Uber vstoupil na burzu. Jeho vůbec první zaměstnanec a bývalý šéf na tom vydělá přes miliardu dolarů

ryangraves
0Zobrazit komentáře

Je tomu již více než 10 let od chvíle, kdy v San Francisku začal vznikat tehdy až přehnaně ambiciózní startup Uber, který chtěl kompletně změnit svět přepravy a nabídnout lidem možnost přivýdělku řízením auta, aniž by z nich museli být taxikáři. Již od počátku Uber vyvolával kontroverzi, ale vždy dokázal problémy s veřejností ustát a nakonec se stal vůbec nejhodnotnějším startupem světa, který působí ve stovkách měst po celém světě.

V posledních letech se tak spekulovalo, zda se bude chtít Uber o svůj úspěch podělit a vstoupí na burzu, aby s jeho akciemi mohla obchovat i veřejnost. Po mnoha odloženích a změnách se tak stalo během včerejšího dne, kdy Uber vstoupil díky takzvanému IPO (prvotnímu úpisu akcií) na newyorskou burzu s cenou 42 dolarů na akcii. Díky tomu se posunula hodnota startupu na 76,5 miliardy dolarů, byť se dříve spekulovalo až o 120 miliardách.

To vše těsně po protestech řidičů Uberu v mnoha městech a uprostřed poměrné nejistoty na mezinárodních akciových trzích. Jaký byl výsledek obchodování po prvním dnu? Akcie Uberu, které se při IPO začaly obchodovat za 42 dolarů, poklesly za jediný den o 7,62 %, což představuje jedno z nejhorších IPO v americké historii. Spousta lidí ovšem i přesto slaví úspěch.

dara-khosrowshahi-uber

Foto: Uber

Dara Khosrowshahi, nynější CEO Uberu

Jsou to především zakladatelé a zaměstnanci Uberu, kteří mají nově možnost obchodovat s akciemi naplno, a také značné procento partnerských řidičů, pro které si Uber v minulých týdnech přichystal překvapení v podobě bonusů ve formě hotovosti nebo právě akcií. Jedním z lidí, kteří si odnesou spolu s IPO Uberu pořádný balík, je i relativně neznámý Ryan Graves (na titulní fotce).

Ten se k Uberu dostal v úplných začátcích, když odpověděl na tweet jednoho ze zakladatelů Uberu Travise Kalanicka, který hledal do svého nového startupu posily. Graves se ukázal jako velmi vytrvalý a schopný člověk, se kterým Kalanick i druhý spoluzakladatel Garrett Camp trvávili spoustu času. Ryan Graves se tehdy stal vůbec prvním zaměstnancem Uberu a také jedním z lidí, kteří si v něm udrželi podstatný podíl.

michal-smida-twisto

Přečtěte si takéČeský fintech startup Twisto nabral 300 milionů korun od zahraničních investorů. Pomohou mu v expanzi po EvropěČeský fintech startup Twisto nabral 300 milionů korun od zahraničních investorů. Pomohou mu v expanzi po Evropě

Původem správce databáze v gigantu GE (General Electric) se zanedlouho vypracoval až na CEO společnosti, na které působil až do roku 2010, později přešel do vedení mezinárodní operativy. „Už od prvního dne, co začal, jsme trávili s Ryanem 15 až 20 hodin týdně na jádru produktu, náboru řidičů, nacenění, jednoduše na všem důležitém. Naučil se ve startupové hře pohybovat rychle a pracoval velmi tvrdě, aby vytvořil kolem Uberu skvělý tým a aby nám pomohl spustit náš nejdůležitější trh v San Francisku,“ říká k Ryanu Gravesovi jeden ze spoluzakladatelů Uberu Travis Kalanick.

Právě Travis Kalanick sehrál v historii přepravního startupu zásadní roli. Dlouhá léta působil v jeho čele a dovedl firmu takzvaně přes mrtvoly v jednu z nejhodnotnějších amerických společností v historii. Uber dnes i díky němu působí na všech zásadních trzích světa. I to se ovšem neobešlo bez komplikací, spojených především s povahou Kalanicka a několika skandály, které ho v roce 2017 dovedly až k odstoupení z vedení startupu a nakonec i kompletnímu odchodu. I tak si Kalanick díky vstupu na burzu přišel na jmění v hodnotě 5 miliard dolarů.

traviskalanick)

Travis Kalanick, bývalý CEO a spoluzakladatel Uberu

A ještě před úvodem na burze odprodal za 1,4 miliardy dolarů část svého podílu obří japonské investiční společnosti SoftBank, která díky tomu dnes drží největší podíl v hodnotě více než 9 miliard dolarů. Druhý spoluzakladatel, Garrett Camp, pak stále drží podíl v hodnotě 3,5 miliardy dolarů. Dá se tak říct, že oba původně bláznivý nápad proměnili v pohádkové jmění, které jim umožní investovat a tvořit i nadále.

Ale zpět k Ryanu Gravesovi. Za dobu svého působení v Uberu získal Graves celkem 33,2 milionu kusů akcií, ze kterých nedávno odprodal 1,2 milionu kusů při ceně 45 dolarů na akcii, celkem tedy zhruba za 59 milionů dolarů. Třicet dva milionů kusů mu ovšem stále zbylo, což dnes představuje přibližně 2 % společnosti. Jejich aktuální hodnota se pohybuje blízko k 1,4 miliardy dolarů, takže si díky IPO i Ryan Graves pojistil svou pozici mezi světovými miliardáři.

Pro dobro věci

S penězi, které případným odprodejem částí podílu získá, se ovšem Graves nechystá zakládat další společnost. Naopak, chce něco vracet společnosti a podstatnou část prostředků má v úmyslu vložit do neziskových organizací. Graves je jedním ze zakládajících členů neziskové organizace The Pool, jež se spojila s iniciativou charity: water, která má za cíl čistění oceánů a dalších vod. Ryan díky pátečnímu kroku firmy vložil do charity: water minimálně 14 milionů dolarů.

Vložil je totiž ve formě akcií, které jsou nyní likvidní na burze a sama iniciativa si může vybrat, zda je bude nějakou dobu držet, nebo je prodá za aktuální cenu. I přes kolísavý start Uberu na newyorské burze jde tak o velký úspěch z pohledu mnoha jednotlivců i investičních fondů. Uber byl navíc jedním z prvních startupů, který naplno přilákal i nejrůznější hollywoodské celebrity.

Ashton Kutcher. Jedna z investorských celebrit, která věřila Uberu v jeho začátcích

Podstatný podíl tak mají nebo měli v miliardovém startupu například herec, investor a podnikatel Ashton Kutcher, který spolu se svým partnerem Guyem Osearym investoval v začátcích Uberu půl milionu dolarů. Mezi dalšími celebritami je pak například i herec a investor Leonardo DiCaprio, zpěvačka Beyoncé, herečka Gwyneth Paltrow nebo zpěvák, herec a všestranný umělec Jared Leto.

Investice do Uberu v minulosti pomohla i bývalému profesionálnímu cyklistovi Lanci Armstrongovi. Po dopingovém skandálu, ke kterému se Armstrong přiznal, mu Světová antidopingová agentura udělila zákaz k vykonávání profesionálních sportů a také mu odebrala veškeré tituly od roku 1998 dále. V roce 2009 ovšem Armstrong do Uberu vložil 100 tisíc dolarů, které se mu v průběhu let zhodnotily zhruba třistanásobně a zachránily ho před finančními potížemi. Po všech poplatcích si měl ze zhruba 30 milionů dolarů Armstrong odnést 20 milionů.

Miliardový startup Bird začíná mimo půjčování své elektrické koloběžky i prodávat. Vyjdou na 30 tisíc korun

birdt
0Zobrazit komentáře

Souboj miliardových koloběžkových startupů Bird a Lime, který funguje také v Česku, pokračuje a postupem času hledají obě firmy odpověď na jednoduchou otázku – jak budou dlouhodobě vydělávat peníze. Zatímco startup se zeleno-bílými barvami a limetkou ve svém logu začal s masivní expanzí a soustředí se čiště na pronájmy, Bird zvolil tak trochu jinou cestu, která se nakonec může ukázat jako poměrně efektivní.

Místo klasického půjčování, kde často naráží na místní legislativní problémy, bude své koloběžky zákazníkům také prodávat, a to rovnou po celých Spojených státech a Evropě. Dosáhnout toho chce Bird s novým modelem s názvem Bird One, který využije koloběžky typu M365, jež pro Bird vyrábí čínská společnost Xiaomi, byť v pozměněné verzi.

birdapp

Baterie v nové koloběžce Bird One vydrží až dvakrát déle než u běžného modelu. Na jedno nabití tak koloběžka zvládne ujet téměř 50 kilometrů a na plnou kapacitu se poté z běžné zásuvky nabije zhruba za 4 až 6 hodin. Její maximální rychlost dosahuje 28 kilometrů za hodinu, koloběžka pak zvládne až 15% stoupání a je vybavena Bluetoothem a GPS, přes kterou lze sledovat její polohu při potenciální krádeži.

Pokud jste ovšem zvyklí na občasné vyzkoušení koloběžek za několik desítek korun, možná vás cena elektrické koloběžky od Birdu lehce překvapí. Je totiž nastavena na 1 299 dolarů bez daně a poštovného, takže její cena začíná na téměř 30 tisících korun. Jen pro porovnání, Xiaomi M365, na jehož konstrukci je Bird One založen, stojí sotva polovinu, konkrétně 11 500 korun. Má ovšem zhruba poloviční dojezd a kapacitu baterie – to ovšem na krátké přejezdy nemusí být problém. Některé konkurenční koloběžky s podobnými parametry stojí dokonce ještě méně.

lemoigne

Přečtěte si takéPrvní dáma českého internetu. Šéfka českého Googlu Taťána le Moigne o umění leadershipu a firemní kultuřePrvní dáma českého internetu. Šéfka českého Googlu Taťána le Moigne o umění leadershipu a firemní kultuře

Je tak otázka, jestli stejně jako v případě některých designových firem typu Apple dokáže Bird bojovat s konkurencí svým brandingem a poměrně přímočarým a na první pohled čistším designem. Součástí ceny je pak samozřejmě také roční záruka, aktualizace koloběžky na dálku a přístup k servisním centrům Birdu.

Byť americký startup prozatím nepůsobí přímo v Česku, jeho koloběžky už jezdí v okolních zemích, od Německa přes Polsko až po Rakousko. Doručení prodávaných koloběžek je ovšem možné všude, jen tuzemští zákazníci budou mít o něco složitější přístup k servisu a také k jednomu z dalších benefitů. Všem zákazníkům totiž Bird při objednávce nabízí kredit na jízdy ve výši 100 dolarů, tedy asi 2 300 korun.

birdworld

Dostupnost sdílených koloběžek Bird ve světě

Koloběžky Bird One jsou k dispozici k předobjednávkám již nyní, s odhadovaným doručením v průběhu léta letošního roku. Pro Bird by to mohlo znamenat další zásadní finanční injekci a – zdá se – i velmi slušný profit na každém kusu, vezmeme-li v potaz, že je pravděpodobně od původního výrobce pořizuje v nákladech pouze za několik stovek dolarů.

Strategie, která se může vyplatit

Co je ovšem ještě zajímavější, je fakt, že se Bird do měst, kde má problémy s regulací, jako je třeba obrovský trh v kalifornském San Francisku, pouští tak trochu z jiné strany. Místo toho, aby se elektrické koloběžky válely volně po ulicích a lidé si je prostřednictvím aplikace mohli odemknout a poté zase vrátit kdekoliv jinde, nabízí Bird měsíční pronájem.

Za pouhých 25 dolarů měsíčně, tedy zhruba 570 korun, je možné využívat koloběžky od Birdu neomezeně, a to včetně měst, kde jsou standardně regulací přísně omezeny nebo dokonce úplně zakázány. Jak Bird našel skulinku v omezeních? Jednotlivé koloběžky zákazníkům doručuje na jakékoliv místo, které si sami určí. Tím pádem se vyhne tomu, že se koloběžky budou náhodně povalovat kolem chodníků a také tím dá možnost dlouhodobého pronájmu koloběžky i těm, kteří nechtějí najednou utrácet desítky tisíc korun.

limes

Elektrické koloběžky Lime v Praze

copy-of-dejvice-catering

Přečtěte si takéSnaží se byznys skloubit s mateřstvím. Tady jsou její čtyři tipyVybudovala mentoringový byznys, teď se ho snaží skloubit s mateřstvím. Sepsala čtyři tipy, jak na to

Program postupně Bird začíná testovat právě ve zmíněném San Francisku a také ve španělské Barceloně, přístup ke službě je ovšem prozatím pouze na pozvání. Zdá se tak, že chce jít miliardový startup trochu jiným směrem než jeho konkurenti a chce nabídnout lidem veškeré alternativy ke sdílení jízdy, tedy alespoň na poli elektrických koloběžek. Ať už si je chtějí půjčovat krátkodobě, dlouhodobě, nebo rovnou koupit.

Bird na trhu mimo Lime bojuje například také se startupem Boosted, který se až doteď soustředil převážně na skateboardy s elektrickým pohonem, ale již v polovině tohoto měsíce chce na trh vypustit své vlastní elektrické koloběžky. Mezi dalšími jsou pak na americkém lokálním trhu také Spin, Scoot, Skip nebo Jump, který spadá pod Uber.