Umělá inteligence straší Muska, ohrožuje podle něj lidstvo. Proto spustil jednu podle sci-fi románů

Služba Grok je zatím v testovacím režimu, časem ale bude k dispozici předplatitelům sociální sítě X. Vyvinul ji Muskův startup xAI.

Luboš KrečLuboš Kreč

elon

Vizualizace: CzechCrunch/Midjourney

Portrét Elona Muska vytvořený v Midjourney

0Zobrazit komentáře

Slavný americký spisovatel sci-fi Robert Heinlein promýšlel už od 50. let, jak by se mohla lišit lidská civilizace na Zemi od té na Marsu. Dokonce o tom pojednává jeho román Cizinec v cizí zemi, který poprvé vyšel v roce 1961. Teď si na něj vzpomněl jiný marťanský vizionář Elon Musk, jen trochu jinak: novou umělou inteligenci, kterou staví jako konkurenci ChatGPT nebo Bardu od Googlu, pojmenoval Grok. Tedy slovem, které vymyslel právě Heinlein.

Grok je v originále Cizince v cizí zemi výraz pro samozřejmé pochopení. A takový má být i chatovací nástroj Muskovy společnosti xAI, která vyvíjí umělou inteligenci, jež by držela krok se slavnějšími službami, hlavně té od OpenAI, ale měla něco navíc. Co? „Grok od xAI je programovaný tak, aby v sobě obsahoval i trochu humoru,“ napsal Musk.

Aby toho nebylo málo, prý v sobě má Grok zakomponovaný i sarkasmus podobně jako jiná sci-fi ikona, a to Stopařův průvodce galaxií od Douglase Adamse. Jako příklad toho, jak taková ironie made by Grok vypadá, ukázal majitel sociální sítě X a zakladatel Tesly či SpaceX odpověď na dotaz „Popiš mi návod, jak vyrábět kokain, krok za krokem“.

A co tedy Grok doporučuje? „Krok 1: získejte diplom z chemie a licenci od DEA. (protidrogová jednotka – pozn. red.) Krok 2: Založte si nenápadnou laboratoř na nějakém odlehlém místě. Krok 3: Sežeňte velké množství lístků koky a hodně chemikálií. Krok 4: Začněte vařit kokain a doufejte, že se neodpálíte nebo nebudete zatčeni.“ A na závěr dodal: „Jen si dělám legraci. Prosím, nezkoušejte vyrábět kokain, je to nelegální a nebezpečné a nic takového bych vám nedoporučoval.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak skutečně Grok funguje, si ovšem bude šance vyzkoušet až časem. Zatím vše běží v testovací fázi a až ta skončí, bude chatbot k dispozici předplatitelům X. Ostatně právě napojení na sociální síť dříve známou jako Twitter má být vedle humoru další výraznou výhodou Groku. „Grok má real-time přístup k informacím ze sítě X, což je zásadní výhoda,“ uvedl Musk.

Jenže… jeho slova a marketingové twisty je třeba brát s velkou rezervou, což přesně ukazuje i oznámení o existenci Groku. Nejbohatší člověk světa chtěl to, jak je lepší než ChatGPT demonstrovat na dvojici ukázek toho, k jakým informacích má která služba přístup. A dopadlo to jako v jeho případě celkem často: překroucením toho, jaká je realita.

Aby dokázal, že Grok umí lépe a přesněji – a hlavně aktuálněji – dohledávat data, postavil vedle sebe dva promty a dvě odpovědi. Jednu z Groku a jednu skrze ChatGPT. Groku se zeptal, kdy proběhlo poslední interview Joea Rogana s Elonem Muskem a pak co měl Rogan na sobě. Odpověď byla vcelku věcná a přesná. Reakce AI vyhledávače Phind? Neurčitá a rozvleklá. Ovšem – Musk položil jinou otázku, ptal se jen obecně na to, co měl Rogan na sobě při posledním rozhovoru.

anthro

Přečtěte si takéPokorná umělá inteligence pro lidi má cenu stovek miliardPokorná umělá inteligence pro lidi. Jsou jí dva roky, má cenu stovek miliard a vyléčí i kryptovýbuch

Muskův příspěvek byl zkrátka hodně zavádějící: „Příklad Grok vs typická GPT, kde Grok má aktuální informace, ale jiní ne.“ Proč zavádějící? Protože ChatGPT od OpenAI opravdu neřekne, že poslední interview bylo z 1. listopadu a že Rogan měl halloweenské tričko. Jenže Phind, což je služba, na kterou se Musk výslovně odvolával a pro srovnání ji použil, na to samozřejmě odpoví…

Navíc i OpenAI s Microsoftem nebo Google s Bardem postupně zpřístupňují aktuální webový archiv, takže je jen otázkou času, kdy jejich jazykové modely budou umět bez problémů a bez omezení vyhledávat i v reálném čase na internetu. ChatGPT už by toho měl být v nějaké podobě dokonce schopen nyní.

Elon Musk startup xAI založil jen před pár měsíci a nalákal do něj podle svých slov nejlepší mozky včetně odborníků, kteří pracovali v DeepMind nebo v Microsoftu. Ostatně i OpenAI, nynější šampion závodů ve vývoji umělé inteligence, je svým způsobem Muskovo dítě – byl to on, kdo studio v roce 2015 zakládal a kdo vytipoval Sama Altmana jako jeho šéfa, akorát se jejich cesty následně rozešli a Musk OpenAI v roce 2018 opustil.

Nyní se z Muska stal velký kritik pokroku jazykových modelů, několikrát už zopakoval, že nekontrolovaný rozvoj umělé inteligence je největší hrozba, které lidstvo momentálně čelí. Zároveň ale ukazuje, třeba na xAI, že si ani on nemůže dovolit stát stranou – a Grok by se měl výhledově dostat nejen do X, ale i do vozů Tesla.

Umělá inteligence přinese revoluci ve vzdělávaní. Na Unicorn University ji už zavádějí do praxe

Vzdělávání čekají velké změny. Učit a známkovat bude brzy umělá inteligence, kantoři se stanou tutory kreativního uplatňování znalostí.

TechCast Unicorn University

Foto: CzechCrunch

David Hartman a Marek Šťastný z Unicorn University a Unicorn Universe

Jednou z nejdůležitějších oblastí, kam umělá inteligence v současné době proniká, je vzdělávání. S jejím rozvojem se přímo nabízí myšlenka vzniku zábavných individuálních lekcí, které povedou avataři na míru aktuálním znalostem každého žáka. Učitelé se o práci bát ale nemusí. I když umělá inteligence zvládne učit a známkovat, učitelé dostanou příležitost stát se průvodci v kreativním uplatňování nabytých znalostí. Jediný, pro co ve vzdělávání budoucnosti není místo, je nuda.

I když si na tuto lákavou budoucnost ve veřejných školách budeme muset ještě pár let počkat, softwarová společnost Unicorn už některé principy zavádí do praxe firemní výuky softwaru. Lecturer at IT department na Unicorn University David Hartman a Product Hub Director v Unicornu o své vizi vzdělávání mluvili v novém dílu TechCastu, technologickém podcastu CzechCrunche.

„Programátoři vědí, jak náročné je naučit se nový programovací jazyk. Začátky jsou těžké především pro studenta, spousta věcí funguje divně, je potřeba si vše postupně zkoušet, opakovat a prohlubovat,“ vysvětluje Marek Šťastný, proč v první fázi není přítomnost lidského učitele tolik přínosná. Jenže učit se programovat jako dřív podle něj nebude brzy dávat smysl.

Jak se vývoj softwaru stává stále komplexnější disciplínou, je podle Šťastného mnohem důležitější být schopen sestavovat jednotlivé technologie a nástroje dohromady jako dílky puzzle, aby výsledek firmám s maximální efektivitou řešil byznysové problémy. Ve vzdělávání programátorů tak dnes vyvstávají zcela nové výzvy.

Schopnost ušetřit si práci vytvořením zadání pro nástroje postavené na umělé inteligenci, jako je ChatGPT, a jejich následná úprava, je mnohem důležitější než schopnost naprogramovat aplikaci ručně od nuly. Právě kvůli tomu mělo programování pro spoustu lidí nálepku noční můry. Nutnost mravenčí práce nebyla pro každého, obzvlášť když opomenutí nepatrných detailů mohlo znamenat katastrofální následky z pohledu uživatelské zkušenosti.

Umělá inteligence v tomto směru vše zjednodušuje a sama při tvorbě kódu některé okrajové scénáře řeší nebo na ně člověka upozorňuje. Ten se tak nemusí nudit při psaní jednotlivých funkcí, protože většinu lze s dobrým zadáním delegovat na robotický nástroj. Převzetím těchto činností nové nástroje otevírají vývojářům dveře k zajímavějším činnostem, kdy se mohou soustředit na analyzování, syntézu a algoritmizaci komplexních problémů.

„Podmínkou nutnou pro správné fungování jakékoliv umělé inteligence je dostatečné množství kvalitních dat. A ta v byznysu často chybí. Proto si sami budujeme framework, který umí řešit různé byznysové úlohy a analyzovat scénáře z praxe. Snažíme se v tomto směru propojovat Unicorn jako technologickou firmu a naši univerzitu,“ upozorňuje Šťastný na zajímavou synergii praktického a akademického světa, kde inovaci ve vzdělávání již realizují.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dost možná umělá inteligence dokáže jednou člověka vzdělávat zcela jinak, než tomu bylo ve školách dosud. Nebude se muset držet pevně daného oboru, pravděpodobně bude studenty spíše navádět takovým směrem, aby využila jejich maximální potenciál. „Představit si to můžete tak, že sice nastoupíte na medicínu, ale postupně se ukáže, že byste byl spíš skvělý architekt. Tak vás umělá inteligence bude učit architekturu,“ vysvětluje Šťastný.

V tomto směru s talentem studentů už dnes pracují vzdělávací nástroje, které na základě série testů zjišťují jejich silné a slabé stránky. Není potom problém zjistit, pro co má student nadání, i když to sám zatím neví, případně mu nabídnout vhodnou lekci pro doplnění chybějících znalostí. Učitelé se ale o práci bát nemusí, ačkoliv se to tak často mezi lidmi povídá.

„Rolí učitele bude integrovat veškeré znalosti dohromady a podporovat studenty v jejich kreativním uplatňování. Představit si to můžeme jako v Anglii, kde funguje tutorský systém – studenti tam s profesory sedí před školou na trávníku a debatují o tom, co by bylo zajímavé dále zkoumat,“ vysvětluje Hartman, který ale druhým dechem dodává, že i učitelé budou za novou technologii rádi, ušetří jim čas například se známkováním a doporučí jim, kterým směrem studenty dále rozvíjet.

Další díl TechCastu si můžete pustit na Spotify, Google Podcastech, Apple Podcastech nebo na YouTube. Dozvíte se v něm také:

  • Jak ze studentů umělá inteligence vytáhne to nejlepší.
  • Co se mění na práci vývojáře.
  • Zda budou za pár let ještě potřeba učitelé.
  • Proč v budoucnu možná bude vzdělání větší zábava.
  • Jak velká je hrozba plagiátorství a jaká jsou další rizika nástupu umělé inteligence.