Třímiliardová CDN77 z Česka dobývá internet. Stále je obrovský prostor pro růst, říká obchodní ředitel
Firma, která patří Zdeňku Cendrovi, zajišťuje třeba to, aby si lidé mohli bez problémů přehrávat videa na internetu. Teď chce využít dění na trhu.
Poslední roky se v CDN77 nesly ve znamení rychlého růstu. Pražská firma, která zajišťuje, aby lidé po celém světě například mohli bez problémů sledovat videa na sociálních sítích, využila příležitosti v době pandemie, kdy se aktivita uživatelů násobně zvýšila. Ani po jejím odeznění ale zakladatel Zdeněk Cendra se svým týmem nepolevuje, naopak. „Náš trh opustili velcí konkurenti a my teď děláme vše pro to, abychom získali jejich klienty a znovu významně vyrostli,“ říká Tomáš Bačík, který ve firmě vede obchodní oddělení.
Pod zkratkou CDN se ukrývá Content Delivery Network. Jde o služby, které se zaměřují na optimalizaci doručování obsahu na internetu a na něž se v CDN77 specializují. Webovým stránkám, online službám nebo aplikacím pomáhají zlepšovat rychlost načítání, spolehlivost či globální dosah – tak, aby k nim měli snadný a rychlý přístup uživatelé v různých koutech světa. V globální byznys přetavil svůj projekt také Zdeněk Cendra, jehož CDN77 předloni vyrostlo na 2,5 miliardy korun, aby loni zaznamenalo další rekordní rok.
Přesná čísla teprve počítá, ale tržby za rok 2023 by měly bezpečně překročit tři miliardy korun. Zisk EBITDA před započtením úroků, daní a odpisů by se měl vyšplhat na zhruba 1,7 miliardy korun. „Letos v zisku míříme na 2,5 miliardy korun. Předpokládáme, že bude reálné udržet celkový růst o dvacet až třicet procent,“ předpovídá Tomáš Bačík, který v CDN77 působí už devátým rokem a řídí obchod. Zažil tak mnoho úspěchů i nezdarů, které firmu operující z pražských Vinohrad od startu v roce 2011 potkaly.
Dnes má podle něj CDN77 vybudovanou silnou pozici pro další růst a pomáhá jí i dění na trhu. Největší hráči, což jsou pro poskytovatele CDN typicky třeba velké streamovací platformy nebo sociální sítě, přes které teče k miliardám uživatelům obrovské množství dat, začali kvůli ekonomické situaci více šetřit a dotklo se to také poskytovatelů CDN. Některé společnosti kvůli tomu musely skončit.
Na podzim loňského roku oznámily konec svých CDN služeb americké společnosti StackPath a Lumen, které byly na trhu etablovány jako jedny z největších, s tím, že se budou zaměřovat hlavně na svůj cloudový byznys. „Zatímco dříve největší hráči využívali pro diverzifikaci klidně šest poskytovatelů CDN služeb, v posledním roce začali šetřit a stáhli to třeba na polovinu. Některé firmy to ovlivnilo natolik, že nakonec musely skončit,“ vysvětluje Tomáš Bačík. A když někdo končí, pro jiného se otevírá příležitost zaujmout jeho pozice, o což se snaží v CDN77.
Podle něj jen v posledních měsících loňského roku firma jednala o nových smlouvách za sto milionů korun, které teď postupně uzavírá. V rámci dění na trhu zmiňuje obchodní ředitel CDN77 dva zásadní body. Jednak pro řadu firem nepředstavuje CDN hlavní část jejich byznysu, tedy ani příjmů. Zároveň se mnoha firmám podle Bačíka nedaří poskytovat tyto služby dlouhodobě profitabilně. Oba faktory jsou logicky propojené nádoby, a když pak dojde na trhu a v ekonomice k významným změnám, které podnikání ještě ztíží, musí někteří z kola ven.
StackPath a Lumen po svém odchodu z CDN trhu oznámily, že své největší klienty prodaly společnosti Akamai, která patří mezi poskytovateli CDN služeb k největším na světě. „Celý podzim jsme agresivně šli po klientech, kteří přišli o své poskytovatele a hledali nové řešení,“ říká Bačík. Výsledkem jsou desítky nových klientů, které už CDN77 podepsalo nebo by mělo brzy podepsat. Navíc Cendra a spol. očekávají další potenciální příliv nových zákazníků, protože během letošního roku by měly řadě firem vypršet stávající kontrakty a bude tak příležitost se porozhlédnout po alternativách.