Umělá inteligence kontroluje totožnost na internetu, aby si lidi mohli věřit. Češi jí posílají miliony

Ověřit skutečnost, že lidé na internetu jsou těmi, za koho se vydávají, je stále citelnější potřeba mnoha firem. Člověk to nezvládne, stroje by mohly.

Iva BrejlováIva Brejlová

pv-team_all-boxed-regular-min

Foto: Presto Ventures

Vojta Roček, Přemysl Rubeš, Eduard Kučera a Roman Nováček z Presto Ventures

0Zobrazit komentáře

Stále důležitější klienti řady firem se pohybují v digitálním světě místo toho reálného. Ale zjistit, že jde o skutečné osoby, jejichž identita odpovídá tomu, co o sobě prohlašují, zůstává problémem. Přitom kvalitní ověření otevírá společnostem cestu k zákazníkům, ale i naopak. Způsob, jak jí dosáhnout, ukázal britský startup. Využívá k tomu umělou inteligenci i decentralizovanou identitu a do světa mu budou pomáhat i Češi. Podívejte se na telegrafický souhrn nové startupové investice.

Zainvestovaný startup: Magic ID

Kdo investuje: Z Česka Presto Ventures, spolu s ním SFC Capital, nejaktivnější britský fond zaměřený na tamní mladé startupy, a několik andělských investorů.

Kolik a v jakém kole: Dohromady 350 tisíc eur, tedy v přepočtu necelých 8,6 milionu korun v pre-seedovém kole. Presto posílá částku 120 tisíc eur.

Sídlo startupu: Velká Británie

Zakladatelé: Thanasis Mandaltsis (CEO) a Ariffa Hajamaideenová (CTO). Prvně jmenovaný dřív působil mimo jiné ve startupu Onfindo, který má stovky zaměstnanců a jehož poslední zveřejněná valuace se pohybuje ve stovkách milionů dolarů, zabýval se ale také řadou projektů soustředících se na decentralizovanou identitu. Hajamaideenová spoluzaložila či technologicky vedla několik projektů řešících datovou analýzu. Spolu se potkali ve startupové škole Y Combinatoru.

Co startup dělá: Magic umí prověřit identitu člověka v digitálním prostředí, vytvořit chráněnou síť identit při splnění podmínek GDPR a zabránit tomu, aby z ní informace pronikly ven. Jde o nástroj pro ověřování totožnosti poháněný umělou inteligencí využívající decentralizovanou infrastrukturu. V rámci něj si pak lidé u firem můžou tvořit registraci, přihlašovat se k jejich službám nebo třeba autorizovat transakce, aniž by potřebovali hesla nebo další služby, jako jsou digitální peněženky. Funguje i jako marketingový nástroj, který společnostem pomáhá dostat se ke své cílové skupině.

Jak je startup velký: Magic v Británii zkoušejí čtyři velké firmy jako beta testeři a vedle toho dvě společnosti se zaměřením na telekomunikace a finance. Svůj tým startup zatím sestavuje, aktuálně se skládá z pěti pracovníků, dalších čtyř na částečný úvazek a k tomu pěti poradců.

Proč je to zajímavé a jaký je potenciál: Nejen pandemie napomohla tomu, že stále víc byznysových aktivit se děje na dálku. Podniky ale potřebují vědět, že jejich klienti jsou ti lidé, za které se v digitálním prostředí vydávají. A takoví lidé zase potřebují mít jistotu, že data ohledně své identity, která někam pošlou, zůstanou v bezpečí. Magic ID má zajistit obojí. Potřeba ověřit si, že identity pohybující se na internetu jsou konkrétní lidé, se navíc rozšiřuje například i na sociální sítě. Trh má podle investorů v roce 2027 narůst na 267 miliard dolarů.

Na co startup plánuje využít investici: K uvedení produktové sady na trhy ve Velké Británii i v Evropské unii. Kromě toho hodlá najmout tým a pokračovat ve výzkumu a vývoji.

Vše o startupových investicích

Češi se chtějí v kyberbezpečnosti prosadit ve světě, pražský Blindspot na to dostal 34 milionů

Na vyřazení webu firmy i státních organizací stačí málo: poslat obrovské množství návštěvníků, třeba i jen robotů. Blindspot zaujal svým řešením.

Iva BrejlováIva Brejlová

david čermák

Foto: Blindspot Technologies

David Čermák, zakladatel Blindspot Technologies

0Zobrazit komentáře

Kybernetická bezpečnost je naléhavé téma. Roste počet, rozsah i sofistikovanost útoků v online světě a trend má ještě posilovat. Přitom na to, aby byla firma ohrožená nebo přímo vyřazená z provozu, stačí, když si její web otevře příliš mnoho návštěvníků. A to nemusí být ani lidé, stačí poslat roboty. Tyto takzvané DDoS útoky jsou častou, jednoduchou a levnou variantou, jak se s někým vypořádat, bránit se je přitom obtížné. Česká firma Blindspot Technologies ale přišla, jak na to. V jejím plánu ji nyní podpořili investoři částkou 1,4 milionu eur, tedy přes 34 milionů korun. Podívejte se na telegrafický souhrn nové startupové investice.

Zainvestovaný startup: Blindspot Technologies.

Kdo investuje: Presto Ventures, Damir Špoljarič přes fond Gi21 a IT společnost Prozeta.

Kolik a v jakém kole: Dohromady 1,4 milionu eur, což odpovídá asi 34,4 milionu korun, v seedovém a zároveň prvním investičním kole. Největší část, 700 tisíc eur, putuje od Presto Ventures, 400 tisíc posílá Prozeta a zbylých 300 tisíc Damir Špoljarič.

Co startup dělá: Působí v oboru kybernetické bezpečnosti. Soustředí se na takzvané DDoS útoky, které dokážou web a případně i chod firmy či instituce vyřadit z provozu. „Zavádí na první pohled neviditelnou obrannou vrstvu, která využívá sílu cloudové infrastruktury a kapacitu velkých sítí,“ popisuje Eduard Kučera mladší, partner v investiční společnosti Presto Ventures. Blindspot Technologies má řešení implementovat rychle, podle svého vyjádření v řádu hodin nebo dnů, zatímco současný tržní standard pro nasazení podobného řešení se má pohybovat v řádu měsíců.

Firma uvádí, že účinnost jejího řešení je možné už teď doložit jeho úspěšným využitím k ochraně společností, které čelily vydírání ze strany hackerských skupin. Její software buď lidově řečeno ‚čistí‘ digitální provoz nepřetržitě, nebo jej čistí ‚na vyžádání‘ v okamžiku útoku.

Sídlo startupu: Praha

Zakladatel: David Čermák, který působí také jako CEO ve společnosti. Je zároveň partnerem ve firmě Prozeta. V oblasti sítí a kybernetické bezpečnosti má více než dvacetiletou praxi. Působí jako konzultant pro řadu operátorů a poskytovatelů online služeb v Evropě. O problematice přednáší a kromě kyberbezpečnosti se věnuje vývoji síťové automatizace, která je údajně game changer v oblasti provozu a správy sítí.

Jak je startup velký: Je dostupný ve více než dvou tisících partnerských datových center, má šest robustních středisek pro čištění dat a kapacita infrastruktury přesahuje pět terabajtů za sekundu.

Proč je to zajímavé a jaký je potenciál: Podle platformy Statista dosáhnou v roce 2027 odhadované ztráty způsobené kyberkriminalitou skoro 24 bilionů dolarů. Konkrétně ochrana proti DDoS útokům má narůst z 3,9 miliardy dolarů v roce 2022 na 7,3 miliardy v roce 2027. „Celkový počet, rozsah a sofistikovanost kybernetických útoků roste. Jedním z důvodů jsou státem financované kybernetické útoky na kritickou infrastrukturu jiných států nebo regionů. V tomto prostředí se chceme stát světovou jedničkou v poskytování služeb ochrany proti DDoS,“ uvádí zakladatel společnosti Blindspot Technologies David Čermák.

mark-walter-mvp

Přečtěte si takéPo 45 letech bez Bussových. Lakers kupuje Mark WalterAmerický miliardář oživuje sportovní kluby a tahá je z problémů. Teď se předvede s LA Lakers

„Na jejich řešení nás nejvíc baví jednoduchost nasazení, která nezatěžuje IT oddělení společností, a také schopnost okamžité reakce na hrozby a právě započaté útoky, spolu s neocenitelnými vhledy do provozu sítě. Blindspot tak adresuje víceméně neobsazený trh, kde hlavní hráči často přehlížejí tyto klíčové požadavky zákazníků,“ popisuje Kučera. „Málokterá společnost chce platit za obří kapacity, které nepotřebuje. Proto je budoucnost cybersecurity řešení v cloudu, díky kterému se boj proti útokům účinně odehraje ‚někde jinde‘ a klient není zasažen. S rostoucími útoky roste i Blindspot, který se kapacitně i rozpoznáváním útoků přizpůsobuje aktuálním bezpečnostním hrozbám,“ dodává Špoljarič.

Na co startup plánuje investici využít: Pro svou expanzi na globální trhy.

Vše o startupových investicích