Univerzita Karlova je i výrobcem piva. Pěkně silnou čtrnáctku z matfyzu doplní nealkoholická novinka Slušné číslo

Eliška NováEliška Nová

pivo-uk2

Foto: MFF UK

Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy představila nealko pivo

0Zobrazit komentáře

Na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy se už nějakou chvíli zabývali číslem pí. To možná není nic překvapivého. Jenže místo hodnoty začínající 3,14 zde řešili pivo. Fakulta totiž spolu s Výzkumným ústavem pivovarským a sladařským skutečně vyvinula nový nápoj. Tentokrát nealkoholický, alkoholické pivo se totiž už stáčí. 

Nové pivo – respektive „pí v O“, na etiketě totiž najdete právě řecké písmeno π v písmenu O – dostalo název Slušné číslo. Pro Univerzitu Karlovu ho vyrábí Pivovar Ferdinand a k dostání je nejen v univerzitní menze, časem by dokonce mělo být dostupné i v maloobchodech, pravděpodobně v půllitrové lahvi.

Nealkoholické pivo z matfyzu má mít osvěžující chuť, ušlechtilé chmelové aroma a středně silný říz. „Celek doplňuje studené chmelení odrůdami Kazbek a Mosaic, které dodávají kořeněnou vůni s nádechem citrusu a tropického ovoce,“ popisuje Univerzita Karlova. 

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nápoj je unikátní především proto, že využívá vinařské kvasinky. Trik je v tom, že díky tomu nekvasí hlavní cukr pivovarské mladiny, takzvanou maltózu. Pivo tak má jen málo alkoholu a není potřeba ho moc upravovat. Výsledkem je, že byť je nealkoholické, pořád chutná jako klasické pivo. Mimochodem, obě pracoviště si nechala recepturu patentovat. 

„Prvotní nápad přišel od studentů. Matematicko-fyzikální fakulta za tím stojí v ideové rovině. Studenti nejprve vymysleli značku ‚π v O‘. Dlouhá léta jsme to považovali spíše za legraci. Když jsme ale před několika lety začali spolupracovat s Výzkumným ústavem pivovarským a sladařským, začali jsme připravovat různá piva, aby byla technologicky zajímavá a nějakým způsobem se dotýkala čísla pí,“ uvedl pro univerzitní časopis Forum proděkan MFF Martin Vlach. 

matfyz_nealko_pivo

Foto: MFF UK

Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy představila nealko pivo

Slušné číslo na pí reaguje trochu vzdáleně: kvašení probíhá jeden den – tedy zhruba jednu třetinu pí dne, ve sklepích zraje devět pí dní (přibližně měsíc), studené chmelení probíhá rovněž devět pí dní. To alkoholický kolega Slušného čísla s názvem Pěkný číslo je svým odkazem na číslo pí zřetelnější. Obsahuje 6,28 procenta alkoholu, tedy dvojnásobek čísla.

Čepovat se Pěkný číslo začalo zhruba před rokem. Na jeho výrobu se používají tři druhy chmele, co do stupně je to čtrnáctka a má nádech karamelu, jemného cukrového melounu, manga i vanilky a bylinkové aroma máty s tymiánem. Sehnat se dá už i mimo prostory Univerzity Karlovy. Konkrétně třeba na Rohlíku nebo přes nakladatelství MatfyzPress. Prodávají ho ale i vybrané obchody v několika městech, koupit se dá v láhvi půl litru i třetinka nebo box tří třetinek. 

U obou piv ale spolupráce odborných pracovišť nekončí. „Doufám, že se nám podaří udělat ještě jedno, tentokrát lehké pivo. Neříkám, že se bude jmenovat Lehké číslo, ale rádi bychom připravili unikátní pivo, které bude zase využívat symbolicky čísla pí a bude tentokrát obsahovat 3,14 procenta alkoholu,” řekl Vlach. 

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Miton šlape do digitalizace českých restaurací. Investuje 15 milionů do jednoho z největších pokladních systémů u nás

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

miton-partners

Foto: Miton

Partneři Mitonu: Ondřej Raška, Milan Zemánek, Michal Jirák, Tomáš Hodboď, Tomáš Matějček a Václav Štrupl

0Zobrazit komentáře

Modernizovat tuzemské restaurace a posunout celý gastronomický sektor do 21. století. Tento plán investiční skupiny Miton nepolevuje ani po příchodu pandemie, která restaurační byznys značně oslabila, a potvrzuje to další investice. Výměnou za minoritní podíl vkládá Miton 15 milionů korun do pokladního systému Septim, který je srdcem více než tisícovky restaurací po celé zemi.

„Naším dlouhodobým tématem je zefektivnění a digitalizace celé gastronomie, a to jak ve vztahu k zákazníkovi (B2C), tak mezi firmami v oboru (B2B). Do toho Septim perfektně zapadá. Jen málokdo zná realitu českých restaurací lépe a je to právě pokladní systém, který je digitálním srdcem každého podniku,“ vysvětluje partner Mitonu Milan Zemánek, který řídí investice skupiny v gastronomickém sektoru.

Zemánek dlouhodobě hovoří o vizi chytrých restaurací, v jejichž fungování mají hrát roli moderní technologie. Miton už proto investoval do několika startupů a teď přidává také etablovaný pokladní systém, který chce proměnit v moderní gastronomickou platformu. Septim na trhu funguje už od roku 1994, protočí se přes něj transakce za 25 miliard korun a s více než tisícovkou klientů patří mezi největší pokladní systémy v Česku.

V portfoliu Mitonu doplní trojici tuzemských startupů. Grason pomáhá restauratérům flexibilně najímat pracovníky a brigádníky, Uget modernizuje způsob, jak se v restauracích nakupují a spravují zásoby, a přes Qerko mohou zákazníci jednoduše platit díky naskenování QR kódu. Propojením těchto systémů Miton pokračuje v budování takzvané chytré restaurace, což je koncept, který má gastropodniky modernizovat a tím jim zajistit lepší odolnost v nejisté době.

Spojování sil za lepší gastro

O tom, že digitalizace bude zcela zásadní pro budoucnost gastrobyznysů, hovořil ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch Luboš Kastner, spolumajitel gastronomické skupiny Hospodska. Podle něj mají podnikatelé, kteří digitalizaci rozumí, výhodu v tom, že svůj byznys dokážou efektivně řídit. Právě to je častý problém restauratérů – že neumějí pracovat s daty a mnoho provozů je tak ekonomicky neefektivních. Bez modernizace může celý segment čelit existenčním problémům, což nyní ještě zintenzivnila pandemie.

„Záleží nám na tom, aby se českým restauracím dařilo. Proto se snažíme spojovat síly. Příkladem je třeba spolupráce Qerka s Plzeňským Prazdrojem, bavíme se se stravenkovými společnostmi i dalšími technologickými projekty. Vítáme do debat i další spolupráce každého, kdo může přispět ke zlepšení stavu české gastronomie, včetně dalších pokladních systémů,“ říká Milan Zemánek.

miton-septim

Foto: Miton

Ondřej Štěpánek a Milan Zemánek z Mitonu a Lukáš Urban se Zbyňkem Švecem ze Septimu

Budoucnosti restaurací a celého gastronomického sektoru se dlouhodobě věnujeme také v naší rubrice V Gastru, ve které se díváme pod pokličku nejen české gastronomie. Ukazujeme v ní, že je to obor, který dokáže být atraktivní, ale zároveň zatraceně těžký, a že je to byznys jako každý jiný. Důležitou součástí celého ekosystému jsou také právě investoři jako Miton, kteří přináší pro modernizaci tolik potřebný kapitál.

„S Mitonem se známe již několik let. Začalo to nezávazným povídáním o gastronomii, pokračovalo účastí na společných projektech a nyní nám situace v gastru dala jasný signál k tomu, abychom konečně dostali naši spolupráci na novou úroveň,“ říká zakladatel Septimu Zbyněk Švec. Do jeho firmy teď Miton přichází jako první externí investor. Své hospodářské výsledky firma neprozrazuje, poslední dostupný údaj je z roku 2018, kdy utržila přes 61 milionů korun při zisku 1,5 milionu korun po zdanění.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pozici výkonného ředitele zároveň od Švece nově převezme Lukáš Urban, který byl dlouhou dobou pravou rukou zakladatele Septimu. „Firma dostává nový impuls. Spojujeme naše know-how a zkušenosti Mitonu z dravých startupů. Budeme posilovat tým a chceme produkt uživatelsky posunout na ještě vyšší úroveň,“ říká Urban. Na poli pokladních systémů soupeří Septim například s tuzemským startupem Storyous, který nedávno prozradil, že přebírá zákazníky ukončené služby eKasa od O2.

Původem jablonecká investiční skupina Miton investicí do Septimu potvrzuje svůj široký apetit. Vyrostla totiž na investicích do e-commerce projektů, kdy na svět či do světa pomohla společnostem jako Rohlik.cz, Bonami, Slevomat, Heureka a mnoha dalším. Postupem času se začala rozšiřovat i dál směrem do technologií, když investovala například do startupu Rossum, a stále více investuje také do oblasti péče o duševní zdraví.

Minulý týden navíc Miton oficiálně oznámil svůj velký vstup do oblasti krypta, kde má na investice připravenou přes miliardu korun. V gastronomickém světě neinvestuje tolik, ale přesto jde o další důležitý pilíř jeho portfolia. Navíc není jediný, koho tato oblast zajímá. Přestože to rovněž není její hlavní oblastí zájmu, do gastra investuje také tuzemská investiční skupina Pale Fire Capital. Naposledy poslala peníze do slovenské CF Group, která stojí za sítí Regal Burger či Poke Bistro a nově také Banh-mi-Ba.