Už i Warren Buffett podlehl. Legendární investor po dlouhých letech vyměnil své staré véčko za iPhone

Filip HouskaFilip Houska

Investor Warren Buffett

0Zobrazit komentáře

Ve světě investic a obchodních aktivit je Warren Buffett stabilním pojmem, který svou úspěšnou investorskou dráhu vede již několik dlouhých desetiletí. Prostřednictvím slavného holdingu Berkshire Hathaway drží několikaprocentní podíly v gigantech jako American Express, Kraft Heinz, Duracell nebo Apple, díky nimž jeho jmění přesahuje 87 miliard dolarů, což stačí na třetí příčku v seznamu nejbohatších lidí planety.

Buffett se nicméně proslavil i na jiných frontách. Je známý svou výraznou filantropickou povahou a pro dobré věci se rád vzdává miliard dolarů – loni v červenci například daroval na charitu rekordních 3,6 miliardy dolarů, přičemž chce do své smrti rozdat všechny své peníze právě na dobročinné účely. Investuje do moderních technologií a veřejně uznává například práci Applu, byť s tím měl podle svých slov – zejména investičně – začít mnohem dříve.

Nicméně to, co dosud nosil v kapse, jeho zápalu pro nové technologie zas tak neodpovídalo. Ačkoliv o příliv těch nejmodernějších technologií nemusí mít nouzi, Buffett vždy preferoval svůj starý véčkový telefon oproti smartphonům, které dnes používá prakticky každý. Dlouhé roky odolával jakémukoliv telefonu s dotykovým displejem a moderním operačním systémem, protože měl svůj starý vyklápěcí model od Samsungu zkrátka a pouze na volání. Teď ale změnil názor.

apple-iphone-11a

Foto: Apple

iPhone 11

Buffett nakonec neodolal a upgradoval na nový iPhone 11. „Můj vyklápěcí telefon je natrvalo pryč. Změnil jsem i číslo. Díváte se na osmadevadesátiletého muže, který s tím sotva začíná,“ zmínil rodák z Nebrasky během rozhovoru pro CNBC, v němž prozradil i to, že iPhone stále na rozdíl do většiny ostatních nepoužívá příliš často. „Používám ho prostě jako telefon,“ hlásí.

Smartphonům, které se v poslední dekádě staly zcela běžnou součástí našich životů, Warren Buffett odolával i přesto, že mu jich mnoho přistálo na stole darem. S několika iPhony za ním v minulosti přišel i Tim Cook, ale legendárního investora nepřesvědčil.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě se šéfem Applu má Buffett dlouhodobý a přátelský vztah. Vzhledem k tomu, že přes Berkshire Hathaway drží ve firmě z kalifornského Cupertina 5,6procentní podíl s akciemi v hodnotě téměř 72 miliard dolarů, Cook mu v minulosti dokonce sám nabídl, že za ním osobně přiletí do Omahy a poskytne mu veškerou technickou podporu.

Byť se celá věc může jevit jako malichernost, která akorát láká pozornost médií, Buffett ji bere vcelku seriózně. V rozhovoru dokonce zmínil, že na výroční zasedání Berkshire Hathaway chystá krátký klip, v němž pravděpodobně bude svůj starý véčkový telefon rozbíjet, zatímco si bude užívat nové zkušenosti s modelem hodným roku 2020.

Přesedlání na nový telefon může mít i ostatně oslavný důvod, a to díky nevídaně úspěšnému loňskému roku, který Buffettův Berkshire Hathaway zaznamenal. Díky růstu akcií se mu totiž rapidním způsobem zvýšil čistý zisk za rok 2019 na rekordních 81,42 miliardy dolarů, což je v přepočtu zhruba 1,9 bilionu korun.

NetDirect loni vyrostl na 70 milionů korun a rozšiřuje záběr. Chystá hybridní řešení jako krok před e-shopem na míru

Peter BrejčákPeter Brejčák

lupinski

Foto: NetDirect

Šéf NetDirectu Daniel Lupinski

Daniel Lupinski se jako výkonný ředitel NetDirectu zaměřil na změny, které byznys jednoho z největších tuzemských e-shopových řešení rozdělily na několik nových vrstev. Firma díky tomu roste rychleji než samotný e-commerce trh, loni meziročně navýšila své obraty o sedmnáct procent a atakovala tak hranici 70 milionů korun.

„Zaměřili jsme se na efektivitu a zavádíme nové produkty a služby na e-commerce trhu, čímž rozšiřujeme naše portfolio,“ popisuje pro CzechCrunch Lupinski důvody pokračujícího růstu sedmnáctileté firmy, která stojí za vývojem více než 18 tisíc e-shopů.

Hlavním byznysem NetDirectu se 70procentním podílem na tržbách pořád zůstává vývoj na míru B2B i B2C e-shopových řešení. „Krabicová“ řešení, nazvaná FastCentrik, jež konkurují například Shoptetu, pak zaznamenala 25procentní podíl. Zbytek tvoří další větev NetDirectu – vývoj softwaru na míru znamenající odsun od původního zaměření jen na e-shopová řešení.

„V současné době vyvíjíme prakticky jakékoli aplikace, o které mají zákazníci zájem. Samotné implementaci předchází analýza požadavků, na základě které vybereme vhodné technologie jako .NET, PHP či Java. Konkrétně můžeme mluvit o logistických systémech, workflow systému, bonusovém systému, různých konfigurátorech a podobně,“ vyjmenovává Lupinski.

daniel-lupinski

Foto: NetDirect

Výkonný ředitel NetDirectu Daniel Lupinski

Mezi příklady nových produktů patří i DYPR, tedy dynamická cenotvorba. Ta na základě analýzy dat, jako jsou položky ve skladu, zájem o zboží či konkurenceschopnost produktu, nabízí možnost měnit ceny v podstatě v reálném čase.

Řešení, které na trhu chybělo

„NetDirect je firma s obrovským potenciálem od samotného vzniku. Postavili jsme největší e-shopy v Česku, například Alzu, Mironet, Notino (původně Parfums – pozn. redakce) a další. Chceme trhu přinášet kvalitní služby i produkty, ale také něco navíc,“ popisuje Lupinski.

Hlavním hnacím motorem NetDirectu má proto v letošním roce být takzvaný hybridní e-shop s produktovým názvem FastCentrik Hybrid umožňující obsloužit ještě více zákazníků. Cenově se bude pohybovat v rozmezí od 150 do 400 tisíc korun a nabídne veškeré standardní funkce pro klienty krabicových řešení, což jsou univerzální a dostupnější šablony e-shopů se základní sadou funkcí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Navíc FastCentrik Hybrid přinese další funkce jako individuální úpravy společně s možností úpravy grafiky na míru, čímž se e-shop dokáže odlišit od konkurence. „Je to řešení, které na trhu chybělo. Takový mezikrok mezi krabicovým řešením a e-shopem na míru. Dalším naším ambiciózním plánem je začít nabízet marketingové služby zákazníkům,“ doplňuje Lupinski.

Jako cílovou skupinu pro FastCentrik Hybrid vidí e-shopy, kterým již nestačí krabicové řešení, avšak zatím nemají vyšší stovky tisíc nebo nižší miliony korun na nové řešení na míru. Firma kvůli němu loni sjednotila zdrojový kód všech svých produktů a v první polovině letoška s ním plánuje vstoupit na trh. I díky novému produktu plánuje NetDirect letos pokořit obraty na úrovni 80 milionů korun.

netdirect_kancelar

Foto: NetDirect

Ostravské kanceláře NetDirectu

Tím ale výčet plánovaných novinek nekončí. Koncem loňského roku firma vyhrála tři velké tendry s celkovou hodnotou deset milionů korun, avšak zatím je kvůli mlčenlivosti nemůže blíže specifikovat.

Lupinski zároveň prozradil, že se NetDirect aktuálně nachází před akvizicí další společnosti. Jde podle něj o klasický vývoj na trhu a díky probíhající konsolidaci můžeme podobných zpráv v budoucnu očekávat více.

b-2000×1500-min

Přečtěte si takéVeřejně dostupná nejsou otevřená. Atlas cen zveřejnil data o cenách nemovitostí a podle katastru porušil zákonVeřejně dostupná nejsou otevřená. Atlas cen zveřejnil data o cenách nemovitostí a podle katastru porušil zákon

„Česko je e-shopová velmoc. Tomu odpovídá také vysoká úroveň služeb, kterou na trhu e-commerce všichni poskytujeme. Snad v každém odvětví existuje konkurence a je dobře, že tomu tak je. Posouvá nás to ještě rychleji kupředu,“ říká Lupinski, který stojí v čele firmy od září 2018.

„Konsolidace je přirozený proces, který už nyní můžeme vidět v Česku v různých odvětvích. NetDirect v minulosti akvíroval brněnský Sunlight systém a nyní jsme před další akvizicí jedné větší společnosti. Jedná se o běžný vývoj, evoluci,“ doplňuje Lupinski na závěr.