Trochu Vesmírná odysea, trochu Interstellar. Česká hra od sólo tvůrce láká dramatickým trailerem

Když se vydáte hledat mimozemskou civilizaci ve hře Afterglitch, dost možná najdete sami sebe. A také dávku filozofie a paralelních vesmírů.

Michal MančařMichal Mančař

afterglitch-boxed

Foto: Hangonit

Česká hra Afterglitch od studia Hangonit bude filozofickým sci-fi putováním mnoha dimenzemi

0Zobrazit komentáře

Bere si inspiraci z klasických děl science fiction. Ukáže cestu napříč dimenzemi i do nitra lidské existence. Spojuje skvělý vizuál s nelehkou filozofií. A tvoří ji jediný vývojář. Chystaná česká hra Afterglitch bude všechno možné, jen ne obyčejná. A nyní láká novou upoutávkou i připomínkou data vydání.

Psychedelické sci-fi výjevy, horizonty zrcadlící se v nekonečnu, létající talíře a hudba bouřící jako v těch nejdramatičtějších okamžicích vesmírného velkofilmu Interstellar od režiséra Christophera Nolana. Nový trailer připravované hry Afterglitch od studia Hangonit neodhaluje příliš mnoho hmatatelných informací, ale zato zanechává vskutku kosmický dojem.

Právě takový by pak podle Vladimíra Kudělky, který ve skutečnosti tvoří jednomužnou posádku studia, měl být i pocit z neobvyklé hry. Její náplní je hledání mimozemského života, tajemství naší existence mimo prostor a čas i průzkum paralelních světů, přičemž nehodlá být svázána zákony fyziky. Jedním konceptem se však přece jen svázat nechá – časem. Alespoň tedy ve formě ohlášeného data vydání. Afterglitch zamíří na Steam 9. prosince, přiletět má i konzolové vydání.

Experimentální titul sází spíš než na tradiční hratelnost na unikátní audiovizuální, snad až filozofický zážitek. Těžko si vybavit jinou hru, která by se potenciální hráče snažila zlákat otázkami jako: „Jsi nikým? Jsi ničím? Jsi bytostí ztracenou v metafyzickém nekonečnu?“ Až se chce místy vzpomenout na transcendentálnější okamžiky Stanleym Kubrickem zfilmovaného veledíla Arthura C. Clarka 2001: Vesmírná odysea.

Však právě klasiky science fiction jsou přiznaným zdrojem inspirace pro jediného tvůrce hry. „Celý proces tvorby u mě odstartovaly obálky sci-fi knížek. Konkrétně ilustrace Zdeňka Buriana k povídce ‚Přátelé z Hadonoše‘, na níž podivná bytost zve přihlížející osoby, aby prošly zvláštní hmotou či stěnou. Od té doby na ten výjev neustále myslím,“ prozradil CzechCrunchi Kudělka v loňském rozhovoru.

A podobně jako do nejslavnějších děl vědeckofantastického žánru se i do Afterglitche silně promítají filozofická témata a vliv umění. Sám Kudělka zdůrazňuje významnou inspiraci tvorbou Salvadora Dalího a vyznává se z obdivu ke snímkům režiséra Terrence Malicka, v nichž se spojují témata existence vesmíru i smyslu života.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Hra je experimentem i v tom smyslu, že se snažím dělat téměř vše jinak, než na co je současný hráč zvyklý. Pokud mám být konkrétní, bude se to týkat hlavně prostoru a celkové orientace v něm. Poslední roky je moje vnímání světa tak trochu ovlivněno tématem čtvrtého rozměru,“ popisuje Afterglitch vývojář a výtvarník v jedné osobě.

Podobně neobvyklý přístup si Kudělka alias studio Hangonit vyzkoušel už v roce 2015 se svým počinem Rememoried. Jako videohra sice surrealistické hrátky se světlem a stínem nesklidily příliš mnoho pochval – sám autor dříve prohlásil, že některé prvky hratelnosti mohly být až frustrující – ale coby audiovizuální počin získaly ocenění Česká hra roku v kategorii Umělecký přínos herní tvorbě.

afterglitch_5

Foto: Hangonit

Výtvarník a vývojář Vladimír Kudělka tvoří hru Afterglitch

České herní studio Grip Digital povede gamingový veterán a bývalý šéfredaktor časopisu Level

Jan Herodes působil i ve známých herních studiích jako Disney či Bohemia Interactive. V Grip Digital bude řídit rychlý růst.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

herodes

Foto: Grip Digital

Novým šéfem studia Grip je Jan Herodes

0Zobrazit komentáře

Jakub Mikyska a Jan Cabuk po dvanácti letech předávají vedení herního studia Grip Digital, které založili, do cizích rukou. Podle svých slov však do těch nejpovolanějších. Do čela pražské společnosti se postaví Jan Herodes, k němuž přiléhá označení veterán gamingového průmyslu. Začínal jako šéfredaktor časopisu Level a následně prošel herní studia od Disney přes Bohemia Interactive až po Keen Software House. V Gripu teď bude řídit rychlý růst firmy, která vsadila na to, že nebude vyvíjet jen vlastní hry.

„Jen za poslední rok náš tým vyrostl o 80 členů na nynějších 120. Kromě vlastního interního projektu pracujeme na desítkách projektů pro přední vývojáře světoznámých AAA her, kde poskytujeme jak technické, tak kreativní know-how,“ říká Jan Cabuk, spoluzakladatel Grip Digital. Právě spolupráce na velkých zahraničních projektech představuje strategii, díky které růst tuzemského studia zásadně zrychlil. A tak došlo i k personální obměně.

„Jan Herodes byl u zrodu české herní scény, je tedy logicky tou nejlepší volbou pro naši ambiciózní strategii růstu, a tak zcela přirozeně přebere vedení celého studia,“ doplňuje Cabuk. Herodes má za sebou v herním průmyslu dvaadvacetiletou kariéru, během níž působil jako producent úspěšných her ve studiích Disney Mobile Games Studio, Bohemia Interactive nebo Keen Software House. V Grip Digital bude mít na starosti mimo jiné rozvoj nových partnerství s velkými mezinárodními studii.

grip-digital

Foto: Grip Studios

České studio Grip Digital vyvíjí vlastní i zahraniční herní tituly

Spolupráce s dobře známými studii z celého světa na vývoji takzvaných „áčkových“, tedy těch největších a nejprestižnějších titulů, se Grip Digital osvědčila. V loňském roce studio s pobočkami v Praze a Brně utržilo 134 milionů korun při provozní marži přesahující 40 procent a hodlá dál růst. Spolupráce s jinými studii mu navíc dává větší jistotu, než kdyby vyvíjelo jen vlastní hry, u nichž se vždy čeká, jak vlastně budou úspěšné. To může v některých případech ohrožovat budoucnost studia.

„Dlouhodobě vidíme budoucnost právě v co-developmentu a dalších formách spolupráce se špičkovými studii, kterým dokážeme sestavit projektový tým přesně podle jejich potřeb. Členové našich týmů tak těží z toho, že mohou pracovat na ikonických AAA hrách a zároveň nejsou vystaveni riziku neúspěchu projektu,“ popisuje Jakub Mikyska, spoluzakladatel firmy, která funguje od roku 2010. Dále rozšiřovat vývojářské řady bude jeden z úkolů nového šéfa Jana Herodese, ale firma nezapomíná ani na vlastní projekty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zmíněné zahraniční tituly, na nichž spolupracuje, Grip Digital kvůli přísným smlouvám o mlčenlivosti obvykle nemůže prozradit. Na webu se chlubí alespoň logy známých zahraničních studií, jako jsou Tiny Build, Koch Media, Funcom či Sumo Digital.

Mezi vlastními projekty tuzemských vývojářů najdeme například Solus Project nebo Mothergunship. S českým studiem Amanita Design v Gripu spolupracovali na portu hry Creaks z PC na PlayStation 4, Xbox One a Nintendo Switch, podobná spolupráce s dalšími studii proběhla také u titulů Outwards, Visage či Subnautica.