Učí stroje vnímat pro lidi neviditelné. Brněnský startup už pomohl i ve Škodovce, teď chce do Ameriky

Výroba se na stroje spoléhá, jenže mnohé mívají problém správně vnímat třeba lesklé věci. Brněnská firma má patentovaný jiný způsob „vidění“ robotů.

Iva BrejlováIva Brejlová

sanezoo

Foto: Venture Club Invest

Luboš Lorenc, CTO Sanezoo, Luboš Brzobohatý, CEO Sanezoo a Petr Šedivý, CEO Venture Club Invest

0Zobrazit komentáře

Pokud by se úspěch startupu dal posuzovat podle množství technologických trendů, které se mu podaří zapojit do svého produktu, Sanezoo by bylo na pomyslném žebříčku zajímavých projektů hodně vysoko – dává totiž dohromady umělou inteligenci, strojové vidění i jeho 3D podobu. Roboti tím získávají„oči“, ale také se můžou bezpečně pohybovat. Brněnská společnost se soustředí na výrobní podniky, jako je například Bosch, Škoda Auto nebo ZF, které si už její služby vyzkoušely, a opakovaně jí na rozvoj přispěli investoři. Teď hlásí nové desítky milionů, podrobnosti investice přinášíme v podrobném přehledu.

Zainvestovaný startup: Sanezoo

Kdo investuje: Venture Club Invest

Kolik: Víc než 23 milionů korun. Jde o druhou tranši z letního seedového kola, v němž už dříve Venture Club Invest do startupu poslal 21 milionů korun. Za celkem 44,4 milionu získal ve firmě podíl 10,1 procenta. Letos v létě  Sanezoo dostalo od dalších menších investorů také 25 milionů, celkem tak nasbíralo 69,4 milionu korun. Ve všech kolech dohromady to bylo už 140 milionů.

Co startup dělá: Sanezoo se zabývá automatizací kontroly kvality povrchů a naváděním robotů pomocí strojového vidění a umělé inteligence. Popisuje se jako deep tech společnost, která se soustředí na výrobu a automatizuje práci robotů tam, kde na samostatnou činnost ještě nestačí. Někde jim díky strojovému vidění a umělé inteligenci dodává rychlost či přesnost, jinde jim umožňuje kontrolovat výrobky – dokáží pak třeba dokonce zhodnotit lesklé, frézované nebo lakované povrchy, které jsou pro stroje problematické. Na základě umělé inteligence od Sanezoo stroje odebírají a chystají součástky či segmentují a klasifikují předměty. Software také plánuje bezkolizní trajektorie robotů.

Jak je startup velký: Aktuální investice jej oceňuje na 440 milionů korun. Vyvíjí šest let a má reference od společností jako Bosch, Škoda Auto nebo ZF.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zakladatelé: Luboš Lorenc a Luboš Brzobohatý. Oba se věnují robotice a pokročilému rozpoznání obrazu, pro Sanezoo mají zapsaný patent na autonomní zařízení pro pokročilou analýzu obrazu, jeho inteligentní rozpoznávání a vyhodnocení.

Sídlo startupu a kde všude působí: Brno, chystá expanzi do USA

Proč je to zajímavé a jaký je potenciál: Takzvaný Průmysl 4.0, tedy modernizaci průmyslové výroby, řeší každý výrobní podnik. Produkty Sanezoo zvyšují přesnost a spolehlivost vyhodnocení automatizované kontroly povrchové kvality.

Na co startup plánuje využít investici: Především na expanzi do zahraničí, součástí je ale i pomoc rozvoje byznysu jako takového. „Zapojení Venture Clubu nám přináší více prostředků pro škálování produktů a pro rozšíření na nové trhy. Současně máme možnost konzultovat naše kroky se seniorními kvalifikovanými partnery,“ říká Luboš Brzobohatý. „Posilujeme kompetence firem v oblastech řízení, marketingu a obchodu s cílem maximalizovat jejich úspěch,“ dodává za Venture Club Invest Petr Šedivý. Právě on zároveň jako zástupce investorů získává místo ve správní radě.

Vše o startupových investicích

Co rok, to násobky. Menstruační kalhotky Snuggs hlásí půlmiliardové tržby a chválí si tah na Evropu

Česká značka věří, že je dle počtu zákazníků a trhů, na kterých působí, největší v Evropě. O tom, že může být globálním lídrem, přesvědčila i Baťu.

Iva BrejlováIva Brejlová

snuggs_1

Foto: Snuggs

Tomáš Zahradník a Linda Šejdová, zakladatelé Snuggs

0Zobrazit komentáře

Když se zmíní hi-tech materiály a oblečení, většina lidí si pravděpodobně představí sportovní výbavu. A většina textilních firem bude hledat byznys právě tam. Značka Snuggs to má jinak. Technologie využila na dámské spodní prádlo, pomohla z něj učinit specifický obor a rozšířila v Česku mezi zákaznicemi pojem menstruační kalhotky. A s růstem používání pojmu rostou i samotné Snuggs. Teď firma hlásí, že za rok 2023 dosáhla na tržby ve výši půl miliardy korun, což je dvakrát tolik, co měla loni.

Když Linda Šejdová a Tomáš Zahradník v roce 2019 značku Snuggs představovali veřejnosti, nedělali to s žádnou pompou – Šejdová tehdy jen poměrně nenápadně ukázala, jak si myslí, že by mohl vypadat produkt, který potřebuje každý měsíc polovina lidstva a který přesto nedoznává dlouhá desetiletí žádných změn. Menstruační pomůcky se tehdy dělily v podstatě jen na vložky a tampony a Šejdová držela v ruce obyčejně vypadající kalhotky a tvrdila, že toto je budoucnost, která předchozí varianty nahradí.

Ony kalhotky mají specifické vrstvy materiálů, které se používají třeba pro oděvy hasičů a k tomu třeba antibakteriální ochranu. A na tom, jak vypadají, se podílejí inženýři a vědecké instituce.

Zakladatelé na své vytyčené trase stát se „menstruačním produktem číslo jedna“ jedou podle plánu. Vlastně ho mnohdy překračují. Značka Snuggs loni slavila, když oznamovala, že její obrat vyrostl na čtvrt miliardy korun – tedy o polovinu víc než předchozí rok. A letos obrat opět vynásobila. Hlásí půlmiliardu na tržbách a přesun vedení do Londýna, odkud chce lovit velké investory, kteří jí mají pomoct rozlétnout se do světa.

snuggs5

Foto: Snuggs

Menstruační kalhotky od české značky Snuggs

Šejdová a Zahradník na tom v britské metropoli začali pracovat letos v březnu. „V Londýně je největší marketingové know-how v Evropě,“ popisuje Zahradník, podle kterého se místo vyplatí o to víc s takzvaným DTC prodejním modelem – tedy zbožím prodávaným z velké části přímo zákazníkovi –, který firma má. „Londýn také nabízí obrovské množství talentu, který má vysoký exekutivní standard, drive a profesionalitu. Je tu také bohaté know-how v oděvnictví a zejména ve spodním prádle,“ přidává další důvody.

„Máme možnost bavit se tu se zakladateli a šéfy marketingu, kteří mají velké DTC značky. To v Česku není možné. A můžeme tak čerpat jejich zkušenosti, trendy, co nového testují. A totéž s investory, kteří našemu modelu perfektně rozumějí,“ dodává Šejdová. „Pro úspěch naší ambice – být evropský lídr a potenciálně uspět i ve Spojených státech – to z Prahy dělat nejde. To, že jsme v Londýně, zpětně vnímáme jako zásadní rozhodnutí pro úspěšné zvládnutí letoška, ale taky jako příslib do let budoucích,“ dodává.

Milion kalhotek ročně

Za posledních dvanáct měsíců firma prodala přibližně jeden milion produktů, v průměru 83 tisíc menstruačních kalhotek měsíčně. Zahradník uvádí, že se Snuggs staly největší značkou menstruačních kalhotek v Evropě, pokud počítá zákazníky a množství trhů, na kterých působí. A velmi pravděpodobně prý i z hlediska tržeb. Zákaznic mají už půl milionu a 60 procent tržeb plyne ze zahraničí, nejvíc z Německa, Nizozemska, Rakouska, Slovenska a Velké Británie. Firma přidává různé varianty spodního prádla, krajky či sportovní kolekci.

Snuggs se během prvních dvou let fungování zabydlely v e-shopech Pilulka.cz, Zoot, Rohlik.cz i Mall.cz a následně se dostaly mimo jiné i do sítě drogerií DM. Letos se objevily i v rakouském DM, holandském řetězci drogerií Etos, v Česku v prodejnách Rossmann a Teta a na Slovensku startují prodej v Kauflandu. Většina prodeje probíhá přesto přímo, přes e-shop.

Společnost se rozrostla na čtyřicet pracovníků. Kanceláře má v Londýně, Amsterdamu a Praze. Většina týmu je v zahraničí. A zakladatelé hlásí, že společnost s druhou polovinou roku dosáhla pozitivního ukazatele EBITDA, tedy zisku před započtením úroků, daní a odpisů.

ilona_bittnerova_portret_malunacz

Přečtěte si takéTrenýrkárna.cz investuje do výrobkyně menstruačních kalíškůE-shop Trenýrkárna.cz investuje do české výrobkyně menstruačních kalíšků a kalhotek

Když dřív chtěli Snuggs své spodní prádlo prodávat, museli vysvětlovat, k čemu je vlastně vhodné a proč je podle nich lepší než jiné varianty. „Trh už vzdělaný je,“ říká teď Zahradník. „Všichni vědí, co menstruační kalhotky jsou a jak se zhruba používají. Teď jsme ve fázi, kdy je začíná zkoušet masa. Bude to menstruační produkt číslo jedna. Překonají tampony a vložky, je to jen otázka času. Náš odhad je do tří až pěti let,“ dodává.

Podobně razantně jako zákaznice kalhotky Snuggs zaujaly také investory. Do firmy dřív poslaly peníze finanční skupina Wood & Company či investiční fond Nation 1 a už při částce 40 milionů korun šlo v tu chvíli o největší investici do menstruačního prádla v Evropě. V únoru letošního roku pak firma oznámila jednu z nejvyšších letošních startupových investic v Česku vůbec a překonala řadu firem, které se chlubí umělou inteligencí, daty a pokročilými softwary. A to když získala 115 milionů korun, kromě jiných i od takzvané family office globálního lídra v oblasti obuvnictví – rodiny Baťa.

„Věříme, že se Snuggs můžou stát globálním lídrem, protože spotřebitelé mění své nákupní zvyklosti a hledají autentické a originální značky,“ uvedl k investici Thomas Archer Baťa, pravnuk Tomáše Bati, který mimo jiné založil a vede společnost vyrábějící prémiové lyžařské oblečení Mont Gele Gear.

Snuggs je nejznámější českou firmou tohoto zaměření, segment se ale byznysově rozšiřuje i jinde. Nedávno oznámil e-shop Trenýrkárna, že investuje do české výrobkyně menstruačních kalíšků a kalhotek Maluna.cz, o expanzi hovoří výrobkyně menstruačních kalhotek Sayu a body, které má pomáhat s bolestivou menstruací, představila návrhářka Kateřina Rydlová.