Luxusní sci-fi elektroauto ujede tolik, kolik tvrdí výrobce. Jenže se málo prodává, tak firma končí

Model HiPhi Z za 2,5 milionu korun vyhrál náročný test, kolik elektroauta ujedou na jedno nabití. Ve stejné době firma přerušila výrobu.

Luboš KrečLuboš Kreč

hip

Foto: HiPhi

Luxusní vůz HiPhi Z

0Zobrazit komentáře

Norský autoklub pořádá pravidelně test, kde sleduje, jak daleko ujedou elektromobily na jedno nabití v drsných severských podmínkách. Při posledním klání, jež proběhlo letos v únoru, zvítězila čínská automobilka HiPhi se svým futuristickým sporťákem Z. Dosáhl pozoruhodných výsledků a nechal za sebou slovutnou konkurenci z Evropy, USA i Asie. Důvod k oslavě? Ne tak docela – firma mezitím zastavila výrobu a řeší, co s ní bude dál.

V oficiální technické dokumentaci k vozu HiPhi, jehož cena začíná na 2,5 milionech korun a který vypadá jako mutant Nissanu GT-R s estetikou Blade Runnera a stavebnic Lego, se píše, že dojezd auta je podle mezinárodního standardu WLTP 555 kilometrů. A Norové zjistili, že to opravdu sedí, protože i v zimě HiPhi Z zvládlo přes 520 kilometrů. Pro srovnání druhé BMW i5 dalo 443 kilometrů oproti proklamovaným 506 kilometrům a třeba Tesla 3, která by měla ujet 629 kilometrů, jich zvládla jen 441.

Kromě toho, že žádný další elektromobil (celkem jich bylo v testu zahrnutých více než dvacet) nevykazoval ani zdaleka tak malou odchylku mezi tím, co reálně zvládne a co stojí v jeho papírech, se žádný nedostal přes 500 kilometrů nájezdu. Jen další čínský vůz Nio ET5 překročil hranici 480 kilometrů.

Pro automobilku, která vznikla teprve před čtyřmi roky a která model Z na trh uvedla loni, to jsou hodně potěšující výsledky. Takový závan budoucnosti, ostatně promo fotky jsou plné sci-fi vizualizací. Jenže pár dní poté, co norský test HiPhi s přehledem vyhrálo, oznámilo jeho vedení, že na půl roku pozastavuje výrobu a že zaměstnanci, kteří nedají výpověď, budou pobírat jen minimální mzdu. O finančních problémech podniku se přitom spekulovalo už nějakou dobu předtím, nedařilo se jí prodávat ani shánět finance.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Od jejího začátku se na ni lepily i pochybnosti o originalitě. Ostatně označení jejích modelů – kromě Z jde o X a Y – evokují jména vozů od průkopníka masové elektromobility, americké značky Tesla. Navíc zakladatel HiPhy David Lei, který patří k veteránům čínského autoprůmyslu, působil v letech 2015 a 2016 ve skupině LeEco a její elektromobilní odnoži Faraday Future.

To už je dnes polozapomenutá firma, ale svého času to byl jeden z hodně hlasitých vyzyvatelů Tesly, chvíli pro ni pracoval i český inženýr Otto Fabri a její model FF91 měl ambici být skutečným věrozvěstem autonomního řízení. Zakladatel Faraday Future Jia Yueting na vývoji vozů (v portfoliu měl i formuli) spálil přes tři miliardy dolarů, ale v zásadě se nikdy nedostal dál než k funkčním prototypům.

A právě Jia Yueting před pár dny podal na HiPhi, resp. jeho mateřskou firmu Human Horizons, žalobu kvůli odcizení autorských práv. Když totiž David Lei v roce 2016 Faraday Future opouštěl, údajně si s sebou vzal jak technickou dokumentaci k modelu FF91, tak podstatnou část týmu. On to sice popírá, nicméně podobnost mezi HiPhi Z a FF91 tam je.

navrh-bez-nazvu-28

Foto: archiv značek

Nahoře HiPhi Z a dole FF91

„Naše společnost ani pan David Lei se nedopustili žádného plagiátorství ani porušení obchodních tajemství společnost Faraday Future,“ odmítlo HiPhi nařčení. Mimochodem ani zakladatel Faraday Future, který je nyní hodně hlasitým kritikem všeho, co se kolem HiPhi děje, neprochází nejlepším obdobím – jeho firma se musí v Kalifornii, kde sídlí, vystěhovat z pronajatých prostor, protože neplatí.

Co bude s HiPhi, jež na sebe upozorňuje zajímavým designem a solidními výkony a technologiemi svých aut, je otázkou. Objevila se nejprve spekulace, že by ji mohl koupit koncern Huawei, který vyvíjí software pro auta.

To sice padlo, nicméně podle čínských médií by HiPhi mohla koupit jedna z největších čínských automobilek Changan. Už dřív o elektromobilní brand, který zatím ročně nepřekročil produkci pěti tisíc vozů, projevili zájem také investoři ze Saúdské Arábie, ale z obchodu sešlo. Každopádně pokud se Davidu Leiovi nepodaří sehnat partnera, budoucnost HiPhi bude temná, protože slábnoucí trh s elektromobily – v Číně i jinde – firmě nepomůže, spíše naopak.

Dřív mu věřil DiCaprio, teď ho potopil youtuber. Henrik Fisker je na cestě k dalšímu automobilovému debaklu

Automobilka Fisker se nedávno stala terčem nelichotivé recenze, její problémy jsou ale mnohem větší než jen auto s nedotaženým softwarem.

2023-06-23-fisker-ocean-graz-horizon-gray-hm_072539-4000x3000_nuy4ab-1-min

Foto: CzechCrunch

Henrik Fisker a jeho SUV Ocean

0Zobrazit komentáře

Je to jen pár týdnů, co se na internetu objevilo video s recenzí elektrického vozu Fisker Ocean, které novinku popisovalo jako naprostý propadák. Mohlo by se zdát, že jedna recenze pohromu nevyvolá, ke smůle amerického výrobce však byl jejím autorem youtuber Marques Brownlee, kterého sledují miliony fanoušků. Jenže nedokonalý software, který byl v recenzi hlavním kritizovaným problémem, je, zdá se, jen špičkou ledovce problémů, se kterými se americká automobilka právě potýká. Docházejí jí totiž peníze a doufá v záchranné lano.

Když Marques Brownlee před pár týdny vypustil svou videorecenci o elektrickém SUV Fisker Ocean, v automobilce z toho nebyli dvakrát nadšeni. Nejdříve nechtěli youtuberovi vůz na test ani zapůjčit s tím, že je nutné počkat na update softwaru. Brownlee však čekat nechtěl, a proto si automobil vypůjčil v dealerství. Během testu pak odhalil hned několik nedostatků, které skutečně souvisely hlavně s problematickým softwarem. Fisker všemu nasadil korunu v momentě, kdy jeden z jeho inženýrů zavolal onomu dealerovi, aby mu nabídl softwarovou aktualizaci, a přitom připustil, že ta stejně neřeší veškeré problémy.

Firma založená dánským designérem Henrikem Fiskerem tedy vypustila na trh produkt, u kterého si byla vědoma nedostatků, jež ještě k tomu není schopná vyřešit. A navíc dělala vše pro to, aby se to nedostalo na veřejnost. To je dost nepříjemné odhalení samo o sobě, zdaleka to ale není všechno.

dokumentů, které Fisker poslal úřadům, totiž vyplývá, že podnik měl v polovině března k dispozici pouze 121 milionů dolarů, tedy přibližně 2,8 miliardy korun. Se značnou částí této sumy navíc není schopen operovat okamžitě. Finanční napětí je umocněno i nedoplatky ve výši 182 milionů dolarů, tedy bezmála 4,2 miliardy korun, a zmeškanými platbami úroků z konvertibilních dluhopisů ve výši 8,4 milionu dolarů, v přepočtu 196 milionů korun. Neschopnost plnit finanční závazky proto vyvolává otázky, zda firma Fisker vůbec zvládne fungovat.

Vyjde to i na podruhé?

Pro šedesátiletého Fiskera, který se původně věnoval designování luxusních modelů pro značky jako BMW, Ford či Aston Martin, se nejedná o první situaci, kdy se jeho automobilka ocitla ve finančních problémech.

Před tou aktuální – Fisker Inc. – totiž mezi lety 2007 až 2013 vyvíjel vozy ve společnosti nazvané Fisker Automotive. Ta tehdy získala od investorů, mezi kterými byl i herec Leonardo DiCaprio, 90 milionů dolarů (2,1 miliardy korun). Jenže sportovní model Karma, který automobilka představila, byl drahý propadák a The New York Times tehdy projekt označily dokonce za debakl.

fisker-ocean3

Foto: Fisker

Solární střecha patří mezi technologické vychytávky tohoto vozu

Naštěstí pro Fiskera o potápějící se společnost projevili zájem Číňané, kteří ji přejmenovali na Karma Automotive. V roce 2016 se tak Fisker mohl pustit do projektu nové automobilky, se kterou však prozatím kopíruje své staré neúspěchy.

Fisker očekával, že o jeho SUV model Ocean vybavený i solárními panely, bude zájem. V minulém roce ho proto automobilka vyrobila 10 193 kusů, reálně jich však prodala necelých pět tisíc. Přes pět tisíc vozidel Fiskeru dřímalo na skladech v Severní Americe a Evropě – a aby se jich automobilka zbavila, zahájila prodeje přes dealerství, což mělo negativní dopad na hospodářské výsledky.

Nyní výrobu modelu Ocean zcela pozastavila a oznámila plán získat až 150 milionu dolarů prodejem dalších konvertibilních dluhopisů. Navíc má jednat s jedním z velkých výrobců automobilů, kterým má být údajně japonský Nissan, o potenciální investici a partnerství. Je ovšem otázkou, jak moc bude Nissan automobilce ochotný takové záchranné lano hodit. Hodnota akcií společnosti je pouhých 0,13 dolaru, konstantně klesá už od dubna roku 2022.