Ukrajinské startupy se mění v IT armádu. Do bojů posílají drony, aplikacemi pomáhají civilistům
V oblastech, kde se před pár měsíci rozvíjel technologický byznys, si ukrajinští odborníci našli nové zaměření.
Technologie na Ukrajině pomáhají v konfliktu s Ruskem
Je to jako jeden velký hackathon. Tedy akce, během které se v rámci extrémně krátké doby připraví opravdu fungující technologie k řešení konkrétního problému. Jenom teď jsou zapojení všichni odborníci z Ukrajiny, říkají mi. A pokud chceš na někoho dosáhnout – opravdu na kohokoliv, i ty nejznámější a nejvyšší manažery firmy libovolné velikosti – povede se ti to do jedné, maximálně dvou hodin. Všichni pomůžou.
Ukrajinské startupy a ukrajinští odborníci se změnili. Místo zábavných aplikací se díky notifikacím na mobilu pokoušejí prolomit informační zeď směrem do Ruska. Stejné systémy, jaké doteď řešily automatické účetnictví, se nyní zaměřují na poskytnutí platformy k přesunům dat a financí, které dobrovolnické organizace potřebují řešit každý den. Interaktivní online mapy ukazují bunkry, aktuální nálety i místa, kde si dnes ještě jde vyzvednout léky.
Ti nejlepší marketéři po své pracovní době pomohli s vytvořením platforem, na kterých dokázali sesbírat v přepočtu desítky milionů korun na moderní technologie, jako jsou drony nebo nástroje pro noční vidění. A projektoví manažeři je díky svým zkušenostem zvládli rychle přemístit a rozdat do prvních linií.
„Používáme svou odbornost. Je to vlastně úplně stejné jako vytvářet jakýkoliv produkt pro zákazníka. Jen tím zákazníkem je teď armáda,“ shrnuje Anton Diatlov. Obvykle seniorní produktový manažer Boltu se dnes se mnou baví jako spoluzakladatel platformy Kolo. Projektu, který by v češtině zněl spíš kruh a který má odkazovat ke tvaru, jenž vznikne, když se lidé navzájem drží za ruce. Každý je ve spojení s tím vedle něj, popisuje Diatlov. A dohromady jeden přes druhého dosáhnou na všechny.
Kolo dali dohromady startupisté a manažeři mnoha firem: šéf největšího místního operátora Kyivstar, ředitel produktu z Tumblru nebo produktový manažer londýnské fintech společnosti Wise. Zastřešuje pomoc lidem v první linii, a ač to zní jednoduše, není to tak. Dokáže totiž sehnat to správné vybavení a především dost rychle ho na konkrétní místa dostat. Bez startupových znalostí by to podle Diatlova nebylo možné.
„Rozhodli jsme se zaměřit na technologické vybavení. Tam můžeme použít svou odbornost a vybrat to správné. Posíláme kvadrokoptéry s termokamerami, rádiové nebo optické přístroje na noční vidění, všechno tohle přepychové vybavení,“ říká.
Kolo je o dost menší než velké státní projekty, takže nemusí řešit papírování a logistické přesuny jsou pro něj díky zkušenostem lidí z podnikatelského světa relativně jednoduché. Zároveň je to projekt trochu větší než pomoc jednotlivcům v podobě třeba šití neprůstřelných vest. „Je to přesně ten prostor, který může být velmi efektivní,“ říká Diatlov a vysvětluje, že i třeba v rámci jednoho nebo dvou dnů můžou zjistit konkrétní poptávku z předních linií, sehnat vybavení a na frontu ho poslat.
Za zhruba tři týdny své existence dokázalo Kolo distribuovat vybavení v hodnotě jednoho milionu dolarů. „To je docela velké číslo. Rozhodně to může změnit běh věcí,“ věří Diatlov. Je to nicméně jenom jedna z mnoha platforem, které přímo na Ukrajině nebo prostřednictvím takzvaných expatů v zahraničí vznikají.
Velmi reálné problémy
Jen ukrajinská „IT armáda“ se chlubí tím, že čítá přes 160 tisíc developerů, kybernetických specialistů i marketérů, nicméně ve skupině, kde komunikují, je zapsáno na 300 tisíc lidí. Pracují tu na kybernetických útocích směřovaných mimo jiné na ruskou propagandu, nebo třeba na vývoji aplikací použitelných v boji. Ale příliš konkrétní být nechtějí – jsou ve válce a kvůli nepříteli své záměry nemůžou prozradit.
Větších projektů jsou desítky. I některé citlivější informace odborníci občas zmíní. Třeba organizace UA Tech Power pracuje na nástroji, který najde ruské vojenské síly díky datům ze satelitů. Obecně jsou satelity, drony či umělá inteligence velkou pomocí už teď a některé boje rozhodují.
Jiné projekty cílí na publikum za hranicemi a jejich tvůrci věří, že i to může válku ovlivnit. „Každý notebook, který máte po ruce, se zapojuje do útoků na zdroje dezinformací. Šíření těch pravdivých pokračuje a boti jsou odhalováni a hlášeni,“ naznačují Aleksandr Solovej a Ivan Kaunov, spoluzakladatelé ukrajinského startupu Finmap a mimo jiné také účastníci technologického odboje.
Kryty ztratily smysl
A pak jsou tu služby občanům. Interaktivní mapy jako Liveuamap. Nebo třeba Opir. Aplikace, které se snaží vyřešit doteď nezvyklé problémy. Druhý zmiňovaný projekt na úplně první pohled válku nepřipomíná. Vypadá jako jakákoliv jiná aplikace, která ukazuje zajímavá místa k výletu. Vidlička a nůž jako klasický znak restaurace je tu ale v menšině. Ostatně ani restauraci neoznačuje – informace ukazují otevírací dobu obchodu s potravinami konkrétně pro daný den.
Hned vedle svítí červený kříž, který odkazuje na otevřenou lékárnu. O kus dál značí injekční stříkačka místo, kde si lze zajistit inzulín, a další znaky naznačují fungující benzínku nebo středisko informací dobrovolníkům. Mapa Opir pomáhá lidem zorientovat se v tom, co a kde je během války aktuálně dostupné.
I za Opirem stojí Diatlov. „Původně jsme ji spustili během revoluce,“ odkazuje na protesty na kyjevském Majdanu a v okolí, které tehdy bezpečnostní složky násilně potíraly a které si vyžádaly skoro 150 úmrtí. „Bylo tam hodně podporovatelů režimu, kteří bojovali s civilisty po celém městě. Udělali jsme interaktivní mapu, která ukazovala bezpečná místa v Kyjevě. Lidi totiž netušili, kde se skrýt. A umožňovala taky poslat dary obranným silám,“ popisuje události konce roku 2013, které mimochodem Ukrajinu nasměrovaly trochu dál od Ruska a trochu víc k Evropě.
Humanitární krize je až druhá fáze. Nastala proto, že jsme neuspěli v té první. Že jsme neubránili svá města před Rusy.
Druhý den od aktuálního napadení Ukrajiny Ruskem se Diatlov rozhodl mapu spustit znovu. Nejdřív ukazovala jen kryty, ale s těmi se lidé tak jako tak museli brzy seznámit, takže jen ty ztratily smysl. „Všechno bylo takové divoké, lidi nevěděli, kde co je, začali jsme sbírat data a validovat je. Přidávali služby,“ říká Diatlov.
„Lidi potřebovali vědět, kde se dá natankovat, kde ještě fungují pumpy. Začali jsme tak sbírat data benzínek. Přidali jsme informace, kde najít důležité léky. Zjistili jsme, že lidi s domácími zvířaty netušili, kde pro ně najít jídlo. A tak jsme integrovali i obchody, které je ještě prodávají, a zveřejnili jejich otevírací dobu,“ popisuje některé z funkcí.
Interaktivní mapa Opir měla před týdnem 300 tisíc unikátních návštěvníků. Původně do ní měli lidé nahrávat informace ručně, později Diatlov s dalšími odborníky vytvořil algoritmy, které sbírají informace z internetu nebo si je vyzobávají rovnou z dat od jednotlivých společností.