Tvůrce e-shopů Shopsys poprvé překonal hranici sta milionů. Pokles trhu se začíná obracet, hlásí

Zatímco e-shopy obecně loni i letos meziročně prodávají méně zboží, vývojář e-shopových řešení Shopsys pokračuje v růstu.

Peter BrejčákPeter Brejčák

matej-kaposvary-05

Foto: Shopsys

Matěj Kapošváry, nový ředitel Shopsysu

0Zobrazit komentáře

Roste již šest let v řadě a navzdory poklesu trhu nepolevuje. Ostravská společnost Shopsys, jež vyvíjí e-shopová řešení, v posledním fiskálním roce, jenž skončil v letošním březnu, zaznamenala růst tržeb o sedm procent na celkových 103 milionů korun. Vůbec poprvé tak překonala magickou osmicifernou hranici. Firmě naopak klesl zisk před zdaněním a odpisy (EBIT), a to z předloňských jedenácti milionů na 5,2 milionu.

Samotný český e-commerce trh přitom poslední roky prochází náročnějším obdobím, loni vůbec poprvé ve své historii zaznamenal pokles objemu prodejů, a to o dvanáct procent. V poklesu pokračuje i letos, podle dat Heureky v prvním čtvrtletí o třináct procent a ve druhém o osm procent. Ve druhé polovině letoška se již ale očekává návrat k růstu, a i podle Shopsysu se několik kvartálů trvající pokles začíná obracet.

„Nehledě na to, jestli aktuálně trh s e-commerce stoupá, či klesá, udržuje si naše společnost přibližně dvacetiprocentní náskok nad tempem růstu trhu po dobu již šesti let,“ komentuje ředitel Shopsysu Matěj Kapošváry. Podle vyjádření Shopsysu za jeho růstem stojí kombinace portfolia stávajících sedmdesáti klientů – mezi které se řadí například Tescoma, Sconto, Mountfield, Bushman či Démos –, akvizice nových zákazníků a investic do technologií.

Kromě jiného se Shopsysu podařilo navázat spolupráci s největším českým prodejcem podlahových krytin, společností Breno. V rámci svého posledního fiskálního roku firma spustila tři nové projekty, omnichannel řešení pro Tescomu, nejmenovaný velkoobchodní e-shop a e-shop prodávající zboží do celého světa.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Všechny tyto projekty jsou navíc nově postavené na javascriptové technologii React. Přechod na tuto moderní technologii výrazně zlepšuje zákaznickou zkušenost a otevírá možnosti v rozvoji nových prodejních kanálů,“ popisuje projektový ředitel Shopsysu Václav Macíček.

Shopsys aktuálně soustředí značnou část svých kapacit na rozšíření služeb napříč trhem. „Pracujeme na tom, aby naše služby byly dostupnější i pro středně velké e-shopy. Chceme zužitkovat naše zkušenosti a know-how, jež máme s velkými e-shopy, abychom jim pomohli dosáhnout úspěchu,“ uzavírá Kapošváry.

Astratex loni nerostl, zisk kvůli růstu nákladů snížil na třetinu. Mění se chování zákazníků, hlásí

Prodejci spodního prádla se daří expanze v Německu, kde se učí specifikům, aby se mohl rozšířit i do dalších západních zemí.

Peter BrejčákPeter Brejčák

bilka-michal

Foto: Astratex

Michal Bilka, ředitel marketingu Astratexu

0Zobrazit komentáře

V roce 2021 český prodejce spodního prádla Astratex poprvé ve své historii utržil přes miliardu korun a jeho obrat se zastavil na částce 1,2 miliardy. Podle dat z publikované závěrky loni nerostl a dosáhl obratu 1,18 miliardy, tedy o dvacet milionů korun méně. Větší pokles ale zaznamenal v ziskovosti, kdy klesl z předloňských 121 milionů na 36 milionů v minulém roce.

„Bereme to tak, že se nám podařilo zopakovat velice úspěšný covidový rok,“ komentuje pro CzechCrunch ředitel marketingu Astratexu Michal Bilka. Jak dodal, vzhledem k událostem ve světě a trendu na e-commerce trhu tyto výsledky považuje za velmi úspěšné. Loni totiž česká e-commerce vůbec poprvé ve své historii klesla a čeští online obchodníci prodali meziročně o dvanáct procent zboží méně.

Důvodů poklesu zisku pak Bilka vidí několik, a to včetně externích šoků v podobě války a následného růstu provozních nákladů. „Snažili jsme se zachovat ceny pro koncového zákazníka, takže někde se to promítnout muselo. Zároveň jsme se rozhodli více investovat do marketingu a zejména brandu. Orientace na kontinuální růst byznysu a navýšení fixních nákladů měly za následek pokles zisku,“ říká marketingový ředitel Astratexu, jenž podle žebříčku CzechCrunche patří mezi sto největších e-shopů v zemi a jeho stoprocentním vlastníkem má být společnost Enterstore patřící Hartenberg holdingu Andreje Babiše.

E-shop přitom začátkem loňského roku zaznamenal extrémní zájem o plavky, kdy se po téměř dvou letech více rozběhl cestovní ruch, záhy však poptávku negativně ovlivnily obavy z budoucna a tendence spíše šetřit než utrácet. Astratex také zaznamenal navýšení počtu vratek, pořád ale v přijatelné rovině. „Mění se nákupní chování zákazníků. Kupují víc velikostí a modelů s tím, že nějakou část z toho vrátí. Využívají možnost si věci zkusit a vybrat v pohodlí domova,“ komentuje Bilka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Astratex aktuálně působí v dvanácti zemích, zároveň ale začal více šlapat do expanze a v letošním roce již například zaznamenává nárůst tržeb v Německu. „Německý trh jsme otevřeli s určitým očekáváním, které se plní, to znamená růst bez negativního vlivu na byznys. Je to pro nás velmi významný trh z hlediska velikosti a odlišnosti. Hodně se učíme, spotřebitelské očekávání tam je úplně jiné. A abychom mohli expandovat i do dalších západních zemí, musíme vědět všechny procesy a případně se přizpůsobit lokálním požadavkům,“ říká Bilka.

Kromě toho v poslední době prodejce navýšil kapacity skladů o padesát procent a optimalizoval své fungování. Zároveň zavedl takzvané Astra pointy, což jsou záchytné body v logistickém procesu, které umožňují rychle zkontrolovat vracené zboží, aby mohl zákazníkovi vdat zpátky peníze, aniž by čekal na fyzické vrácení objednávky na sklad.