Umění zrozené z vody a dechu. Tatér a elektrikář malují na hladinu obrazy, ze kterých přechází zraky
Duo Ondrash & Kašpárek přišlo na to, jak dostat malbu z vodní hladiny na plátno v celé její kráse. I díky tomu rychle zaujalo galeristy i sběratele.
Když se procházíte Černošicemi a míjíte zdejší honosné vily, říkáte si, co se tak ukrývá za jejich zdmi. V případě jedné z nich je náplň interiéru pro mnohé jistě nečekaná. V jedné její části se totiž nachází základna známého tatéra Ondřeje Konupčíka, ve druhé pak ateliér, kde tvoří obrazy společně se svým parťákem Radimem Kašpárkem. Každý z nich je jiný, oba je už několik let spojuje výtvarné umění, k němuž si našli cestu právě prostřednictvím tetování. Po četných pokusech, více i méně úspěšných, společně vyvinuli techniku, která je v kontextu světové tvorby značně neobvyklá.
Ať už se o začátcích umělecké dráhy bavíte s kýmkoliv, vždy se nabízí zjistit, jak se vlastně daný člověk dostal k tomu, že může v současnosti hrdě říkat: živí mě má vlastní tvorba. I když Ondřej Konupčík a Radim Kašpárek tvoří spolu, na cestu k umění každý z nich vykročil jiným způsobem. „Studoval jsem umělecké školy, ale spíše se zaměřením na restaurátorství a design. Umění mě ale vždy fascinovalo, zejména tvorba Vladimíra Boudníka nebo Hanse Rudolfa Gigera, bavilo mě zkoumat organické tvary a různé vzory,“ začíná vyprávět Konupčík.
Své nadšení v průběhu let přetavil v kariéru velmi úspěšného tatéra, který jako jeden z prvních v Česku už před 25 lety začal rozvíjet formu výtvarného tetování. Experimentoval ale i s rozlivem tetovacích barev, které speciální technikou vymýval z papíru. V průběhu let mu pod rukama prošly stovky lidí, které zdobil barevnými obrazy připomínajícími akvarelové malby. A díky tomu se seznámil s Radimem Kašpárkem, který k němu do studia přišel proto, že si chtěl od tatéra nechat akvarelem zkrášlit celou ruku.
„Já vůbec nevycházím z uměleckého prostředí, nechodil jsem na uměleckou školu, jsem elektrikář s maturitou. Když jsem se s Ondrou seznámil, dělal jsem projektanta v rodinné firmě, kterou jsem měl jednou zdědit. Ale do toho jsem ve volném čase maloval, zkoušel jsem různé nové techniky a s Ondrou jsme o tom spolu vždycky hodně mluvili. To dospělo až k tomu, že jsme společně začali s malbou i experimentovat,“ navazuje na vyprávění Radim Kašpárek.
Občasné experimenty se ale postupně měnily ve stále větší nadšení. Jak Ondřeje tak Radima dlouhodobě fascinovala práce s barvami a vodou. Ponořili se do zkoumání turecké techniky ebru a japonské techniky suminagaši, které obě staví na principu malby na vodě. V obou případech se barvy rozlévají na vodní hladinu a pro dokončení obrazu je potřeba je přenést na plátno či jiný materiál otisknutím. Výsledky jsou sice úchvatné, přesto se ale obraz deformuje, barvy se z vody navíc nepřenesou kompletně, takže může být výsledek trochu vybledlý.
„Neustále jsme tak řešili, jak by se něco takového dalo provést i ve větším formátu, ale hlavně tak, aby se křehká vrstva barvy při přenosu nepoškodila, aby se dala přenést skutečně v celé své kráse. Radim na takové technice už nějakou dobu pracoval, a když mi ji ukázal, říkal jsem si, že jsem něco takového nikdy předtím neviděl. Bylo ale potřeba vypilovat technické detaily, dovést to k dokonalosti. No, a jednou za mnou přišel s tím, že se mu to povedlo,“ říká Konupčík.
Krabička od másla a náhoda
Kašpárek k tomu vzápětí doplňuje, že když něco děláte každý den, je jen otázka času, než problém rozlousknete. Přiznává ale, že mu k velkému „aha“ momentu pomohla tak trochu náhoda. „Už jsem byl na cestě, jak dostat barvu na plátno co nejlepším způsobem. Pracoval jsem s krabičkou od másla, do které jsem barvy rozléval. Jeden takový pokus jsem pak tak trochu omylem nechal tři dny žít svým vlastním životem, protože bylo léto a někde jsem pařil. A když jsem se k nádrži vrátil, voda byla vypařená a na dně zůstaly jen ty barvy,“ směje se Kašpárek.