U Masaryčky vyrostl prosklený vstup do metra. Dopravní podnik teď řeší, že na něm má být reklama

Na takzvaném kiosku u Masaryčky v Praze by podle smlouvy mělo být umístěno pět oboustranných city-lightů. Probíhají jednání, jestli se tam vrátí.

Eliška NováEliška Nová

kiosky-1

Foto: Perspektiv

Spolu s Masaryčkou vznikají i nové vstupy do metra

0Zobrazit komentáře

Většinou jsou to stavby, které jen míjíme. Bývají zašlé, oblepené nebo posprejované. O to víc vzbudí rozruch, když je někdo opraví. Tak to bylo v uplynulých dnech se stanicí pražského metra Jiřího z Poděbrad, která po rekonstrukci prokoukla. Týká se to ale i vchodů do metra neboli takzvaných kiosků na Náměstí Republiky směrem k Masarykově nádraží. Server CzechCrunch před nedávnem informoval, že stanici Jiřího z Poděbrad nejspíš opět pohltí reklama. To samé by se mohlo týkat i kiosku u Masaryčky.

Když se na Masarykově nádraží začala stavět budova zvaná Masaryčka od Zahy Hadid, společnost Penta, která je investorem stavby, chtěla, aby její novou chloubu nic nehyzdilo. Týká se to i samotného nádraží, které má společnost Marka Dospivy dlouhodobě v pronájmu a u něhož má se Správou železnic smlouvu na to, že nájemné bude poníženo o investice do nádraží. A v něm se Penta opravdu činí – upravil se vnitřní prostor a místo kasina se vrátila restaurace, která tu historicky fungovala. Vybudoval se také nový výstup z budovy rovnou k ulici Na Poříčí.

Proměnou ale prošlo i veřejné prostranství před novostavbou. Vzniklo náměstí, které navrhlo studio Perspektiv. Součástí jeho proměny se staly i kiosky metra. Staré vstupy byly odmontovány a navrženy byly nové – prosklené. Podle informací CzechCrunche si ale nikdo ve chvíli, kdy se o proměně kiosků rozhodlo, neuvědomil, že na jednom z nich by měla být reklama. Jenže zatímco na starém vstupu do metra takzvané city-lighty nikoho netrkly, na prosklené výloze by v podstatě nedávaly smysl.

Na poslední chvíli se tak začalo vyjednávat o reklamě, na kterou má pražský dopravní podnik smlouvu se společnosti BigBoard. Dohromady by na Masarykově náměstí na kiosku, který už je rekonstruovaný, mělo být deset city-lightů, respektive pět oboustranných. „Nájemce má v daném místě na základě platné smlouvy pronajatá místa k umístění věci. Dopravní podnik vstoupil do jednání o možném přesunu,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Věc se tak má v zásadě stejně, jako je to v případě stanice Jiřího z Poděbrad. I tady smlouva mluví o umístění reklamy. A i tady by se – pokud se nic nezmění – měla znovu objevit. Podobně to bylo v případě rekonstruovaného Karlova náměstí nebo stanice Anděl ve směru Na Knížecí. Obě se po dokončení prací otevíraly v čistém provedení a po pár měsících se tam reklama zase vrátila. U Jiřího z Poděbrad ovšem zafungovaly sociální sítě a obdiv reklamprosté stanice. Zasáhl tak pražský magistrát, který instruoval dopravní podnik, aby se pokusil sjednat náhradu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Reklamu, která je přímo v metru, ať už v prostoru stanice nebo v soupravách, má zasmluvněnou společnost Railreklam. Tu ovládá prostřednictvím firmy Expiria právě BigBoard. A ten má zároveň s dopravním podnikem smlouvu na reklamu u tramvají nebo autobusů, ale také na takzvané city-light vitríny v metru. Což je případ kiosku na Masarykově nádraží.

„Pokud nedosáhneme shody, tak se na dotčená místa vrátí zpět to, co tam měl nájemce umístěno,“ dodala Řehková. V případě kiosku se tak reálně může stát, že sklo zmizí pod reklamními nosiči. Pokud by však dopravní podnik dohody dosáhl, pak by se reklama přesunula jinam. Praxí ale je, že pokud provozovatel reklamy svolí k jejímu přestěhování, pak požaduje podobné místo – to znamená v centru města, ideálně na jiném kiosku. A ty už jsou většinou obsazeny.

Jaké varianty náhrady jsou momentálně na stole, mluvčí nepřiblížila. Zda záležitost nějak řeší i Penta, která nové kiosky financovala a má je následně předat do rukou dopravního podniku, není jasné. Společnost na dotazy redakce neodpověděla. Podle informací CzechCrunche se nyní jedná o umístění takzvaných city-lightů do podzemní části kiosku, což znamená, že by je měl člověk scházející dolů v úrovni očí.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

U německých sousedů brzy vzniknou taxíky s vrtulemi. Letoun budoucnosti dostal licenci k provozu

Mnichovská společnost Lilium získala od evropských regulačních úřadů povolení pro stavbu a provoz svého letounu schopného kolmého vzletu a přistání.

lilium4

Foto: Lilium

Budoucnost dle představ společnosti Lilium

1Zobrazit komentáře

Celá řada společností z Evropy, Ameriky i Asie se v posledních letech účastní závodu, kdo jako první nabídne komerční lety svými vzdušnými taxíky budoucnosti. Zatímco v USA je na koni Joby Aviation a v Asii EHang, na evropské scéně prozatím dominují dvě německé společnosti: Lilium a Volocopter. První jmenovaná je však přece jen o kousek napřed. Získala od Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) povolení ke stavbě a provozu svého elektrického letounu.

Nebude to hned, ale jednoho dne by se stroje schopné kolmého vzletu a přistání skutečně mohly stát alternativou ke klasickým taxíkům a dalším dopravním prostředkům. Mělo by tak být především ve městech, kde by nabídly výrazně rychlejší přepravu – ve stylu dnešních vrtulníků, které jsou však hlučné a nepříliš ekologické. O něco blíže k naplnění této budoucnosti má nyní mnichovská firma Lilium, která se může díky regulačnímu souhlasu od EASA naplno pustit do další fáze svého podnikání.

Ostatně Alastair McIntosh, technologický ředitel společnosti Lilium a vedoucí konstruktérů, se nechal slyšet, že se v podstatě jedná o licenci k provozu. Udělená licence Design Organization Approval povoluje společnosti návrhy a výrobu letounů bez nutnosti zavádění formálních pravidel pro celé odvětví, která stále nejsou jasně definována.

Podle zástupců Evropské unie regulační souhlas jasně stanovuje pravidla pro provoz strojů společnosti, se kterou se již obchoduje na burze, kdy se například řeší environmentální dopady včetně hluku a také se zajišťují přísné bezpečností standardy.

lilium-1-1

Foto: Lilium

Sedmimístný letoun startupu Lilium

Lilium chce svůj byznys model postavit především na vnitrostátní meziměstské dopravě. Lilium Jet je vybaven několika rotory poháněnými elektřinou, na jedno nabití by měl být schopen uletět až 300 kilometrů.

roger-federer-mvp-xy

Přečtěte si takéFederer vydělává víc než kdykoli dřív. Jackpotem byly botyHodinky, auta a hlavně tenisky On. Federer už je dolarovým miliardářem, mimo kurt si vydělal 10krát víc

Díky tomu by měl stroj odbavit transport z okrajových částí města přímo do centra či jeho blízkosti nebo právě mezi jednotlivými městy. Kapacita baterie je dostatečná k tomu, aby bylo možné se dostat z Londýna do Manchesteru či z Prahy do Ostravy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak by mělo vypadat celkové zázemí a infrastruktura potřebná pro provoz takové služby, Lilium představilo již dříve na vizualizacích. Společnost, kterou v roce 2015 založili tři přátelé z Technické univerzity Mnichov, by chtěla spustit komerční lety do roku 2025.