Uber chce zásadně zezelenat. Jeho řidiči v USA, Kanadě a Evropě mají od roku 2030 jezdit jen s elektromobily
Nejpozději od roku 2030 by měla jízda Uberem v jakémkoliv z kanadských, amerických a evropských měst automaticky znamenat svezení elektromobilem. A po dalších deseti letech to bude platit i všude jinde ve světě. Tak zní poměrně odvážný plán americké přepravní společnosti, která chce svou flotilu výrazně elektrifikovat i přesto, že není majitelem vozů, které pod ní jezdí.
Přibližně 5 milionů řidičů a tedy 5 milionů vozidel, tak velká by měla být podle únorových údajů síla Uberu a jeho služeb nabízených po celém světě. I přesto, že řada řidičů Uberu již využívá hybridy a elektromobily, stále v drtivé většině po zavolání řidiče dorazí automobil se spalovacím motorem.
Před pandemií koronaviru bylo na území Kanady a Spojených států jen 0,15 % všech ujetých kilometrů v rámci služby Uber překonáno díky elektrickému pohonu – a přesně to by Uber rád změnil. Společnost si totiž uvědomuje, že oněch 5 milionů vozů má nemalý dopad na životní prostředí.
Jak informoval magazín Wired, generální ředitel společnosti Dara Khosrowshahi dal jasně najevo, že to společnosti není jedno: „Uber má jasnou odpovědnost za snižování dopadu na životní prostředí. Zavazujeme se spolupracovat s městy, abychom společně řešili klimatickou krizi agresivněji než kdykoli předtím.“
Je ovšem otázka, jak chce Uber elektrifikovat flotilu svých vozů, když ve skutečnosti není jejich majitelem. Striktní nakázání „staň se elektrickým, nebo nejezdi“ by se v tomto případě nemuselo setkat s příliš velkým úspěchem. Uber je na svých řidičích závislý a bez nich by se celý jeho byznys sesypal jako domeček z karet.
Navíc je tu stále i ten fakt, že řidiči jsou často lidé, kteří si ježděním pro Uber jen přivydělávají a nákup zcela nového elektrického vozu, jejichž ceny jsou stále oproti klasickým vozům vysoké, by pro ně z finančních hlediska vůbec nedával smysl.
18 miliard pro zelenější služby
Proto Uber přichází s balíčkem pobídek a odměn, kterými chce řidiče motivovat, aby se do jeho zeleného programu zapojili. V rámci těchto pobídek si Uber vyčlenil 800 milionů dolarů, tedy přibližně 18 miliard korun, které bude v příštích pěti letech využívat k namotivování svých řidičů, aby benzínový taxík vyměnili za některý z elektrických vozů.
Řidiči Uberu by měli volit z vozidel společností General Motors či aliance automobilek Renault, Nissan a Mitsubishi, která je po Volkswagenu druhým největším výrobcem vozů na světě. Právě s těmito automobilkami totiž Uber uzavřel smlouvy, na základě kterých bude pro řidiče Uberu nákup nového elektromobilu výhodnější.
Konkrétně u GM je k dostání Chevrolet Bolt se zvýhodněním až 2 750 dolarů, tedy přibližně 60 tisíc korun, o které se sníží cena vozu nabízeném na americkém trhu za 36 tisíc dolarů. Časem by se navíc mělo portfolio zvýhodněných elektromobilů rozrůstat díky aktuálním jednáním, které Uber vede s dalšími automobilkami.
Řidiči Uberu by také měli mít možnost dobíjet své elektromobily za lepších cenových podmínek. Konkrétně u provozovatele nabíjecích stanic EVGo by mělo být nabíjení levnější o 10 až 25 %. A díky partnerství se společností Avis by mělo být i výhodnější vůz si pronajmout.
V neposlední řadě by řidiči s elektromobily měli za své služby dostávat vyšší odměny než majitelé konvenčních vozů. Uber v minulosti již podobnou strategii zavedl, v rámci programu nazvaném EV Champions, díky které by řidiči elektromobilů dostávali za každou jízdu o 1 dolar více. Nyní by měli američtí a kanadští řidiči nabízející jízdy Green, jak Uber přepravu pomocí elektromobilu nazývá, dostávat hned 1,5 dolaru navíc.
Tím se dostáváme k samotným zákazníkům – 50 centů totiž řidič dostává přímo od těch, kteří se rozhodnou svézt na elektrické vlně v rámci zelené jízdy. Zbylý dolar jde přímo od Uberu.
Více elektromobilů, lepší klima
Pokud by se Uberu skutečně podařilo svůj plán naplnit ve stanoveném časovém horizontu, mohly by se nastolené změny pozitivně promítnout do oblasti automobilového průmyslu, který má momentálně velký zájem na masivním rozšíření elektromobilů, tak i do oblasti zlepšování klimatu.
Automobilový průmysl se pouští do elektromobility se stále větší vervou a elektrifikování služeb, jaké nabízí Uber, mu s tím může pomoci. Nejenže o elektromobily bude zájem přímo u samotných řidičů Uberu, ale do kontaktu s elektromobilem té či oné značky přijde velké množství lidí, tedy potenciálních zákazníků. Mnoho z nich přitom doposud nemělo možnost svézt se elektromobilem, tedy vozem, který nabízí přeci jen trochu odlišný požitek z jízdy, než na jaký jsme zvyklí u konvenčních vozů. Tato zkušenost může zlomit jejich nedůvěru či rovnou vyvolat vážný zájem o nákup.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsMatematika je nadále jednoduchá. Čím více vozů na elektrický pohon na silnicích, tím méně těch konvenčních znečišťujících své okolí. Z údajů poskytnutých samotným Uberem vyplývá, že vozy zařazené do jeho flotily vyprodukují na vzdálenost jedné míle o 41 % více oxidu uhličitého než vozy využívané pro soukromé účely. Důvodem je především ujetá vzdálenost od jednoho zákazníka k druhému.
Uber navíc není jedinou společností, která chce mít v roce 2030 podstatnou část svých vozů elektrickou. Podobné rozhodnutí učinil také konkurenční Lyft, další americká společnost zaměřená na služby v oblasti mobility. Díky stále silnější elektrifikaci by se tak mohlo problematickému městskému prostředí, kde jezdí vozy Uberu a dalších přepravních společností nejčastěji, výrazně pomoci.