Luxusní sci-fi elektroauto ujede tolik, kolik tvrdí výrobce. Jenže se málo prodává, tak firma končí
Model HiPhi Z za 2,5 milionu korun vyhrál náročný test, kolik elektroauta ujedou na jedno nabití. Ve stejné době firma přerušila výrobu.
Norský autoklub pořádá pravidelně test, kde sleduje, jak daleko ujedou elektromobily na jedno nabití v drsných severských podmínkách. Při posledním klání, jež proběhlo letos v únoru, zvítězila čínská automobilka HiPhi se svým futuristickým sporťákem Z. Dosáhl pozoruhodných výsledků a nechal za sebou slovutnou konkurenci z Evropy, USA i Asie. Důvod k oslavě? Ne tak docela – firma mezitím zastavila výrobu a řeší, co s ní bude dál.
V oficiální technické dokumentaci k vozu HiPhi, jehož cena začíná na 2,5 milionech korun a který vypadá jako mutant Nissanu GT-R s estetikou Blade Runnera a stavebnic Lego, se píše, že dojezd auta je podle mezinárodního standardu WLTP 555 kilometrů. A Norové zjistili, že to opravdu sedí, protože i v zimě HiPhi Z zvládlo přes 520 kilometrů. Pro srovnání druhé BMW i5 dalo 443 kilometrů oproti proklamovaným 506 kilometrům a třeba Tesla 3, která by měla ujet 629 kilometrů, jich zvládla jen 441.
Kromě toho, že žádný další elektromobil (celkem jich bylo v testu zahrnutých více než dvacet) nevykazoval ani zdaleka tak malou odchylku mezi tím, co reálně zvládne a co stojí v jeho papírech, se žádný nedostal přes 500 kilometrů nájezdu. Jen další čínský vůz Nio ET5 překročil hranici 480 kilometrů.
Pro automobilku, která vznikla teprve před čtyřmi roky a která model Z na trh uvedla loni, to jsou hodně potěšující výsledky. Takový závan budoucnosti, ostatně promo fotky jsou plné sci-fi vizualizací. Jenže pár dní poté, co norský test HiPhi s přehledem vyhrálo, oznámilo jeho vedení, že na půl roku pozastavuje výrobu a že zaměstnanci, kteří nedají výpověď, budou pobírat jen minimální mzdu. O finančních problémech podniku se přitom spekulovalo už nějakou dobu předtím, nedařilo se jí prodávat ani shánět finance.