U Masaryčky vyrostl prosklený vstup do metra. Dopravní podnik teď řeší, že na něm má být reklama
Na takzvaném kiosku u Masaryčky v Praze by podle smlouvy mělo být umístěno pět oboustranných city-lightů. Probíhají jednání, jestli se tam vrátí.
Většinou jsou to stavby, které jen míjíme. Bývají zašlé, oblepené nebo posprejované. O to víc vzbudí rozruch, když je někdo opraví. Tak to bylo v uplynulých dnech se stanicí pražského metra Jiřího z Poděbrad, která po rekonstrukci prokoukla. Týká se to ale i vchodů do metra neboli takzvaných kiosků na Náměstí Republiky směrem k Masarykově nádraží. Server CzechCrunch před nedávnem informoval, že stanici Jiřího z Poděbrad nejspíš opět pohltí reklama. To samé by se mohlo týkat i kiosku u Masaryčky.
Když se na Masarykově nádraží začala stavět budova zvaná Masaryčka od Zahy Hadid, společnost Penta, která je investorem stavby, chtěla, aby její novou chloubu nic nehyzdilo. Týká se to i samotného nádraží, které má společnost Marka Dospivy dlouhodobě v pronájmu a u něhož má se Správou železnic smlouvu na to, že nájemné bude poníženo o investice do nádraží. A v něm se Penta opravdu činí – upravil se vnitřní prostor a místo kasina se vrátila restaurace, která tu historicky fungovala. Vybudoval se také nový výstup z budovy rovnou k ulici Na Poříčí.
Proměnou ale prošlo i veřejné prostranství před novostavbou. Vzniklo náměstí, které navrhlo studio Perspektiv. Součástí jeho proměny se staly i kiosky metra. Staré vstupy byly odmontovány a navrženy byly nové – prosklené. Podle informací CzechCrunche si ale nikdo ve chvíli, kdy se o proměně kiosků rozhodlo, neuvědomil, že na jednom z nich by měla být reklama. Jenže zatímco na starém vstupu do metra takzvané city-lighty nikoho netrkly, na prosklené výloze by v podstatě nedávaly smysl.
Na poslední chvíli se tak začalo vyjednávat o reklamě, na kterou má pražský dopravní podnik smlouvu se společnosti BigBoard. Dohromady by na Masarykově náměstí na kiosku, který už je rekonstruovaný, mělo být deset city-lightů, respektive pět oboustranných. „Nájemce má v daném místě na základě platné smlouvy pronajatá místa k umístění věci. Dopravní podnik vstoupil do jednání o možném přesunu,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Věc se tak má v zásadě stejně, jako je to v případě stanice Jiřího z Poděbrad. I tady smlouva mluví o umístění reklamy. A i tady by se – pokud se nic nezmění – měla znovu objevit. Podobně to bylo v případě rekonstruovaného Karlova náměstí nebo stanice Anděl ve směru Na Knížecí. Obě se po dokončení prací otevíraly v čistém provedení a po pár měsících se tam reklama zase vrátila. U Jiřího z Poděbrad ovšem zafungovaly sociální sítě a obdiv reklamprosté stanice. Zasáhl tak pražský magistrát, který instruoval dopravní podnik, aby se pokusil sjednat náhradu.