Upřímná nahota na plátně. V Itálii si myslí, že jsem berlínská sexuální diva, říká umělkyně Rosická
Umělkyně Lucie Králík Rosická si místo štětce zvolila pro svůj tvůrčí projev šicí stroj. A rychle získala pozornost nejen na české umělecké scéně.
Holení intimních partií, depilace knírku, zkoumání nedokonalostí pleti v zrcadle nebo nudes pro manžela. To je jen část situací, které na svých prošívaných obrazech zachycuje pětadvacetiletá umělkyně Lucie Králík Rosická. Studentka posledního ročníku na pražské AVU je vycházející hvězdou na domácí umělecké scéně. Její obrazy jsou upřímné, pro někoho možná provokativní, a i když na nich zachycuje okamžiky všední každodennosti, skvěle se jí daří jejich prostřednictvím otevírat otázky ženské emancipace a toho, jak v současné době vnímáme ženskou krásu. „Někdo si při pohledu na má díla samozřejmě řekne jen: hele, zadek,“ směje se.
S Lucií Králík Rosickou se setkáváme v malé karlínské kavárně krátce poté, co se vrací ze své rezidentury v karlovarském paláci Sparkasse, kde tvořila díla speciálně pro galerii Display, která je v něm umístěná. „Nejprve jsem měla obavy narušit chod posledního školního roku rezidencí. Myslela jsem si, že bude problém napasovat karlovarskou energii na mou práci, ale výsledek dopadl velmi dobře a hodně mi to pomohlo i v návaznosti na mou diplomovou práci. Za každou takovou příležitost rezidence jsem velmi vděčná. V loňském roce jsem takto byla měsíc v Turíně a dva roky zpět tři měsíce v New Yorku,“ říká.
Své působení v lázeňském městě přirovnává umělkyně k životu mezi kulisami. „Jako kdybych žila ve šlehačkovém dortu. Když jsem na rezidenci, tíhnu k tomu hledat věci, které jsou každý den stejné. Baví mě chodit ve stejný čas po stejných místech a dívat se, co se nemění. Sledovala jsem tak lidi, kteří každé ráno třeba zametali před obchodem, ale moc mě bavilo objevovat i tu hedonistickou stránku Varů.“
Mladá umělkyně se prostřednictvím své tvorby v Karlových Varech dostala až k jejich podstatě. Zásadní médium pro její kreativní vyjádření je textil. Nechala se tedy inspirovat známými karlovarskými růžemi, tedy květinami, které se nechávají pokamenit ve vřídelní vodě. Ve speciálních podzemních prostorách pod Vřídelní kolonádou se ale nechávají pokameňovat i nejrůznější upomínkové předměty. Lucie se tak rozhodla, že do minerální vody namočí své textilní výtvory.
„Díky velké ochotě správců Vřídla se mi podařilo se do podzemí dostat i mimo termíny různých prohlídek a fungování pokameňovacích komor. Své obrazy jsem namáčela i ve vodě pod mostem, kam se vřídelní voda vypouští a vytváří krásná kamenná jezírka,“ přibližuje Králík Rosická. K tvorbě ve veřejném prostoru, tedy pod mostem, se pojí i zábavná historka: umělkyně tam umístila svá drhaná díla a nějaký dobrák je ukradl nebo vyhodil – těžko říct. Lucie se tak vydala na noční výpravu od jednoho karlovarského koše k druhému.