Umělecké BMW i8 Roadster od malíře Milana Kunce vydraženo. Výtěžek 2,1 milionu korun pomůže čistit oceány
Krásou umění je, že dokáže v nápadité podobě poukazovat na aktuální celospolečenské problémy, které jsou buď přehlíženy, nebo se naopak aktivně řeší. Mezi ně patří i znečišťování životního prostředí, respektive bezohledný přístup lidí k recyklaci a nakládání s omezenými zdroji, který planetu ničí. Současně ale jde o ideální terč pro umělce, kterým se naskýtá další forma k vyjádření závažnosti celé situace.
Jedním z nich je český malíř Milan Kunc, který se v 70. letech minulého století proslavil svými surrealistickými obrazy a dal vzniknout směru ost pop coby dalšímu výkladu populárního pop artu. Vždy byl provokativním umělcem – nebral si servítky, originálně reflektoval nelichotivé momenty ve společnosti a jeho díla patří minimálně mezi ty kontroverznější. A něco podobného dokázal i ve spolupráci s BMW.
Bylo to loni v únoru, kdy české zastoupení německé automobilky BMW Group Czech Republic poprvé před zraky veřejnosti odhalilo exkluzivní edici vozu i8 Roadster, která měla jediný cíl: vyobrazit hrozbu znečišťování planety, a to v nevšedním Kuncově rukopisu. Z haly pražské Galerie Mánes to tehdy šlo vidět na desítky metrů. Žádné skryté detaily nabádající k eliminaci plastů a zamyšlení se nad správnou recyklací. To by nebyl Kunc.
Namísto decentního pojetí zvolil pravý opak. Aerodynamický tvar karoserie tohoto hybridního plug-inu, který v Česku startuje na zhruba 4,2 milionu korun, přeměnil na velkolepé umělecké plátno, na jehož lak ze 24karátového zlata začal nanášet tvůrčí příběhy každého z hlavních přírodních živlů – oheň, voda, vzduch, země. Proto má unikátní auto přídomek 4 elements a proto jasně poukazuje na planetu Zemi.
Automobilová abstrakce s vlastní logikou
Na první pohled se design nevšedního i8 Roadster může jevit jako změť křiklavých barev, které by ideálně doplňovaly vizuální stránku filmového hitu Avatar. Při bližším prozkoumání má ale vše svůj důvod. Precizní lemování levé strany vozu se ponořuje do hlubin moře, v němž vegetují ryby, šneci, hvězdice a krabi, kteří jsou ztělesněním čistoty elementu vody.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNa pravých dveřích je naopak širá louka se zvířaty a květinami, nad kterou se tyčí větrné elektrárny zdůrazňující sílu větru coby jednoho z obnovitelných zdrojů energie. Za zadním kolem včely pečují o svůj úl a podprahově divákům podsouvají, že by bez nich prakticky nemohli žít život, jaký žijí teď.
Záď vozu pak vylétává z atmosféry a symbolizuje rodiště Země – vesmír. Zastoupení tam má i oheň jakožto hlavní zdroj energie potřebný pro udržení života a jeho následného vývoje. Kunc se mimo jiné otírá také o symboliku hnací síly motoru a prostřednictvím zmačkané plastové lahve připomíná, že recyklace není prázdný proces, nýbrž smysluplná nutnost.
Celému unikátu ovšem dominuje přední kapota, na které se nachází velký motýl „letící“ svým přirozeným zeleným prostředí, aby zdůraznil sílu metamorfózy.
Dražba, která pomůže The Ocean Cleanup
Již od prvního představení tohoto modelu se vědělo, že bude předmětem aukce, nikoliv designovým provedením, které bude běžně dostupné k pořízení. Na tomto plánu to české zastoupení BMW, Milan Kunc a také galeristé z pražské Cermak Eisenkraft postavili. Byla však otázkou, kdo tento unikát koupí. A jestli vůbec.
Umělecký sporťák putoval z jedné výstavy na druhou. Z Galerie Mánes se přes nejrůznější společenské akce projel až do legendárního mnichovského muzea BMW, aby byl na očích co největšímu počtu lidí. A dost možná díky důrazné propagaci nakonec kupce skutečně našel.
Stala se jím brněnská firma Essens Europe, která se zaměřuje na síťový marketing s důrazem na vývoj a výrobu parfémů, kosmetiky a potravinových doplňků. Ta se modelu i8 Roadster 4 elements by Milan Kunc zmocnila před pár dny, když jej koupila u BMW ACR auto a.s. v Českých Budějovicích.
Výtěžek 2,1 milionu korun hodlá české BMW zaslat nizozemské organizaci The Ocean Cleanup, jež aktivně působí na poli manuálního čištění oceánů a patří mezi nejvýraznější ekologické projekty současnosti. Především se zabývá znečišťováním takzvané Velké tichomořské odpadkové skvrny, ze které v prosinci vytáhla první plastové úlovky.
BMW a vize udržitelnosti
Celý projekt se na papíře jeví jako ideální propojení elektromobility a ochrany životního prostředí. BMW není jedinou automobilkou, která prosazuje názor menší ekologické zátěže u vozů s elektrickým pohonem, byť je jasné, že se celospolečenský postoj k tomuto trendu diametrálně tříští a každý má svou pravdu. Na druhou stranu je nutné ocenit přístup všech zainteresovaných stran, které se pustily do poněkud odvážné iniciativy s nejistým výsledkem.
Essens Europe však nyní tento skvost vystaví ve své nově vybudované galerii Brně, The Ocean Cleanup obdrží sympatickou finanční podporu a BMW znovu ukazuje, že i běžná auta mohou být předmětem kreativního umění. Nejde totiž o první takový výstřel – před dvěma lety ukázalo i modely i3 a i8 v takzvané Starlight Edition, která byla založena na zlato-černém provedení.