Udělal přes 1000 pohovorů a zjistil, že se ajťáci rozhodují špatně. Pomáhá jim v novém startupu
Chceme, aby změna práce byla stejně příjemná jako hledání ubytování na Bookingu, hlásí Jiří Bachel ze startupu Navigara.
Jak sám sebe popisuje, Jiří Bachel je duší inženýr a developer. Téměř sedm let pracoval v Seznamu, posledních sedm let se mimo jiné věnuje práci ve svém studiu Lolo.team, kde společně s kolegy vyvíjí software pro klienty z celého světa včetně Spojených států či Německa. „Během této doby jsem měl více než tisíc pohovorů s IT specialisty a uvědomil jsem si, jak špatně dělají rozhodnutí o své budoucnosti,“ přibližuje. Proto se rozhodl rozjet novou službu, která jim má pomoct. Sám přitom do rozběhu investoval přes sedm milionů korun.
„Je důležité uvědomit si, kolik času trávíme v jedné firmě,“ vypráví Bachel a vypočítává modelový příklad: IT specialista stráví v jedné práci v průměru tři roky, což je sedm až deset procent produktivního života, a během této doby si v Česku vydělá dohromady tři až šest milionů korun. „Rozhodnutí o takto vysokých částkách byste neměli provádět jen na základě pocitů, které jste získali z pohovorů ve třech až pěti firmách v průběhu několika dnů či týdnů,“ myslí si.
Kde ale získat adekvátní informace? To se Bachel snaží nabídnout v novém projektu Navigara, který dle jeho slov naviguje ajťáky v důležitých rozhodnutích o jejich budoucí kariéře. A to na základě dat a ne jen osobních pocitů. Dokáže totiž odpovědět na základní otázky jako které firmy nejlépe platí, jak velká je fluktuace v IT oddělení dané firmy, které dovednosti jsou na trhu nejžádanější či ve kterém segmentu firmy nejčastěji nabírají.
„Abychom získali dostatečné množství dat, stahujeme je z kariérních stránek firem. Naše scrapery (nástroj pro stahování dat – pozn. red.) tvoří a udržuje generativní umělá inteligence, aktuálně jich máme přes sedmdesát tisíc,“ přibližuje Bachel s tím, že v Česku má nástroj aktuálně vyhodnocených 3500 firem, které hledají či v uplynulých měsících hledaly IT specialisty.
Algoritmy AI po sběru dat z mnoha různých zdrojů informace analyzují, vyhodnocují a reinterpretují do přehledné struktury, v níž se vývojář dozví, koho firmy hledají a co na danou pozici vyžadují. „Chceme, aby změna práce byla stejně příjemná jako hledání ubytování na Bookingu nebo Airbnb,“ komentuje Bachel.
Navigara byla spuštěna teprve koncem září, od té doby se ale do platformy registrovalo přes 500 developerů a v Česku ji využilo přes 200 firem. Do globální platové mapy, kde se pro více než 300 měst vypočítává mzda IT specialistů, se pak registrovalo přes šest tisíc vývojářů. „Do marketingu dosud investujeme jen vyšší stokoruny týdně,“ pochvaluje si Bachel.
Trh však vnímá mnohem větší. V Evropské unii má aktuálně pracovat asi 4,5 milionu ajťáků, přibližně stejný počet také ve Spojených státech a dalších 465 tisíc jen ve Velké Británii. Z dostupných dat přidává i zajímavosti, jako že aktuálních 970 tisíc IT specialistů v Německu odpovídá množství jejich kolegů v Texasu a Kalifornii dohromady.