Umělecké BMW i8 Roadster od malíře Milana Kunce vydraženo. Výtěžek 2,1 milionu korun pomůže čistit oceány

Filip HouskaFilip Houska

bmw-milan-kunc-3

Foto: BMW

Český malíř Milan Kunc a jeho nedávná umělecká práce

0Zobrazit komentáře

Krásou umění je, že dokáže v nápadité podobě poukazovat na aktuální celospolečenské problémy, které jsou buď přehlíženy, nebo se naopak aktivně řeší. Mezi ně patří i znečišťování životního prostředí, respektive bezohledný přístup lidí k recyklaci a nakládání s omezenými zdroji, který planetu ničí. Současně ale jde o ideální terč pro umělce, kterým se naskýtá další forma k vyjádření závažnosti celé situace.

Jedním z nich je český malíř Milan Kunc, který se v 70. letech minulého století proslavil svými surrealistickými obrazy a dal vzniknout směru ost pop coby dalšímu výkladu populárního pop artu. Vždy byl provokativním umělcem – nebral si servítky, originálně reflektoval nelichotivé momenty ve společnosti a jeho díla patří minimálně mezi ty kontroverznější. A něco podobného dokázal i ve spolupráci s BMW.

Bylo to loni v únoru, kdy české zastoupení německé automobilky BMW Group Czech Republic poprvé před zraky veřejnosti odhalilo exkluzivní edici vozu i8 Roadster, která měla jediný cíl: vyobrazit hrozbu znečišťování planety, a to v nevšedním Kuncově rukopisu. Z haly pražské Galerie Mánes to tehdy šlo vidět na desítky metrů. Žádné skryté detaily nabádající k eliminaci plastů a zamyšlení se nad správnou recyklací. To by nebyl Kunc.

bmw-milan-kunc-5

Foto: BMW

Zadní pohled na BMW i8 Roadster 4 elements by Milan Kunce

Namísto decentního pojetí zvolil pravý opak. Aerodynamický tvar karoserie tohoto hybridního plug-inu, který v Česku startuje na zhruba 4,2 milionu korun, přeměnil na velkolepé umělecké plátno, na jehož lak ze 24karátového zlata začal nanášet tvůrčí příběhy každého z hlavních přírodních živlů – oheň, voda, vzduch, země. Proto má unikátní auto přídomek 4 elements a proto jasně poukazuje na planetu Zemi.

Automobilová abstrakce s vlastní logikou

Na první pohled se design nevšedního i8 Roadster může jevit jako změť křiklavých barev, které by ideálně doplňovaly vizuální stránku filmového hitu Avatar. Při bližším prozkoumání má ale vše svůj důvod. Precizní lemování levé strany vozu se ponořuje do hlubin moře, v němž vegetují ryby, šneci, hvězdice a krabi, kteří jsou ztělesněním čistoty elementu vody.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na pravých dveřích je naopak širá louka se zvířaty a květinami, nad kterou se tyčí větrné elektrárny zdůrazňující sílu větru coby jednoho z obnovitelných zdrojů energie. Za zadním kolem včely pečují o svůj úl a podprahově divákům podsouvají, že by bez nich prakticky nemohli žít život, jaký žijí teď.

bmw-milan-kunc-7

Foto: BMW

Voda coby jeden z hlavních živlů života na Zemi

Záď vozu pak vylétává z atmosféry a symbolizuje rodiště Země – vesmír. Zastoupení tam má i oheň jakožto hlavní zdroj energie potřebný pro udržení života a jeho následného vývoje. Kunc se mimo jiné otírá také o symboliku hnací síly motoru a prostřednictvím zmačkané plastové lahve připomíná, že recyklace není prázdný proces, nýbrž smysluplná nutnost.

Celému unikátu ovšem dominuje přední kapota, na které se nachází velký motýl „letící“ svým přirozeným zeleným prostředí, aby zdůraznil sílu metamorfózy.

Dražba, která pomůže The Ocean Cleanup

Již od prvního představení tohoto modelu se vědělo, že bude předmětem aukce, nikoliv designovým provedením, které bude běžně dostupné k pořízení. Na tomto plánu to české zastoupení BMW, Milan Kunc a také galeristé z pražské Cermak Eisenkraft postavili. Byla však otázkou, kdo tento unikát koupí. A jestli vůbec.

super-bowl-aluminium-cup-1

Přečtěte si takéNa letošním Super Bowlu bude 50 tisíc kelímků. Všechny byly v ekologické snaze vyrobeny z hliníkuNa letošním Super Bowlu bude 50 tisíc kelímků. Všechny byly v ekologické snaze vyrobeny z hliníku

Umělecký sporťák putoval z jedné výstavy na druhou. Z Galerie Mánes se přes nejrůznější společenské akce projel až do legendárního mnichovského muzea BMW, aby byl na očích co největšímu počtu lidí. A dost možná díky důrazné propagaci nakonec kupce skutečně našel.

Stala se jím brněnská firma Essens Europe, která se zaměřuje na síťový marketing s důrazem na vývoj a výrobu parfémů, kosmetiky a potravinových doplňků. Ta se modelu i8 Roadster 4 elements by Milan Kunc zmocnila před pár dny, když jej koupila u BMW ACR auto a.s. v Českých Budějovicích.

bmw-milan-kunc-11

Foto: BMW

Milan Kunc, manažerka Jana Dvořáková z českého BMW a exkluzivní edice modelu i8 Roadster

Výtěžek 2,1 milionu korun hodlá české BMW zaslat nizozemské organizaci The Ocean Cleanup, jež aktivně působí na poli manuálního čištění oceánů a patří mezi nejvýraznější ekologické projekty současnosti. Především se zabývá znečišťováním takzvané Velké tichomořské odpadkové skvrny, ze které v prosinci vytáhla první plastové úlovky.

BMW a vize udržitelnosti

Celý projekt se na papíře jeví jako ideální propojení elektromobility a ochrany životního prostředí. BMW není jedinou automobilkou, která prosazuje názor menší ekologické zátěže u vozů s elektrickým pohonem, byť je jasné, že se celospolečenský postoj k tomuto trendu diametrálně tříští a každý má svou pravdu. Na druhou stranu je nutné ocenit přístup všech zainteresovaných stran, které se pustily do poněkud odvážné iniciativy s nejistým výsledkem.

Essens Europe však nyní tento skvost vystaví ve své nově vybudované galerii Brně, The Ocean Cleanup obdrží sympatickou finanční podporu a BMW znovu ukazuje, že i běžná auta mohou být předmětem kreativního umění. Nejde totiž o první takový výstřel – před dvěma lety ukázalo i modely i3 a i8 v takzvané Starlight Edition, která byla založena na zlato-černém provedení.

bmw-milan-kunc-8

Foto: BMW

Detail plastové lahve, která znečišťuje oceány

bmw-milan-kunc-9

Foto: BMW

Úl jako symbol důležitosti včel pro život na Zemi

bmw-milan-kunc-10

Foto: BMW

Vlna překlápějící se přes kola z lehké slitiny

bmw-milan-kunc-4

Foto: BMW

Majestátní motýl na kapotě

bmw-milan-kunc-6

Foto: BMW

Přírodní živly na moderním hybridním sporťáku

bmw-milan-kunc-1

Foto: BMW

Květiny na rozkvetlé louce

Na letošním Super Bowlu bude 50 tisíc kelímků. Všechny byly v ekologické snaze vyrobeny z hliníku

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

super-bowl-aluminium-cup-1

Foto: Matthew Noel/Centerplate

Jeden ze symbolů velkých společenských akcí, nápojový kelímek, na letošním Super Bowlu dostal výrazně inovovanou formu

0Zobrazit komentáře

Americký Super Bowl je jednou z největších sportovních událostí na světě, které se na obřích stadionech účastní desítky tisíc lidí. Kromě kulturního má tedy také velký ekologický význam, například kvůli množství zkonzumovaného jídla a nápojů. Ve světě se v posledních letech rychle šíří používání omyvatelných vratných plastových kelímků, organizátoři Super Bowlu se ale letos rozhodli pro trochu jiné řešení – hliníkové kelímky.

V současnosti jsou dvěma nejrozšířenějšími způsoby boje se zamořováním planety plastem recyklace a nahrazování jednorázových obalů. Nejlepší je produkci plastu, která je dnes naprosto všudypřítomná, co nejvíce omezit, protože možnosti jeho recyklace jsou poměrně omezené. Polymerové obaly, nádoby i další výrobky jsou komplexními chemickými sloučeninami a je prakticky nemožné je opět rozdělit.

To znamená, že slovo recyklace by se ve spojitosti plastem mělo používat v uvozovkách, protože například ze starých plastových lahví na nápoje nelze znovu vyrobit nové. Místo toho se materiál z nich použije k výrobě něčeho jiného, třeba kontejnerů pro plastový odpad. Jak ve videu vysvětluje magazín The Verge, tento řetězec má svůj konec a polymerové sloučeniny tak dříve nebo později vždy končí na skládce či ve spalovně.

super-bowl-hard-rock-stadium

Letošní Super Bowl se koná v Hard Rock Stadium s kapacitou kolem 70 tisíc míst

Hliník je naproti tomu plně recyklovatelný, téměř donekonečna. Aby byl však oproti umělé alternativě více udržitelný, jeho recyklace je zároveň zcela nutná. Těžba hliníku je totiž energeticky více náročná než výroba plastu a navíc je s ní spojena velká, ekologicky náročná infrastruktura těžebních míst. Například Apple tak vyrábí nové MacBooky Air a Macy Mini kompletně z recyklovaného hliníku a do budoucna má dokonce v plánu nově vytěžené materiály ze svého dodavatelského řetězce zcela eliminovat.

Pro letošní Super Bowl odehrávající se v Hard Rock Stadium ve městě Miami na Floridě bylo vyrobeno 50 tisíc hliníkových kelímků se záměrem zlepšit environmentální status akce. Jejím pořadatelům se už loni podařilo splnit cíl nevyvézt téměř nic na skládky, jelikož zkompostovali, zrecyklovali nebo znovu použili 91 % vzniklého odpadu. Je ovšem otázka, zda se letos nejedná o nedůsledné naskočení na trend hliníkových nádob, protože se má jednat o jednorázové, tedy nevratné kelímky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Firma Ball Corporation, která kelímky vyprodukovala, řekla, že byly vyrobeny ze stejného materiálu jako klasické nápojové plechovky. To by mělo znamenat kolem 70 % recyklovaného hliníku, přičemž se pochopitelně počítá i se znovuvyužitím materiálu pro další produkci. Ve srovnání s jednorázovými plasty se tedy jedná o krok vpřed. Přesto by bylo ideálním stavem zavedení procesů, které by umožnily kelímky použít znovu, aniž by musely projít celým energeticky náročným procesem recyklace. 

Centerplate Ball Corporation and Bud Light

Foto: Matthew Noel

Hliníkové kelímky budou používat i stánky firem PepsiCo a Bud Light

Je přitom možné, že o zlepšení situace se do určité míry postarají sami návštěvníci Super Bowlu. Použité hliníkové kelímky jsou totiž relativně pevné a opatřené logem akce. Pro mnohé by se tak mohly spíše než jen kusem odpadu stát památným předmětem, který si odnesou domů a budou ho dlouho používat.

Firma Centerplate, která pro Hard Rock Stadium zajišťuje catering, prý zavedení znovupoužitelných kelímků v budoucnu reálně zvažuje. „Celé to usměrníme a vymyslíme způsoby, jak tento program zlepšit, takže bych řekl, že určitě zvažujeme všechny možnosti,“ řekl pro The Verge mluvčí Centerplate Paul Pettas. Ostatně na některých jiných stadionech a velkých akcích se již znovupoužitelné kelímky využívají.