Mise splněna. The Ocean Cleanup dotáhl na pevninu první plastové úlovky z oceánu, udělá z nich nové produkty

Filip HouskaFilip Houska

the-ocean-cleanup-1

Foto: The Ocean Cleanup

Zakladatel a CEO The Ocean Cleanup Boyan Slat s prvními úlovky

0Zobrazit komentáře

Psalo se září roku 2018, když nizozemský startup The Ocean Cleanup vyslal na širý oceán unikátní mechanismus pro sběr povrchových plastů. Byť se hned první etapa nepodařila a tým pod vedením Boyana Slata musel během ledna rozbitou masivní síť stáhnout na břeh, v červnu se do stejných míst vydala znovu v přepracovaném kabátku. A ta už ovoce skutečně přinesla.

Pětadvacetiletý Boyan Slat, který The Ocean Cleanup rozjel rok po dosažení dospělosti, tento týden hrdě oznámil první výsledky z Mission One, premiérové mise za čištění světových vod. Za přítomnosti hrstky novinářů, kteří se v deštivém počasí shromáždili u přístavu v kanadském Vancouveru, odhalil šedesát pytlů naplněných nejrůznějším plastovým odpadem z Velké tichomořské odpadkové skvrny.

„Přivítání prvních úlovků plastového odpadu na pevnině je moment, na který jsme se roky těšili,“ hlásil Slat. Nejen pro něj, ale pro celý projekt jde o důležitý milník a velké bílé tašky s vlastními identifikačními kódy bere jako trofeje. Dost možná i jako důkaz toho, že manuální čištění oceánů může mít v dlouhodobém horizontu smysl, i když se to zpočátku nezdálo vůbec pravděpodobné.

the-ocean-cleanup-2

Foto: The Ocean Cleanup

Každý pytel má svůj vlastní rozpoznávací kód

Skutečný recyklační koloběh

Součástí nyní již ukončené Mission One bylo i rozhodnutí, co s nasbíranými oceánskými plasty Slatův tým udělá. Dosud neprezentoval přesný záměr, nicméně se dalo očekávat, že se je bude snažit tzv. upcyklovat (proces přeměňování odpadového materiálu v nové materiály či produkty lepší kvality), což je nově potvrzeno. The Ocean Cleanup veškeré odpadky přemění ve zcela nové produkty, z jejichž prodeje bude chtít financovat nadcházející čistící mise na mořích.

„Protože se většina lidí nikdy do Velké tichomořské odpadkové skvrny nevydá, prostřednictvím těchto produktů se jim budeme snažit dát příležitost, aby se na čištění také svým způsobem podíleli,“ vysvětluje Slat chystaný upcyklační plán, u kterého se ovšem zatím neví, v jaké formě dorazí – zda budou výsledkem běžné produkty (například do domácností), nebo symbolické předměty.

the-ocean-cleanup-2

Foto: The Ocean Cleanup

Část plovoucí bariéry

Každopádně se má jednat o výrobky, které budou vyprodukované 100% z nasbíraných plastových odpadků, což si bude chtít projekt posvětit od společnosti Det Norske Veritas. Ta patří mezi přední vydavatele akreditovaných certifikací a specializuje se hlavně na udržitelnost, především pak na to, jak jsou definovány produkty ze spotřebovaných plastů (i jiných materiálů).

Přípravy na rok 2020

Dá se říct, že si The Ocean Cleanup nadělil ten nejlepší dárek k blížícím se Vánocům, ovšem tím to pro ambiciózní projekt z holandského města Delft zdaleka nekončí. Již nyní přemýšlí nad zcela novým mechanismem, nazvaným jako System 002, který by měl vylepšovat aktuální parametry a především zpevňovat strukturu plovoucích trubek a sítě a zajišťovat pouze minimální propustnost nachytaného odpadu.

Momentálně však není známo, kdy se do Velké tichomořské odpadkové skvrny Slat se svou partou znovu podívá. Celému procesu má předcházet ještě důkladné testování, což se může na pár měsíců dozajista protáhnout. Do toho řeší i iniciativu ohledně čištění řek, která se rozjela koncem října a také patří mezi klíčové body, jak bojovat proti znečištění vod jako takových.

Boyan Slat

Foto: The Ocean Cleanup

Zakladatel The Ocean Cleanup Boyan Slat na říčním čistícím plavidle The Interceptor

Adidas sází na plasty z oceánu, Reebok na veganské složení. Navrhl tenisky z eukalyptu s příměsí ricinového oleje

Filip HouskaFilip Houska

reebok-forever-floatride-grow-1

Foto: Reebok

Veganský model Forever Floatride Grow od Reeboku

0Zobrazit komentáře

Výrobou tenisek z alternativních materiálů se již nezabývají pouze malé startupy s vizí narušit jinak konzervativní obuvní průmysl. Čím dál častěji se s ekologičtějšími modely tasí i přední výrobci sportovního vybavení, jejichž zdroje jsou natolik silné, že si mohou tento experiment dovolit risknout, aniž by to omezilo jejich standardní, hlavní byznys. Svou první vlaštovku do oblasti udržitelných tenisek nyní vysílá i Reebok.

Tato původem britská společnost, která od roku 2005 patří pod křídla německého Adidasu, navrhla nový model, u kterého tvrdí, že jde o „první běžecké boty založené výhradně na rostlinných materiálech“. Jmenuje se Forever Floatride Grow a je inspirován úspěšnou siluetou s přídomkem Energy, avšak co se týče složení, jde o zcela jinou písničku.

Nový pár tenisek zcela nahrazuje jakékoliv plastové komponenty vyrobené z ropy a využívá netradiční přísady jako eukalyptus, řasy, ricinový olej vyextrahovaný ze skočce obecného a přírodní gumu. Reebok uvádí, že vývoj tohoto modelu, který má béžovo-bílé barevné schéma s ikonickými pruhy, trval okolo tří let, během nichž se snažil přijít na co nejlepší zpracování pro sportovní účely.

reebok-forever-floatride-grow-2

Foto: Reebok

Minimalistický vzhled s ekologickým duchem

Až praxe nicméně ukáže, jaký dopad může mít na výkon sportovců svršek tvořený ze stromu eukalyptu, vnitřní prošívání z řas (které obecně zabraňují pachu) a podrážka z přírodní gumy. To vše zpevněné o směs ricinového oleje.

„Země je běžecká aréna a my cítíme zodpovědnost ji detoxikovat pro sportovce, kteří v ní běhají,“ komentuje Matt O’Toole, prezident brandu v Reeboku.

Forever Floatride Grow vstoupí do prodeje na podzim příštího roku s nálepkou „veganských bot“, na které nebyly použity žádné chemické ani živočišné komponenty (zvířecí kůže a podobně). Zatím se neví, jaká bude jejich cena, ale vzhledem k tomu, že se budou řadit do zaběhlé ekologické kolekce Cotton + Corn, lze očekávat o něco vyšší cenovku, než je u tenisek značky Reebok zvykem.

reebok-forever-floatride-grow-3

Foto: Reebok

Reebok slibuje optimální odolnost pro profesionální atlety

Adidas s oceánskými plasty, Nike s ekologickými postupy

Jak už bylo naznačeno výše, alternativní produkcí tenisek se zabývají i další přední hráči na poli sportovního vybavení. Tím nejvýraznějším je pravděpodobně Adidas, který už několik let velmi úspěšně koketuje s teniskami vyrobenými výhradně z oceánských plastů. Na nich spolupracuje s organizací Parley for the Oceans, s níž mimo jiné navrhl i kolekci ekologického oblečení.

Nejde však pouze o boty ze spotřebovaných plastů, co se týče ekologického zaměření tohoto německého giganta. Není tomu tak dávno, co představil nové běžecké tenisky Futurecraft Loop ze 100% rozložitelného materiálu, respektive termoplastického polyuretanu (TPU), ze kterého jsou vyrobeny podrážka, svršek i očka pro tkaničky. Nepoužívají ani klasické lepidlo, nýbrž se k sobě pojí tepelnou úpravou.

adidas-futurecraft-loop-x3

Foto: Adidas

Materiálový příběh modelů Futurecraft Loop

S nimi Adidas mimo jiné rozjíždí dosud nepříliš tradiční byznys, který spočívá ve vracení již použitých modelů, aby se z nich mohly vyrobit další, nové tenisky. Momentálně je ve druhé fázi tohoto plánu, kdy se mu podařilo od svých sponzorovaných atletů získat použité modely, aby z nich vyrobil zcela nové, byť v jiném barevném provedení.

Zajímavě postupuje také Nike, které sice neprezentuje žádné ryze ekologické alternativy, ale naopak se soustředí na co nejšetrnější výrobu. V rámci letošní příručky Circularity: Guiding the Future of Design dokonce k udržitelnějším přístupům pro produkci, jež spočívají například v recyklaci vláken, motivuje i ostatní výrobce k tomu stejnému.