Uber musí zaplatit 148 milionů dolarů v souvislosti se zamlčovaným útokem hackerů před několika lety

khosrowshahi
0Zobrazit komentáře

Jsou to již téměř dva roky od zásadního hackerského útoku, který potkal nejhodnotnější startup světa Uber, ve kterém hackeři získali přístup k bezmála 57 milionům jmen, e-mailových adres a telefonních čísel zákazníků a řidičů Uberu. I když byla situace nepříjemná, dalo by se to Uberu ještě nějakým způsobem odpustit, kdyby ovšem o celém útoku nemlčel ještě rok poté.

O úniku dat totiž Uber informoval až v listopadu roku 2017, tedy více než o rok později, s evidentní snahou vše co nejlépe zakrýt. A nyní mu v této souvislosti bylo nařízeno zaplatit 148 milionů dolarů (přes 3,2 miliardy korun) všem padesáti americkým státům, a převážně pak Kalifornii, která pomohla celý incident dořešit právní cestou.

To ale není vše. Uber zároveň bude muset implementovat speciální opatření, která zajistí, že všechny budoucí aktualizace aplikací a dalších služeb budou patřičně zabezpečeny a že se útoky již nebudou opakovat. Pokud by se tak ovšem stalo, má Uber v následujících dvou letech povinnost informovat čtvrtletně o každém problému týkajícího se zabezpečení a soukromí.

uberid3

Uber a jeho nová identita, kterou představil před několika týdny

Uber měl v minulosti mnoho problémů s neetickým přístupem k zaměstnancům, stejně jako samotným uživatelům. Ostatně o nepatřičných krocích svědčí i útok z roku 2016, který se kalifornský startup snažil zahladit, a to i přesto, že hackerům za udržení informací mimo veřejnost zaplatil celých 100 tisíc dolarů (přes 2 miliony korun).

kevinwarwick

Přečtěte si takéPrvní kyborg na světě Kevin Warwick: V budoucnu budou lidé komunikovat přes přímé spojení z mozku do mozkuPrvní kyborg na světě Kevin Warwick: V budoucnu budou lidé komunikovat přes přímé spojení z mozku do mozku

Částka 148 milionů dolarů navíc nebude ani zdaleka vše, před čím Uber stojí. Stále totiž čelí nespočtu žalob ze strany samotných uživatelů, kterých se únik dotkl, a také žalobám ze strany měst Los Angeles či Chicago, jež si nárokují svou část odškodného. Hned po oznámení útoku v listopadu minulého roku se Uber potýkal minimálně s 11 žalobami během jediného týdne.

Nový začátek

Šéf Uberu, Dara Khosrowshahi (titulní foto), který do své funkce nastoupil v září minulého roku po skandálech předchozího CEO a spoluzakladatele společnosti Travise Kalanicka, se postupně snaží budovat lepší reputaci celé firmy. Po nedávné změně identity, která má symbolizovat nový začátek, se napravila také komunikace Uberu směrem k zákazníkům a řidičům, vztahy uvnitř firmy a také vztahy mezi investory. V plánu je také další velká změna samotné aplikace.

JUMP_Bikes_009

Sdílená elektrická kola JUMP, která Uber koupil za 200 milionů dolarů

V souvislosti s napravováním reputace Uber včera oznámil, že vloží 10 milionů dolarů (přes 218 milionů korun) na pomoc americkým městům s tvorbou lepších zákonů a regulací týkajících se alternativní přepravy. Místo toho, aby se firma schovávala a bojovala s městy prostřednictvím napadání a žalob, chce se stát přímou součástí změny problémů, které sama pomohla rozvinout.

Cílem je ve městech snížit množství emisí a také přeplněnost v ulicích, která se má odbourat sdílením jízdy mezi více cestujícími a zapojením sdílených kol JUMP Bikes, které Uber v minulosti koupil.

Foto: Fortune Brainstorm TECH / Flickr, JUMP Bikes

Revolut loni zpětinásobil obrat na téměř 13 milionů liber. Letos má překročit 3 miliony uživatelů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Nikolay-storonsky-revolut-crop

Foto: Revolut

Spoluzakladatel Revolutu Nikolay Storonsky

0Zobrazit komentáře

Na poli s finančními technologiemi se toho děje hodně, ale jedním z nejvýraznějších a nejrychleji rostoucích startupů je bezesporu britský Revolut. Moderní platební aplikace, která představuje jistou alternativu k běžným bankám, se blíží třem milionům uživatelů a jen během letošního roku má čtyřnásobně zvýšit svůj obrat. Ten v loňském roce činil 12,8 milionu liber (zhruba 368 milionů korun).

Na druhou stranu je třeba zmínit také druhou stránku věci. Revolut do svého globálního růstu a rozšiřování služeb masivně investuje, což se v loňském roce odrazilo také ve vysoké ztrátě. Jak vyplynulo z tento týden zveřejněné výroční zprávy, Revolut v roce 2017 prodělal 14,8 milionu liber. Výsledkem významných investic nicméně bylo celkové zpětinásobení obratu a ztrojnásobení uživatelské základny.

Zatímco na začátku roku 2017 používalo Revolut jen 450 tisíc uživatelů, na konci roku už to bylo 1,3 milionu a britský jednorožec již nyní hlásí, že by měl do konce roku atakovat hranici 3 milionů zákazníků. V loňském roce zároveň Revolut dokázal zvýšit měsíční objem transakcí z původních 200 milionů na 1,5 miliardy dolarů.

revolut-metal1

Kovová karta Revolut Metal

Velká ztráta prozatím není pro startup Nikolaje Storonského a Vlada Yatsenka velkým problémem. Revolut se potřebuje co nejdříve dostat na další světové trhy a tím pádem neustále rozšiřuje svůj tým, což také stojí peníze. I proto ostatně v letošním roce nabral Revolut v novém investičním kole dalších 250 milionů dolarů, aby mohl v expanzi pokračovat.

hbogontbb

Přečtěte si takéVideotéka HBO GO v Česku zlevnila o více než třetinu. Nově stojí 129 korun měsíčněVideotéka HBO GO v Česku zlevnila o více než třetinu. Nově stojí 129 korun měsíčně

„Všechny naše produkty, které vydělávají peníze, jsme ve skutečnosti spustili právě během tohoto roku [2017]. V dubnu přišly Premium účty, v červnu Business účty a v prosinci obchodování s kryptoměnami. Proto jsem spokojený, že se nám v roce 2017 podařilo pětinásobně zvýšit obrat a ztrojnásobit počet uživatelů,“ uvedl k finančním výsledkům za loňský rok Storonsky.

Revolut se navíc rozhodně nezastavuje. V letošním roce otevírá průměrně 7 tisíc nových účtů denně a měsíční objem transakcí je už na 3 miliardách dolarů. Proto Storonsky očekává, že v letošním roce bude obrat růst čtyřnásobně a navíc by se měla vylepšit i celková finanční bilance firmy. Před měsícem totiž Revolut spustil kovovou kartu Metal, která stojí 300 korun měsíčně a je o ní zájem. Přes 20 tisíc uživatelů ji již používá a dalších 60 tisíc čeká na doručení. I to by mělo přinést další prostředky.

Do konce roku by se pak také měla spustit platforma pro obchodování s akciemi bez provizních poplatků, což bude pro Revolut představovat další zdroj příjmů. Vzhledem k narůstajícímu počtu uživatelů i nabízených služeb se tak fintech startup soustředí také na zákaznickou podporu. Do konce roku chce otevřít v nejmenovaném evropském městě zcela nové zákaznické centrum.