Uber jde ještě dál. Jeho elektrické koloběžky a kola JUMP by se mohly samy jezdit nabíjet

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jump-scooter-uber
0Zobrazit komentáře

Velké závody ve zbrojení, pokud bychom tak nazvali výběr stovek milionů dolarů v krátkém časovém horizontu, aktuálně probíhají mezi startupy s elektrickými koloběžkami. Po světě jsou nejvíce vidět američtí konkurenti Lime a Bird, ale pozadu nechce zůstat ani jeden z nejhodnotnějších startupů světa Uber. I známá alternativní taxislužba si s elektrickými koloběžkami a koly pohrává a v budoucnu by mohla přijít s jednou zajímavou inovací.

Uber začal podle deníku The Telegraph najímat specialisty do svého nového týmu řešící robotiku v mikromobilitě, který by měl vyvíjet takové koloběžky a kola, jež by se mohly sama navigovat a pohybovat k nabíjecím stanicím. Výsledkem by mohlo být významné ušetření na nabíječích, kteří nyní každý den koloběžky sbírají a dobíjejí je.

jump-scooter-uber

Elektrická koloběžka JUMP od Uberu

Své možné plány, jak přinést mezi sdílené dopravní prostředky další inovaci, prozradil Uber na svém náborovém webu, kde píše, že plánuje „vylepšit bezpečnost, řidičovu zkušenost a provozní efektivitu našich sdílených elektrických koloběžek a kol za pomoci technologie snímání a robotiky“. O autonomních koloběžkách a kolech, které by se samy přesouvaly, píše i šéf 3D Robotics Chris Anderson, který viděl představené plány Uberu na akci DIY Robocars.

Koloběžky a kola, které by se dokázaly samy pohybovat, by mohly vyřešit hned dva hlavní problémy. Jedním je nákladná logistika na jejich dobíjení, kdy většina startupů najímá externí spolupracovníky, kteří je nabíjejí u sebe doma, což zvyšuje náklady, a druhým pak samotná přítomnost těchto dopravních prostředků v ulicích. Startupy by v případě autonomního řešení mohly lépe ovládat to, kde se zrovna jejich koloběžky nebo kola nachází a kde je uživatelé vyžadují.

page accueil

Přečtěte si takéFrancouzi představili vestu pro cyklisty, která se při nehodě nafoukne jako airbagFrancouzi představili vestu pro cyklisty, která se při nehodě nafoukne jako airbag

Právě konkurenci v podobě Birdu a Limu se chce Uber pomalu přibližovat. Proto před rokem koupil startup JUMP, který měl tehdy jen elektrická kola, ale dnes už provozuje pod taktovkou Uberu také elektrické koloběžky. I s ohledem na letošní plánovaný vstup na burzu bude chtít Uber ukázat, že má i pro tuto oblast velké plány. V prosinci ostatně ukázal nová sdílená kola s vyměnitelnými baterkami a také diagnostickou jednotkou, díky které se může předejít různým poruchám a problémům. Je možné, že další podobné inovace čekají i na koloběžky.

uber-jump-bikes-scooters

Páky místo řetězu a bez klasického šlapání. Americký vynálezce vytvořil efektivnější typ bicyklu

Michal MarekMichal Marek

nubike4
0Zobrazit komentáře

Šlapání v kruhu za účelem rozpohybování bicyklu s pomocí řetězového mechanismu. To je alfa a omega pohybu na jízdním kole napříč historií tohoto oblíbeného, dostupného a ekologického dopravního prostředku. Jenže vynálezce Rodger Parker z Los Angeles si myslí, že existuje lepší způsob. Proto na Kickstarteru představil vlastní bicykl NuBike, který má místo klasických pedálů, klik a řetězu alternativní mechanismus sestávající ze dvou nožních pák.

Na NuBike cyklista nešlape, nýbrž se nohama opírá do pák, které vycházejí ze zadního kola. Jezdec nohama nekrouží jako na klasickém kole, ale šlape nahoru a dolů, čímž se zadní kolo otáčí. Tento způsob je prý efektivnější, protože páky jsou výrazně delší než klasické šlapačky a přenášejí tedy více energie. Efektivnější je pak i samotný pohyb, protože při vertikálním šlapání jezdec využívá gravitační sílu, která mu s pohybem pomáhá.

Tento typ pohonu je prý lepší i ze zdravotního hlediska. Oproti kruhovému šlapání by totiž to vertikální mělo být šetrnější na klouby – především na kyčle, kolena a kotníky. Vynálezce mechanismu při výrobě prototypu kola spolupracoval i s lékaři, kteří mu tento přístup posvětili.

Oproti klasickým řetězovým kolům je výhodou NuBike také jeho snadné rozložení. Při odnímání zadního kola totiž není potřeba sundavat olejem promaštěný řetěz. NuBike přesto disponuje přehazovačkou a prototyp silničního kola má 4 převodové stupně. Dle vynálezce Rodgera Parkera jsou ale v přípravě i levnější modely a dětská kola, která budou mít převodů méně.

nubike2

weekly-071325-mvp-x

Přečtěte si takéObráběč v NASA, Baťa v sukních a jak v cizině platit výhodnějiBaťa v sukních z Vysočiny, návod na výhodnější placení v cizině a český obráběč v NASA

Prototyp je vyroben z karbonu, tedy uhlíkových vláken, a váží zhruba 10 kilogramů. Parker ale věří, že se mu podaří snížit hmotnost komerčního modelu na zhruba 8 kilogramů, čehož chce docílit primárně výměnou šlapacího mechanismu, který je u prototypu vyroben z hliníku. Finální verze by měla disponovat lehčím mechanismem vyrobeným z hořčíku.

Kolo nové generace NuBike je aktuálně k nalezení na Kickstarteru a tvůrce prototypu chce na projekt vybrat 347 000 dolarů, tedy necelých 8 milionů korun. Pokud se produkt dostane do výroby, přispěvatelé částky ve výši 3 600 dolarů (přes 80 000 korun) získají šlapací mechanismus a rám kola, který si posléze budou moci doplnit o běžné součástky. Do komerčního prodeje by pak měl bicykl jít o 200 dolarů dráže, tedy za zhruba 85 000 korun. Do konce kampaně zbývá 25 dnů a je zatím na samém začátku.

nubike-lever-drive-1