Týden po investici spouští nový startup zakladatele Liftaga provoz v Bratislavě. Propojuje taxíky s MHD

Peter BrejčákPeter Brejčák

Mileus, Praha 1. října 2019

Foto: Mileus

Zakladatel a šéf startupu Mileus Juraj Atlas

0Zobrazit komentáře

Juraj Atlas stál u zrodu tuzemského přepravního startupu Liftago a chuť měnit způsob, jak se lidé ve městech pohybují, mu zůstala také v další profesní štaci. Před dvěma lety s cílem posunout mobilitu na další stupeň představil platformu Mileus, která umožňuje kombinovat taxislužby s městskou hromadnou dopravou. Za tímto účelem ještě loni před vypuknutím pandemie získal od investorů deset milionů korun, další miliony pak získal minulý týden.

Koronavirus plány na spuštění služby zdržel, nyní už Mileus hlásí novinky a první uživatelé jej mohou vyzkoušet v Bratislavě díky spolupráci se slovenským ekvivalentem Liftaga, platformou Hopin, kterou každý měsíc využívá přes 120 tisíc zákazníků.

Mileus chce uživatelům nabídnout alternativu k dojíždění autem a propojuje tak taxíky s veřejnou dopravou. Tu budou lidé využívat hlavně v centru města, kde spoje jezdí často a kvůli dopravním zácpám ve špičce také rychleji než auta.

Naopak na okraji města, kde spoje tolik nenavazují, pak na zákazníky přímo na zastávce počká taxík a doveze je do cílové destinace. Právě takovým způsobem chce Mileus motivovat lidi, aby v přeplněných centrech měst raději využívali hromadnou dopravu místo aut a jejich počet se tak celkově snížil.

Mileus, Praha 1. října 2019

Foto: Mileus

Juraj Atlas, spoluzakladatel Liftaga a zakladatel projektu Mileus

„Cestujícím umíme garantovat, že se pomocí kombinované dopravy dostanou z centra Bratislavy domů vždy rychle a pohodlně, takže své vlastní auto mohou ráno klidně nechat doma. Vyhnou se tak dopravním zácpám i potížím s parkováním. Intermodální služba je navíc cenově dostupnější než přeprava pouze taxíkem, díky čemuž může být zajímavá pro širší skupinu lidí,“ říká Juraj Atlas.

Nový projekt takzvané intermodality chce cestujícím přinést to nejlepší z obou světů – rychlost veřejné dopravy v centru města a pohodlí taxíku na posledním úseku cesty, kde je horší dopravní obslužnost. Samotní taxi operátoři jako Hopin pak řešení integrují do vlastní aplikace, kde jej nabízí koncovým zákazníkům.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zákazníci budou mít v každém okamžiku pod palcem nejvýhodnější dopravní řešení bez ohledu na to, jestli to znamená cestu autem, autobusem nebo tramvají. Aplikace Hopin udržuje cestující v pohybu, i když ostatní stojí. Nezáleží přitom, jestli ztrácejí čas v dopravní zácpě nebo je zdržují přestupy a poslední kilometry,“ dodává šéf Hopinu Richard Lörinz.

Do budoucna by se spuštění Mileusu měli dočkat také uživatelé v Praze či dalších evropských městech, zatím však probíhají vyjednávání s potenciálními partnery a konkrétní termíny proto firma neslibuje. Pilotní projekt s Liftagem, které se stále více soustředí na přepravu zásilek, však podle vyjádření ukázal, že platforma může vést k růstu taxi byznysu.

„Analýza dat z provozu Liftaga v Praze naznačuje, že kombinovaná doprava může zvýšit jak frekvenci taxi jízd, tak průměrné příjmy na jednoho zákazníka o více než 20 procent. Intermodalita navíc zlepšuje využití vozidel, snižuje zbytečně ujeté kilometry bez pasažérů a zlepšuje tak efektivitu vozového parku taxi operátorů,“ doplnila společnost Mileus ve vyhlášení.

Dává robotům oči a inteligenci. Slovenský startup Photoneo získal investici téměř půl miliardy i od českých Credo Ventures

Peter BrejčákPeter Brejčák

andrej-kiska-min

Foto: Credo

Andrej Kiska, jeden z partnerů fondu Credo Ventures

0Zobrazit komentáře

Dát robotům oči, inteligenci a díky tomu také schopnost porozumět a vidět své okolí, aby mohli automatizovat monotónní a rizikové práce či úkoly. S takovým cílem před osmi lety vznikl slovenský startup Photoneo, jehož technologické řešení využívá průmyslové strojové vidění a umělou inteligenci a pomáhá firmám od automobilového průmyslu přes zdravotnictví až po e-commerce a logistiku. Nyní oznámil uzavření obřího investičního kola a zároveň nový produkt, s nímž chce měnit fungování skladů.

Celkem 21 milionů dolarů, přibližně 475 milionů korun, Photoneo získává v rámci aktuálního kola Series B vedeného IPM Group s přispěním Across, Venture to Future Fund, Earlybird, AI Capital, českých Credo Ventures a všech původních investorů. V předchozích kolech startup vybral dohromady bezmála 300 milionů korun.

„Photoneo je již zavedeným světovým lídrem v poskytování automatizačních řešení založených na 3D strojovém vidění a umělé inteligenci. Naší investicí jim chceme pomoci převést jejich vize do reality na všech frontách,“ komentuje investici Marián Boček, Managing Partner IPM Group.

Získaný kapitál chce Photoneo využít zejména k urychlení výroby vlastní technologie 3D senzorů a zároveň do vývoje nového produktu Brightpick, robotizovaného řešení pro vyřizování a expedici objednávek e-shopů.

jan-zizka

Foto: Photoneo

Ján Žižka, spoluzakladatel a ředitel Photonea

Startup tak reaguje na rozmach celé oblasti e-commerce, kdy se zvyšují nároky kupujících a na druhé straně nedostatek pracovních sil nutí hráče na trhu hodně investovat do automatizace provozu a skladů. Například Datart nedávno pořídil speciální balicí stroj a online supermarket Rohlík představil plán investovat do této oblasti přes miliardu korun.

„Ve zpracování objednávek v e-commerce vidíme velké mezery. Kombinací našich technologií, tedy průmyslových 3D skenerů, autonomních robotů a algoritmů umělé inteligence, jsme vytvořili světový unikát – systém kompletní automatizace vychystávání objednávek v e-shopech,“ popisuje Ján Žižka, spoluzakladatel a ředitel Photonea.

„Potenciál tohoto hypermoderního řešení automatizace skladu je obrovský díky jeho flexibilitě, škálovatelnosti a maximalizaci množství zpracovaných objednávek s minimálním úsilím. Pomáhá optimalizovat procesy, šetřit místo a zvýšit efektivitu třikrát až pětkrát ve srovnání s ručním vychystáváním,“ doplňuje Žižka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Samotné Photoneo v loňském roce dosáhlo tržeb ve výši 5,7 milionu eur (145 milionů korun), což znamenalo jejich meziroční propad z 6,3 milionu eur (160 milionů korun). Výrazně k tomu navýšil ztrátu 517 tisíc eur (13 milionů korun) na loňských 1,44 milionu eur (37 milionů korun).

„Photoneo agresivně investovalo do nové produktové linie Brightpick, která nabízí nejvíc komprehenzivní automatizaci skladů pro retailery na světě. Tento produkt je už úspěšně nasazený u zákazníků a velmi se těším, že mu věří také i široké konsorcium nových investorů,“ popisuje pro CzechCrunch Andrej Kiska, partner Credo Ventures.

„Práce a úspěchy Photonea jsou skutečně výjimečné. Věříme ve vizi společnosti a její schopnost posunout logistické odvětví kupředu a transformovat automatizaci procesů elektronického obchodování,“ dodává Marián Boček z IPM Group.