsche je během příštích tří let ustálit produkci paliva eFuel na 55 milionů litrů ročně. Výrobní náklady při takovém množství by se měly dle vyjádření Porsche ustálit na dvou dolarech za litr. Cena tak i poté bude vyšší než v případě paliv, která aktuálně tankujeme na benzínkách, přesto může jeho uhlíkově neutrální povaha znamenat cestu, po které se milovníci vůně spáleného benzínu v budoucnu vydají, ať se jim to líbí nebo ne.

Samo Porsche ovšem tuší, že jízda vozem se spalovacím motorem bude v budoucnu stále častěji sváteční příležitostí. I proto má v plánu do roku 2030 prodávat až 80 % vozidel s elektrifikovaným pohonným ústrojím. Přesto chce být konvenčním autům věrná i nadále. Přeci jen, byl to právě rachot spalovacích motorů, za jejichž doprovodu značka psala svou historii.