Udržitelnost je dnes konkurenční výhoda. Dáváme šanci i lokálním farmářům, říká Petr Pavlík z Rohlíku
Co zahrnuje udržitelnost v supermarketu? Vlastně všechno. Jelikož má ovšem online supermarket Rohlík.cz ekologii ve svém centru už od založení, nemusí vymýšlet složité plány přechodu na řešení šetrnější k přírodě a má oproti klasickým kamenným obchodům poměrně velký náskok. V čem přesně náskok spočívá a kde má firma pořád prostor k výraznému zlepšování situace, na konferenci CzechCrunch Onlajn popisoval tuzemský šéf Rohlíku Petr Pavlík.
Pavlík o zaměření na udržitelnost zároveň mluví jako o konkurenční výhodě. Ačkoliv v tomto ohledu vždy nejde jen o finanční aspekt, český online supermarket exceluje i v něm. Zčásti i díky pandemii loni výrazně rostl a nedávno se mu podařilo získat pětimiliardovou investici od významných globálních investorů na další expanzi. Znamená to jak rozšiřování služeb a ekologických praktik v Česku, tak ambice dobýt evropský trh.
V současnosti Rohlik Group své lokalizované pobočky provozuje v Česku, Maďarsku a Rakousku a jako Knuspr.de se chystá do německého Mnichova. Hlavní investor z posledního kola, francouzský Partech, přitom tuzemské firmě přiřkl obrovský potenciál. „Rohlík je nejvíce vzrušujícím hráčem v evropském potravinovém online retailu,“ řekl generální partner Partechu Omri Benayoun.
Rohlík by tak mohl mít skutečně velký vliv, což je pro environmentálně zodpovědný prodej potravin skvělá zpráva. Jak totiž Pavlík zdůraznil, zakladatel společnosti Tomáš Čupr tento aspekt zahrnul do jejích základních hodnot od samého počátku. Proto podle Pavlíka dokáže Rohlík spíše než ostatní nacházet rovnováhu mezi ekologickou a cenovou atraktivitou služby u zákazníka.
***
Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o udržitelné budoucnosti mluvil i Petr Pavlík, český šéf online supermarketu Rohlik.cz.
Zároveň je k tomu Rohlík například oproti kamenným prodejnám lépe nastaven díky omezení na výhradně online dostupnost. „U kamenného obchodu dodá farmář obchodníkovi zboží do centrálního skladu, kde se musí udržovat a chladit. Pak se rozváží do prodejen a nastává stejná situace,“ vysvětluje Pavlík. Celý proces je tak relativně energeticky náročný a je v něm široký prostor pro expiraci potravin, které se pak vyhazují.
V Rohlíku se prý naproti tomu děje, že mezi sklizením pole nebo zpracováním výrobku a momentem, kdy si ho převezme zákazník, uběhne klidně jen šest hodin. Když se vynechá celý prostřední článek spojený se složitou logistikou, odpadnou s ním prodlevy na skladování a značná část ekologické zátěže. „Když navíc jede na nákup do kamenné prodejny třináct rodin, znamená to třináct aut. My rozvoz téhož zboží zvládneme s jednou dodávkou a ta je často elektrická,“ dodává Pavlík.