Uspělo s čipy, s nimiž Apple spustil revoluci. Brněnské Sewio za stovky milionů kupují Američané
Startup z Brna se svými lokalizačními čipy a technologií pomáhá v průmyslu, záchranářům i armádám. Po deseti letech od založení hlásí exit.
Tým startupu Sewio
České startupy v drtivé většině působí v oblasti softwaru. Těch zaměřených na hardware je jako šafránu kvůli vysokým vstupním investicím i následnému těžkému škálování. A o to méně častěji nastane, že je koupí lídr daného oboru. Brněnskému Sewiu, jež vyrábí čipy pro lokalizační technologii a na ní staví i vlastní software, se to ale povedlo. V úterý oznámilo, že jej kupuje americká společnost HID, na čemž vydělal i investor Y Soft Ventures. Sumu ani jedna ze stran nekomentovala, podle odhadu CzechCrunche mohlo jít o střední stovky milionů korun. Přinášíme přehled nejdůležitějších informací.
Exitovaný startup: Sewio
Co Sewio dělá: Před deseti lety vsadilo na tehdy nerozšířenou technologii pro lokalizaci objektů v oblasti takzvaného ultraširokého pásma (UWB), které umožňuje přenos dat za využití velmi malého množství energie. Zjednodušeně řečeno jde o něco jako nízkoenergetickou wi-fi či Bluetooth, přičemž se taková technologie používá zejména v průmyslu, kde slouží například k zvyšování bezpečnosti. S poměrně velkou přesností totiž dokáže v reálném čase sledovat pohyb lidí, vysokozdvižných vozíků či materiálů.
Kdo jsou zakladatelé: Milan Šimek, jenž na brněnském Vysokém učení technickém dokončil doktorandské studium v oboru telekomunikací se zaměřením na indoor lokační technologie. V rámci dalšího výzkumu na fakultě pak kromě jiného se slovenským kolegou Ľubomírem Mrázem pracoval na projektu pro Evropskou kosmickou agenturu, kdy narazili právě na UWB. Technologie je zaujala natolik, že se na ní rozhodli založit byznys.
O jakou technologii jde: „Jak je dnes běžná wi-fi, bude stejně běžné také UWB. Podporují to i čísla – dvacet let po představení wi-fi na světový trh směřovalo sto dvacet milionů wi-fi čipů ročně. Nástup UWB je raketovější, po dvaceti letech se čipů s touto technologií produkuje 350 milionů,“ přiblížil koncem loňska pro CzechCrunch spoluzakladatel Milan Šimek.
Co s tím má společného Apple: Masovému rozšíření UWB pomohl právě technologický gigant Apple. V září 2019 představil iPhone 11 a jako první výrobce telefonů právě v tomto modelu použil UWB. Dnes je již běžnou součástí telefonů a dalších výrobků například od Samsungu, Xiaomi či Googlu. „Byl to ale Apple, kdo pomohl odstartovat tuto revoluci,“ zdůrazňuje Šimek s tím, že nyní podobně probíhá adopce UWB u automobilek – dnes technologii využívá například Jaguar, Land Rover, BMW, Volkswagen a další.
Jak se Sewiu daří: Podle oficiální závěrky za fiskální rok končící v červnu 2023 dosáhlo obratu 79 milionů korun s meziročním růstem o 41 procent. Polovinu příjmů přitom tvoří prodej hardwaru. Firma se dlouhodobě drží v zisku, za poslední rok ve výši devět milionů korun.
Kde působí: Kromě Česka, kde má v Brně tým asi o čtyřiceti lidech, provozuje pobočky nebo má spolupracovníky ve Velké Británii, Německu, Španělsku, Polsku a USA. Mezi klienty patří například automobilky KIA, Volvo a Hyundai, Philips, Velux, výrobce sněžných skútrů Polaris, ale také záchranáři nebo armády.