Ukažte jasný názor a veďte. České firmy radí, jak a proč uvnitř společnosti mluvit o ruské invazi

S ruským útokem na Ukrajinu porušilo mnoho firem nepsané pravidlo, že k politickým otázkám se nevyjadřuje. Teď ukazují, proč je to dobře.

Iva BrejlováIva Brejlová

appboys_02_full-minEvent

Foto: Applifting

Vratislav Kalenda a Filip Kirschner, spoluzakladatelé studia Applifting

0Zobrazit komentáře

Musely reagovat rychle. Věděly, že se ocitly v bezprecedentní situaci. A ještě v době, kdy byli jejich zaměstnanci vyčerpáni dlouhým obdobím pandemie. Tuzemské společnosti se potřebovaly postavit k dění a válečné situaci na Ukrajině, pomoct svým zaměstnancům, komunikovat postoj dovnitř i ven. Dokázaly si najít zajímavé strategie, které jsme pro vás sesbírali: podívejte se, jak probíhá krizová komunikace s tématem válečný konflikt. A proč je pro firmy dobré něco takového řešit.

Dne 24. února ta komunikace začala velmi brzy. Ráno se sešla v Appliftingu takzvaná Rada starších. Trask posílal úplně první komunikaci na ukrajinské a ruské zaměstnance. V Adastře dostal každý zaměstnanec zvláštní e-mail podepsaný všemi třemi majiteli firmy. Ve firmách Effectix nebo Productboard uspořádali rovnou celofiremní poradu. Nebo krátce: málokterá firma ten den začala stejně jako všechny předchozí.

Všechny akce měly jasný cíl. Ukázat, že firma má jasný postoj, že hodlá pomoct a že se na ni její zaměstnanci a jejich blízcí můžou obrátit. Den ruské invaze na Ukrajinu odhalil mnoho věcí, v českých firmách mimo jiné tu skutečnost, že nevyjadřovat se k jakýmkoliv politickým otázkám – něco, co doteď bylo v zásadě nepsaným pravidlem – není vždycky žádoucí. Ukázalo se, že na něco takového dost často nejsou potřeba žádné otázky, návody a poučky. A především, že není třeba na nic čekat.

Šéfové? Máme tendenci hledat jejich reakci

Tereza Macháčková se stará o zaměstnance ve firmě Deepnote. Poslední týdny jí prý ukázaly, jak je nutné některé situace okomentovat a nedělat, že se nic neděje: „Všichni zaměstnanci potřebují slyšet, že jsme na té dobré straně a že s válkou a ruským postupem nesouhlasíme a stojíme za Ukrajinou. Eticky a morálně je to pro zaměstnance důležité,“ myslí si.

„Třeba i jen neutuchající slovní podpora v našem kanálu na Slacku je pro naše lidi zasažené krizí vzpruha, díky níž vědí, že v tom nejsou sami,“ dodává David Petříček z Productboardu. „Je jasné, že současná situace nás všechny nějak ovlivňuje,“ říká Kristyna Leniczka, HR manažerka z Geetoo, s tím, že tady hromadný e-mail vynechali a dávají přednost osobnímu rozhovoru. „Všichni vědí, že firma je ochotná pomoci, kde to jen půjde,“ věří.

***

Po covidové krizi přichází další nemalá výzva pro firmy i ve formě otázek, jak komunikovat a podpořit lidi kolem nás, jak správně reagovat nebo jak zabezpečit vlastní týmy. Jak na komunikaci s lidmi v době války? Netápejte, nechte se inspirovat na stejnojmenné akci. Už 29. března od 18 hodin.

Pro registraci zadejte svůj e-mail. Poté vám přijde pozvánka s odkazem na událost.

Registrace k eventu

***

„Z pohledu komunikace je naprosto správně, že lídři jednotlivých organizací, vlastníci a CEO jasně vyjádřili svůj názor a podpořili ho konkrétními činy. Jedná se o silné téma, které rezonuje jak při hospodských diskuzích, tak i ve firemních kuchyňkách,“ zmiňuje Pavel Kuhn, partner společnosti Kogi CON, která se specializuje na firemní kulturu. „Máme tendenci se přirozeně dívat na své lídry – firemní i politické – a oceňujeme jejich rychlou a upřímnou reakci,“ dodává.

Podle něj má taková komunikace pravidla. Je třeba jednat rychle. Klidně porušit psaná či nepsaná byrokratická pravidla uvnitř organizace, zaměstnanci to pochopí. Být ve své reakci konzistentní a transparentní. A přiznat chybu, pokud lídr situaci historicky viděl jinak, případně firma obchodovala s ruskými partnery a dnes se rozhodla tento byznys už nerozvíjet.

Firmou se nesla jednota

Aniž by k takovým pravidlům měli přístup, lídři společností tímto směrem opravdu šli. „Interní komunikace je velmi citlivá. Na začátku konfliktu bylo důležité obratem reagovat, podpořit ukrajinské kolegy a nabídnout finanční i materiální pomoc,“ myslí Daniel Helcl, zakladatel a CEO Woltairu.

Výsledky? Ty nefinanční i finanční směrem k uprchlíkům a ohroženým lidem jsou přesvědčivé. Bylo poledne 24. února, když do firemní komunikace napsal CEO společnosti Ataccama rychlou zprávu: „Mám pro vás všechny jednoduchou otázku: jak můžeme pomoci Ukrajině?“ Motivace byla jasná. „Ataccama je firma, ale zároveň jsme lidé,“ říká teď Michal Klaus.

michal-klaus-01

Foto: Ataccama

Michal Klaus, ředitel společnosti Ataccama

Reakce lidí mu to potvrdily, dodává. Na komunikační platformě Slack se během pár hodin sešlo 54 odpovědí, v průběhu dalších pár hodin a dní se vytvořilo sedm iniciativ a přes víkend už lidé z firmy na různých formách pomoci pracovali. Čtyři dny po začátku Putinovy akce, v pondělí 28. února, pak proběhlo na téma dění rovnou celofiremní online setkání. Cílem bylo vysvětlit i těm vzdálenějším kolegům na všech pobočkách, co se na Ukrajině děje a postoj, že firma musí pomoct.

Anebo když v Adastře třetí den po začátku invaze založili sbírku, na kterou mohli přispívat i zaměstnanci, chtěli vybrat 1,5 milionu korun s tím, že Adastra částku zdvojnásobí. Báli se ale, že to bude trvat příliš dlouho, přitom pomoc byla potřeba hned. A tak za firmu oněch 1,5 milionu korun poslalo vedení okamžitě.

„To, co následovalo, nečekal z managementu nikdo,“ říká bez nadsázky CEO firmy Pavel Kysela. Sbírka začala v sobotu kolem oběda. Cílových 1,5 milionu bylo vybráno v neděli. Nakonec se částka dostala na 2,6 milionu. „Přiznávám, že jsme to měli téměř místo sociálních sítí, když jsme průběžně nevěřícně koukali, jak částka naskakuje,“ dodává Kysela. Firma částku podle slibu zdvojnásobila.

„Co mě obzvlášť těší, je, že naše kroky se dočkaly skvělého přijetí ze strany zaměstnanců,“ uvádí ve zpětném pohledu. „Celou firmou se nesla neuvěřitelná jednota a hrdost na to, jak jsme se k situaci postavili,“ vysvětluje Kysela.

Je toho na lidi prostě hodně

Ona jednota by jako pocit sama o sobě až tak dlouho nevydržela. Od začátku bylo jasné, že bude potřeba vedle prohlášení podnikat řadu jasných kroků. Především v technologických firmách, mít pracovníky i z východní Evropy včetně Ukrajiny a Ruska tu totiž není vůbec neobvyklé. Je zřejmé, že zaměstnanci, kteří nejsou v bezpečí, nebudou moct pracovat. Mnoho ze společností tak v první řadě od začátku věnovalo úsilí tomu, aby z Ukrajiny do bezpečí dostaly všechny kolegy a jejich rodiny.

Pro ty, kdo zůstávali daleko, bylo třeba zajistit nové podmínky. Jako první se firmy začaly soustředit na existenční možnosti svých zaměstnanců: například ve startupu Mews teď lidé můžou požádat o předčasné vyplacení tří měsíčních mezd, individuálně po dohodě i víc. V Actum Digital nabízejí možnost čerpání zálohy ze mzdy. „Existovala obava, že by se ke svým penězům postupem času nedostali vůbec,“ vysvětluje Zuzana Šajarová, šéfka lidských zdrojů ve společnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Firmy zaměstnancům nabídly možnost vybrat si placené volno, některé tuto možnost rozšířily i na domácí zaměstnance – zvlášť ve chvíli, kdy budou chtít věnovat svůj čas pomoci Ukrajině. Společnosti pomáhaly s ubytováním nebo pro něj našly vlastní kapacity. Další pomoc směřovala a dál směřuje na získávání víz, imigračních záležitostí nebo vlastních právníků. V Trasku vyčlenili zaměstnance, na kterého se pracovníci z těchto dvou zemí můžou obrátit s individuálními požadavky.

Brzy se ukázalo, že pomoc směrem k uprchlíkům by nemusela být ta jediná potřebná. Na náladu zaměstnanců Twista situace dopadla ještě o něco silněji než obvykle v jiných českých startupech. Firma má polský tým, který situaci vzhledem k přímým hranicím s Ukrajinou zpočátku vnímal intenzivněji než Češi. Na Ukrajině má navíc tým Zip (vlastník Twista), se kterým byli čeští kolegové v pracovním kontaktu. A další lidé z Ukrajiny pocházejí nebo tam mají příbuzné.

Twisto se tak rozhodlo otevřít i psychologickou podporu svých zaměstnanců. „Zvláště v kombinaci s pandemií je toho na všechny hodně a lidé to pociťují,“ vysvětluje Michal Šmída, CEO společnosti. Firma není samotná. Na tuto stránku klade důraz třeba Productboard, který mimo české programy zajistil wellness program Soulmio v ukrajinštině a ruštině.

„Vždyť poslední dva roky s covidem nám jasně ukázaly, že svět je mnohem menší, než jsme si mysleli,“ říká David Petříček, který se tu o pohodu zaměstnanců na pracovišti stará. „Zdůrazňujeme kolegům, že je v pořádku nebýt v pořádku. Nebo že je dnes víc než jindy podstatné starat se o sebe, pečovat o své zdraví fyzické i mentální. Třeba tím, že si vezmou den volna navíc a nebudou sledovat zpravodajství,“ dodává.

V Česku od nuly rozjížděli startup Bolt. Stejně jako taxíky teď chtějí změnit svět malířů pokojů

Roman Sysel a Jakub Dvořák chtějí zatočit s čekáním na spolehlivého malíře. Jejich startup pomůže s hledáním řemeslníků a míří do zahraničí.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

adam-sysel-dvorak0Story

Foto: Adam

Roman Sysel a Jakub Dvořák, zakladatelé startupu Adam

1Zobrazit komentáře

Pamatujete si, kdy jste naposledy potřebovali vymalovat a jak náročné bylo najít spolehlivého malíře? Pokud nemáte šikovného známého nebo nechcete brát do ruky válečky s barvou sami, může se někdy hledání řemeslníků pořádně zkomplikovat. Změnit to chce nový český startup Adam, o němž jste zatím neslyšeli, ale lidé, kteří za ním stojí, mají dost zkušeností na to, aby se jim povedlo udělat malování bytů jednodušší.

Roman Sysel a Jakub Dvořák byli u toho, když se v Česku rozjížděl estonský startup Bolt, který patří mezi největší v Evropě. Dnes čtyřicetiletý Sysel do Boltu nastupoval v roce 2015 jako zaměstnanec s pořadovým číslem 13. Tehdy se ještě firma jmenovala Taxify a v Česku začínala po vzoru Uberu operovat se svými alternativními taxíky. O deset let mladší Dvořák se ke startupu připojil o pár desítek zaměstnanců později. Společně se pak zasadili o rychlý růst Boltu nejen v Česku, ale i dalších zemích.

Dnes už se plně soustředí na svůj vlastní startup Adam, ale jejich zkušenosti nabyté v Boltu nelze přehlédnout. Roman Sysel byl vůbec prvním zaměstnancem startupu v regionu střední a východní Evropy a úzce spolupracoval přímo se zakladatelem Markusem Villigem. Spolu s Dvořákem a dalšími kolegy pak z první ruky sledovali a také řídili rozvoj firmy, jejíž hodnota po velkých investičních kolech přesahuje osm miliard dolarů, má přes tři tisíce zaměstnanců a dnes už nepřeváží jen lidi, ale nabízí také elektrokola či koloběžky a doručuje jídlo.

Malíři jako taxikáři

Svou jedinečnou startupovou zkušenost teď chtějí Sysel s Dvořákem využít ve vlastním byznysu. „Vždy jsem měl touhu zkusit sám podnikat. S Romanem jsme si za ty roky vyzkoušeli, že nám spolupráce funguje a nese výsledky, a tak do toho teď jdeme naplno,“ popisuje začátky projektu Adam Jakub Dvořák. Z Boltu odešel v průběhu loňského roku a Roman Sysel ho o pár měsíců později následoval. „Myslím, že se nám povedlo vytvořit dobrou službu, která pomohla nejen v Česku změnit obor s velmi špatnou pověstí,“ hodnotí Sysel, který se dostal až na pozici šéfa Boltu pro celou střední a východní Evropu.

Taxikáři a malíři k sobě na první pohled blízko nemají, ale v hlavách zakladatelů projektu Adam ano. „Řemeslníci včetně malířů jsou na tom v mnoha ohledech podobně jako taxikáři. Obor jako takový nemá úplně dobré renomé. Jelikož řemeslníka nepotřebuji každý den, ale spíš jednou za pár let, tak když ho hledám a nemám ověřený kontakt, můžu se snadno spálit. Chceme to změnit a ulehčit práci malířům i lidem, kteří potřebují vymalovat,“ popisuje plány Roman Sysel. Ten už podniká delší dobu třeba v oblasti prověřování či úklidu nemovitostí, ale v Adamovi vidí mnohem větší potenciál.

mujadam

Foto: CzechCrunch

Český startup Adam pomůže s malováním pokojů

Vedle samotných zkušeností si navíc oba zakladatelé odnáší z Boltu také kapitál. Estonský startup totiž mezi své zaměstnance rozděluje akcie, které lidé postupně nabývají podle toho, jak jsou ve firmě dlouho. Mají různou cenu a také různé podmínky, kdy je mohou zaměstnanci prodat, ale obecně platí, že čím déle ve firmě jste, tím může být vaše odměna nad rámec standardního platu vyšší. I díky tomu mohli Dvořák se Syslem první rok testování financovat z vlastních zdrojů. Na platformu Adam se jim podařilo dostat přes stovku malířů a úspěšně zprostředkovat přes tisíc zakázek.

„Ověřili jsme si, že s naším byznys modelem dokážeme vydělávat peníze. Brzy bychom chtěli získat první investici, abychom mohli rychleji růst jak v Česku, tak rovnou zahájit expanzi do prvních zahraničních zemí. Viděli jsme v Boltu, jak se z malého projektu dá udělat obrovský globální byznys. A věříme, že není nač čekat,“ říká odhodlaně Jakub Dvořák. Adam přitom nemá být jen lepším adresářem, který vám zprostředkuje kontakt na malíře, to umí i Google, ale má zajistit výmalbu v celém rozsahu. S malířem rovnou domluví termín, který se vám hodí, a vyřeší i případné trable.

Do malířského řemesla chce tuzemský projekt přinést stejné benefity jako přinesly Bolt či Uber do taxíků – nastavit správná očekávání na obou stranách a zprůhlednit kvalitu i cenu služeb. „Je tu neférový vztah s informovaností. Každý to dělá jinak, za jiné ceny, jinak kvalitně. Jak se v tom mám jako zákazník, co hledá malíře, vyznat?“ pokládá řečnickou otázku Sysel. Jako další častý problém pak zmiňuje čas, který celá akce spolkne. Typicky třeba už jen proto, že strávíte hodiny hledáním malířů a následnými schůzkami a domlouváním.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

ocean-with-david-attenborough

Přečtěte si takéViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Dojme vásViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Má dojemné poselství, které umí předat málokdo

I na to v Adamovi mysleli. Při poptávání malíře vyplníte krátký formulář včetně dispozic bytu a plánovaných prací, načež s vámi informace v případě potřeby doplní operátor. Ten už zároveň rovnou hledá v interním adresáři malířů, které objedná přesně na daný čas, jaký si vyberete. Nestane se tedy, že by chtěl malíř přijít v době, kdy se vám to nehodí, protože jindy nemá čas. Dopředu víte také cenu a celý proces je tak maximálně transparentní. Pro samotné malíře přináší zapojení do platformy minimální administrativu, tu za ně vyřeší operátor, zatímco řemeslník se může věnovat tomu, co umí nejlépe, tedy malování.

Teď je celý projekt Adam Technology ve startovacích blocích. Objednat si přes něj malíře můžete v Praze, Brně, Ostravě a Plzni, ale Roman Sysel s Jakubem Dvořákem plánují rychle růst. „Dnes jsme čtyři a začínáme v Česku, ale do roka bychom chtěli být alespoň v pěti nebo šesti zemích. Prozatím se budeme soustředit pouze na malíře, abychom celou službu vyladili, nicméně v budoucnu bychom mohli přidávat i další řemesla. Stejný problém jako malíři řeší i další obory,“ říká Dvořák.