Uber musí zaplatit 148 milionů dolarů v souvislosti se zamlčovaným útokem hackerů před několika lety
Jsou to již téměř dva roky od zásadního hackerského útoku, který potkal nejhodnotnější startup světa Uber, ve kterém hackeři získali přístup k bezmála 57 milionům jmen, e-mailových adres a telefonních čísel zákazníků a řidičů Uberu. I když byla situace nepříjemná, dalo by se to Uberu ještě nějakým způsobem odpustit, kdyby ovšem o celém útoku nemlčel ještě rok poté.
O úniku dat totiž Uber informoval až v listopadu roku 2017, tedy více než o rok později, s evidentní snahou vše co nejlépe zakrýt. A nyní mu v této souvislosti bylo nařízeno zaplatit 148 milionů dolarů (přes 3,2 miliardy korun) všem padesáti americkým státům, a převážně pak Kalifornii, která pomohla celý incident dořešit právní cestou.
To ale není vše. Uber zároveň bude muset implementovat speciální opatření, která zajistí, že všechny budoucí aktualizace aplikací a dalších služeb budou patřičně zabezpečeny a že se útoky již nebudou opakovat. Pokud by se tak ovšem stalo, má Uber v následujících dvou letech povinnost informovat čtvrtletně o každém problému týkajícího se zabezpečení a soukromí.
Uber měl v minulosti mnoho problémů s neetickým přístupem k zaměstnancům, stejně jako samotným uživatelům. Ostatně o nepatřičných krocích svědčí i útok z roku 2016, který se kalifornský startup snažil zahladit, a to i přesto, že hackerům za udržení informací mimo veřejnost zaplatil celých 100 tisíc dolarů (přes 2 miliony korun).
Částka 148 milionů dolarů navíc nebude ani zdaleka vše, před čím Uber stojí. Stále totiž čelí nespočtu žalob ze strany samotných uživatelů, kterých se únik dotkl, a také žalobám ze strany měst Los Angeles či Chicago, jež si nárokují svou část odškodného. Hned po oznámení útoku v listopadu minulého roku se Uber potýkal minimálně s 11 žalobami během jediného týdne.
Nový začátek
Šéf Uberu, Dara Khosrowshahi (titulní foto), který do své funkce nastoupil v září minulého roku po skandálech předchozího CEO a spoluzakladatele společnosti Travise Kalanicka, se postupně snaží budovat lepší reputaci celé firmy. Po nedávné změně identity, která má symbolizovat nový začátek, se napravila také komunikace Uberu směrem k zákazníkům a řidičům, vztahy uvnitř firmy a také vztahy mezi investory. V plánu je také další velká změna samotné aplikace.
V souvislosti s napravováním reputace Uber včera oznámil, že vloží 10 milionů dolarů (přes 218 milionů korun) na pomoc americkým městům s tvorbou lepších zákonů a regulací týkajících se alternativní přepravy. Místo toho, aby se firma schovávala a bojovala s městy prostřednictvím napadání a žalob, chce se stát přímou součástí změny problémů, které sama pomohla rozvinout.
Cílem je ve městech snížit množství emisí a také přeplněnost v ulicích, která se má odbourat sdílením jízdy mezi více cestujícími a zapojením sdílených kol JUMP Bikes, které Uber v minulosti koupil.
Foto: Fortune Brainstorm TECH / Flickr, JUMP Bikes