Udržitelnost řeší i investoři. Firmy, které nebudou myslet na planetu, budou mít problém s penězi, říká Hana Fořtová
Doba se mění. Když je firma zisková, nemusí to automaticky znamenat, že se k ní pohrnou akcionáři a zákazníci. Stále více jich totiž ve svých rozhodnutích o dané značce kalkuluje s novou veličinou – s udržitelným rozvojem. Právě o tom, jaký má tato nová realita vliv na firmy, mluvila na nedávné konferenci CzechCrunch Onlajn na téma udržitelnosti Hana Fořtová.
Kromě toho, že je zakladatelkou startupu Frusack, který vytváří ekologické sáčky a distribuuje je i do velkých řetězců, se totiž Fořtová už několik let pohybuje i mezi ostatními firmami, které mají zelené ideje tak trochu v krvi. Co víc, spolupracuje s agenturou Renegadz, ve které pomáhá firmám s komunikací udržitelných hodnot.
„Společnosti cítí tlak a vnímají, že udržitelnost je nutné komunikovat. Vyžadují to jak zákazníci, tak akcionáři, ale firmy často nevědí, jak na to,“ říká Fořtová na konferenci CzechCrunch Onlajn. Jejím úkolem v Renegadz je nastavit komunikaci klienta tak, aby byla uvěřitelná a předešla tzv. greenwashingu – tedy šíření zavádějících informací ve snaze vytvářet lepší, ekologičtější dojem.
***
Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o udržitelnosti mluvila i Hana Fořtová, zakladatelka startupu Frusack.
Typicky totiž lze narazit na společnosti, které se jako udržitelné tváří, ale namísto svých hodnot změnily jen marketing. Často to ani nedělají cíleně, jen zkrátka nevědí, jak s tématem naložit. Zejména v případě velkých ropných gigantů či oděvních korporací je velmi těžké transformovat byznys, který fungoval bez ohledu na udržitelnost desítky let.
„Zvlášť příslušníci mladé generace a mileniálů jsou ale ti, kteří si sednou a o dané značce si skutečně zjistí, zda je ve svých udržitelných cílech transparentní. A pokud zjistí, že firma lže, v dnešní době to ještě mohou rozmáznout na sociálních sítích. Reputační riziko je proto pro firmy velké,“ pokračuje Fořtová.
Udržitelnost se přitom začíná vyplácet i finančně, byť mohou být vstupní náklady na transformaci značné. Objevuje se totiž i řada ratingů, které pracují s principy ESG – z anglických termínů environment, social, governance – tedy s tím, jak firmy řeší životní prostředí, společenskou odpovědnost a dobrou správu a řízení.