Už mi ujela? Praha v aplikacích PID Lítačka, IDOS či Google Mapy konečně ukáže aktuální polohu tramvají

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tramvaj-praha2

Foto: DPP

Pražská tramvaj

0Zobrazit komentáře

Stojíte na zastávce, čekáte na tramvaj, která sice měla jet podle jízdního řádu před minutou, ale jelikož se může někde zaseknout, tak řešíte, zda už skutečně jela, nebo teprve přijede a máte na ni čekat. V červnu jsme psali, že něco takového zatím není v Praze možné, ale to už neplatí. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) splnil, co slíbil, a cestující konečně mohou jednoduše zjistit aktuální polohu tramvají.

„Horká novinka a dlouholetý dluh v poskytování informací o provozu. Polohy tramvají DPP ode dneška předává také do centrálního dispečinku PID. Odtud je distribuujeme do všech možných vám již známých aplikací,“ uvedl na Twitteru oficiální profil Pražské integrované dopravy.

Aktuální informace o tom, kde se vybraná tramvaj aktuálně nachází – a tedy především, zda vám už neujela –, jsou nově k dispozici v aplikaci PID Lítačka, v aplikaci a na webu IDOS a také v Google Mapách či v aplikaci Jízdní řády od Seznamu. Polohu všech aktuálně jedoucích tramvají najdete také na mapě spojů na mapa.pid.cz.

V plánu DPP bylo, že osadí všech svých 838 tramvají přijímači pro přenos signálu navigačního systému, přičemž všechny vozy nyní začaly v testovacím provozu svou polohu zaznamenávat a předávat. Praha se tak připojuje k Brně či Ostravě, kde je možnost sledovat polohu tramvají již dlouho dostupná.

„Tramvaje posílají do systému zprávy při vyhlášení zastávky a průjezdu zastávkou s inframajákem (dnes většina). Vyhodnocení dat budeme ještě ladit, zároveň by tramvaje měly být vybaveny novějším systémem GNSS, který bude posílat přesnou polohu, navíc častěji,“ doplnil na Twitteru technické podrobnosti PID.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tramvaje se tak v hlavním městě připojují k vozům metra i autobusům, u nichž se začala jejich přesná poloha sdílet koncem loňského, respektive začátkem letošního roku. U tramvají byl problém zejména v tom, že provoz řídicích systémů měl na starosti externí dodavatel v podobě firmy Xanthus, který hodlal data poskytnout jen za vysokou úplatu, a tak si raději Praha osadila tramvaje vlastní technologií.

Pád Nikoly pokračuje. Ruší se i zakázka na 2,5 tisíce popelářských vozů a ve hře zůstává už jen elektrický tahač

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

nikola-refuse0

Foto: Nikola

Nikola nakonec elektrické popelářské vozy nevyrobí

0Zobrazit komentáře

Začátkem června se dala pořídit jedna akcie automobilky Nikola téměř za 80 dolarů. Od té doby však zažívá americká společnost strmý pád a je vlastně otázka, zda ji lze vůbec nazývat automobilkou. Ukázalo se totiž, že Nikola, jež slibovala vodíkovou revoluci na silnicích, zřejmě minimálně zatím není tím, čím se navenek prezentovala. A její pád pokračuje.

V prosinci spadla cena jedné akcie s označením NKLA na americké burze Nasdaq pod hranici dvaceti dolarů a těsně před Štědrým dnem přišla další špatná zpráva. V srpnu Nikola velkolepě oznamovala, že získala objednávku na 2,5 tisíce elektrických popelářských vozů, jenže 23. prosince se ukázalo, že ani tento plán se neuskuteční.

Akcie Nikoly poklesly ke zhruba 14 dolarům a od červnových výšin se propadly už o více než 80 procent. Zrušení kontraktu se společností Republic Services, která patří k největším hráčům ve sběru odpadu v USA, na 2,5 tisíce popelářských vozů oznámila sama Nikola. Ta přitom původně vyhlásila, že speciální tahače s popelářskou nástavbou postaví do roku 2023 a o rok později je začne testovat na silnicích.

Přestože Nikola ve svém prohlášení uvádí, že rozhodnutí o zrušení objednávky přišlo na základě oboustranného jednání a zkoumání proveditelnosti, je třeba zmínit i širší kontext celé věci. Od letní jízdy na burze totiž Nikola sbírá jeden problém za druhým a vlastně není jasné, jestli například vodíkové technologie, o nichž tolikrát mluvil její zakladatel Trevor Milton, vůbec někde má.

nikola_tre_10

Foto: Nikola

Elektrický tahač Nikola Tre

Ostatně sám Milton byl donucen z čela firmy odejít, když Nikola přiznala, že její tahač nejel na palivo budoucnosti, jak původně tvrdila, ale jen z kopce. Jen pár dní předtím přitom přišla velká dohoda s americkou automobilkou General Motors, která měla do Nikoly poslat dvě miliardy dolarů a pomáhat například s výrobou elektrického pick-upu.

General Motors však nakonec s ohledem na veškeré dění kolem Nikoly z dohody vycouval a nově oznámený konec dalšího velkého kontraktu na popelářské vozy situaci v arizonském Phoenixu, kde Nikola sídlí, nepomáhá. „Bylo to správné rozhodnutí pro obě firmy s ohledem na zdroje a investice, jež by byly potřeba udělat,“ uvedl Mark Russell, současný CEO Nikoly, s tím, že původně se tak vysoké investice a délka vývoje neočekávaly.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po zrušení očekávaného vodíkového pick-upu Badger tedy nedorazí ani elektrické popelářské vozy. Inženýři v Nikole by se nyní měli plně soustředit na vývoj elektrického tahače. Automobilka, která zatím nevyprodukovala jediný vůz, nyní opět potvrdila, že svůj elektrický tahač s bateriemi pojmenovaný Tre plánuje na americké silnice vypustit už v příštím roce.

V roce 2021 chce taktéž začít stavět svou první vodíkovou stanici, protože právě vodík a palivové články nahrazující těžké baterie v automobilech, a především těch nákladních, měly být hlavní zbraní Nikoly a ukazovat budoucnost celé dopravy. Tahač s palivovými články a pohonem na vodík plánuje Nikola začít produkovat v roce 2023.

Zrušení vývoje elektrického pick-upu či popelářských vozů sice vyvolává pochyby, na druhou stranu ale díky tomu Nikola ušetří obrovské množství peněz, jež původně měly na jejich vývoj i výrobu padnout. Veškeré zdroje by tak nyní měly jít směrem elektrického tahače Tre, které má pro Nikolu vyrábět Volvo.