Užitkové vozy na baterky dávají smysl. Číňanům mohou elektrické popelářské vozy otevřít cestu na Západ

Michal MarekMichal Marek

byd

Foto: BYD

Elektrický popelářský vůz BYD

0Zobrazit komentáře

Čínští výrobci již desetiletí dobývají svět a není příliš oblastí, ve kterých by se jim nedařilo válcovat západní konkurenci. Jednou z výjimek je automobilový průmysl, ve kterém se Číně dosud nedaří v Evropě či USA zaujmout. V jedné důležitém oblasti sektoru automotive se již ale Čína na západní trhy pomalu vkrádá, aniž jsme si toho všimli. Bránou do Evropy mohou pro Čínu být užitková elektrická vozidla.

Jedním z čínských výrobců, který má jednoznačné „západní ambice“, je automobilka BYD. Ta má na lokálním čínském trhu velmi silnou pozici a přirozeně tedy pokukuje i po expanzi do západních zemí. A ačkoli na Západě zatím příliš „osobáků“ této značky nepotkáváme, BYD začíná vítězit na jiné frontě – do Evropy a Ameriky dostává své elektrické autobusy, nákladní auta či třeba elektrické popelářské vozy.

Právě popelářské vozy jsou dobrou demonstrací toho, jak může elektromobilita pomoci příchodu čínské automobilky na západní trhy. Ačkoli je u nás mezi klasickými elektromobily silná konkurence, na produkci elektrických užitkových vozů se zatím žádná z velkých automobilek ve větším nezaměřila. A právě zde možná Číňané vidí příležitost k expanzi na západ a cestu k budování reputace relevantního globálního výrobce. Západní města na tom přitom mohou vydělat.

byd2

Elektrický popelářský vůz BYD sváží odpad například v kalifornském Palo Altu

Elektrický popelářský vůz BYD sváží odpad například v kalifornském Palo Altu

U těžkých vozidel, které stráví mnoho času ve městech, totiž může být přínos elektromotoru a nulových provozních emisí ještě mnohem viditelnější než u klasického osobního vozu. Například popelářský vůz nepotřebuje nijak zásadní dojezd na baterii a tedy ani nijak obrovský akumulátor. Provoz bez vyfukování plynů do ovzduší města ale lidé přirozeně velmi ocení.

Nízké emise přitom nejsou jedinou výhodou. Zvláště v husté zástavbě může být elektrický vůz odvážející odpad velmi výhodný také díky své tichosti. Stačí se ostatně podívat na video níže, kde je popelářský elektrovůz vidět v akci. Takřka bezhlučný motor může být o to větší výhodou v brzkých ranních a pozdních večerních hodinách.

Svůj elektrický popelářský vůz již nasadila společnost BYD například v kalifornském Palo Alto či v Seattlu a jedná se o dobrou ukázko toho, jak mohou Číňané pronikat na dosud neobsazené pole. Na šetření emisí totiž západní politici velmi slyší a Číňané zjišťují, že evropská konkurence na tomto poli není až tak silná. Čínští výrobci navíc dlouhodobě vynikají schopností vyrábět za nízkou cenu a právě dostupná pořizovací cena může být cestou, jak ke koupi přesvědčit i místní samosprávy.

Nejde ale jen o cenu, Číňané jsou na poli elektromobility často jediní, kdo dokáží ukojit poptávku po konkrétním typu vozidla. Evropským úspěchem automobilky BYD je ostatně například fakt, že elektrický dálkový autobus této značky využívá největší poskytovatel autobusové dopravy na světě, německý FlixBus. Ten přitom pořízení autobusu BYD objasňoval právě tím, že pouze čínská automobilka byla schopna dodat dálkový elektrický autobus odpovídajících parametrů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Možná právě díky vysoké přizpůsobivosti výrobce a příznivé ceně dodávaných vozů se společnosti BYD kromě zmíněného „zářezu“ u FlixBusu podařilo zaujmout i celou řadu evropských měst a automobilka své elektrické autobusy dodává do mnoha evropských metropolí v zemích jako Francie, Velké Británie, Norsko, Nizozemí či třeba Maďarsko.

first-electric-long-distance-bus-de_1

Foto: FlixBus

Dobíjení elektrické autobusu BYD C9 zabere 3 hodiny

byd_eletric_coach

Foto: BYD

Elektrický autobus BYD

Bude tedy zajímavé sledovat, zda se BYD a dalším čínským značkám podaří západní města ve větším obsadit. Elektrifikace různých městských vozidel, autobusů a užitkových vozů, které brázdí města, by totiž rozhodně neuškodila a vyšší aktivita na tomto poli by bezesporu slušela i evropským výrobcům.

Ještě zajímavější otázkou ale je, zda pronikání čínských značek do segmentu elektrických užitkových vozidel či autobusů významněji pomůže i expanzi „běžných“ elektromobilů BYD do Evropy. Automobilka chce totiž v evropských zemích prosadit například své luxusní SUV BYD Tang, které láká například na solidní dojezd 520 km na jedno nabití. Model má dorazit ještě letos, přičemž, jak informuje magazín InsideEVs, svou evropskou pouť začne v Norsku a odtud má expandovat i do dalších států.

byd_suv_tang

Foto: BYD

Luxusní elektrické SUV BYD Tang má letos dorazit do Norska a dalších zemí Evropy

Stůl na prázdné louce, intimní skleníky i figuríny. Jak se restaurace chystají obsluhovat hosty „na dálku“

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

mediamatic-min

Foto: Mediamatic

Restaurace v Amsterdamu se přesunula do několika malých skleníků

0Zobrazit komentáře

Zvláštní opatření spojená s koronavirovou krizí se v Česku i v jiných zemích v současnosti začínají rozvolňovat, úplný návrat do normálu ale bude ještě nějakou dobu trvat. Minimálně od března probíhající nařízení pro sociální distancování mnoho byznysů ohrozila, pro jiné mohou znamenat příležitosti. Například i pro restaurace ochotné a schopné přijít s novými koncepty stravování se mimo domov.

Ve Švédsku vznikla snad ultimátní restaurace pro období pandemie, obsahuje totiž jen jediný stůl uprostřed velké louky. Jak popisuje magazín Fodors, nápad na „podnik“ s prostým názvem Bord för En (česky „stůl pro jednoho“) přišel, když jeho zakladatelé nechtěli k sobě domů pustit rodiče, kteří přijeli na návštěvu. Místo toho jim připravili stůl venku a jídlo jim spouštěli z okna na provázku.

Ještě tentýž den vznikl web a první zákazníci si mohli stůl a zároveň celou restauraci rezervovat. Návštěvník, případně několik návštěvníků z jedné domácnosti, si budou moci jídlo vychutnat v naprostém klidu na čerstvém vzduchu. Jen obsloužit se budou muset sami, z košíku s postupně třemi chody posílaném z okna kuchyně na šňůře na prádlo. Na konci lze nanejvýš na dálku zamávat kuchaři a poděkovat slovem nebo libovolnou částkou – ne jako dýško, ale jako platbu za celé jídlo.

bordforen

Foto: Bord för En

V době koronaviru může být restaurací i jediný stůl uprostřed louky

Výrazně tradičnější přístup s několika zvláštními prvky zvolila veganská restaurace Mediamatic v nizozemském Amsterdamu. Do velké míry si ponechala poměrně standardní řešení s několika stoly rozmístěnými podél břehu kanálu Dijksgracht, ty ovšem umístila do malých skleníků. Každý návštěvník, dvojice nebo malá skupinka si tak mohou užít zkušenost na pomezí intimity soukromého koutku a naprostého opaku kvůli proskleným stěnám.

Večeře v soukromém skleníku

Z tohoto paradoxu vychází i název projektu, Serres Séparées (doslova „oddělené skleníky“), tedy hříčka odkazující na francouzskou frázi chambre séparée označující právě soukromé místo pro jídlo. Zajišťuje přitom aspekt společenské události při minimalizaci nebezpečí nákazy virem. Nový typ koronaviru se nejvíce přenáší mezi lidmi, kteří spolu tráví déle než pár minut v uzavřeném prostoru, což klasické restaurace dokonale splňují.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mediamatic malé skleníky pořídil už dávno pro mnoho jiných akcí, současná situace se tak jen náhodou stala ideální k jejich opětovnému zužitkování. Ostatní aspekty chodu restaurace vyžadovaly o trochu větší myšlenkový vklad. Jak například vyřešit problém nevyhnutelné interakce mezi číšníky a číšnicemi a návštěvníky? Systém prádelních šňůr jako ve Švédsku by byl v tomto případě příliš složitý a vzhledem ke konceptu neosobní.

Mediamatic Amsterdam

Foto: Mediamatic

Skleníky mají poskytnout bezpečí a zároveň zkušenost společenské události

Zaměstnanci podniku, vybavení ochrannými štíty, nakonec čistě rostlinná jídla o čtyř chodech roznášejí na dlouhých dřevěných prknech. Díky nim nemusejí do malých skleníků za přítomnosti zákazníků vůbec vstupovat. „Myslím, že s tímhle konceptem dokazujeme přetrvávající možnost zažít intimitu ve výjimečném prostoru v rámci něčeho, co naše vláda označuje jako ‚anderhalvemetersamenleving‘ – ‚šestistopou společnost‘,“ řekl magazínu Dezeen Tobias Servaas z Mediamaticu.

Zároveň ho těší, že se nápady amsterdamské restaurace začaly inspirovat i další podniky. Přijít s návrhem alternativního stravování mimo domov aplikovatelném na mnoha místech bylo jedním ze záměrů projektu. Ten byl zatím jen několikrát otestován mezi známými zaměstnanců Mediamaticu, nyní jsou však rezervace otevřeny komukoliv. Pokud bude vše schváleno vládními orgány, první návštěvníci by do malých skleníků měli usednout počátkem června.

mediamatic-greenhouse-dining-coronavirus-amsterdam-3

Foto: Mediamatic

Restaurace v Amsterdamu jídlo servíruje na dlouhých prknech, dodržujíc sociální distancování

Na jednu stranu nejméně, ale na druhou snad nejzvláštnějším způsobem se klasickému chodu vzdálila luxusní michelinská restaurace The Inn at Little Washington v americké severní Virginii. Jelikož jí státní nařízení umožňují naplnit pouze polovinu kapacity, její provozovatelé se rozhodli zbylá místa zaplnit stoprocentně neinfekčními návštěvníky – figurínami.

Fotografie na Instagramu vyobrazující netypické řešení působí ještě bizarněji díky do minulosti hledící estetice podniku. Ten se i přes svůj prestižní status v žádném případě nebojí hravosti, ba naopak. Jak zmiňuje The Guardian, jedním z jeho specifik je kráva na kolečkách rozvážející sýr na tácku na jejím hřbetě.

dobirka

Přečtěte si takéFenomén dobírka dostal zabrat, ale žije. Podívali jsme se na to, proč Češi tak rádi nakupují bez placení předemFenomén dobírka dostal zabrat, ale žije. Podívali jsme se na to, proč Češi tak rádi nakupují bez placení předem

„Všichni se teď toužíme scházet a vidět jiné lidi. Všechno to nutně nemusí být skuteční lidé,“ poznamenal hlavní šéfkuchař The Inn Patrick O’Connel v rozhovoru pro americkou televizi Fox 5 DC.

Na opětovné otevření tak restauraci připravují jak kuchaři, číšníci a úklid, tak místní designová firma a divadlo. Jejich úkolem je figuríny co nejlépe obléci, aby živým návštěvníkům posloužili jako příjemná společnost spíše než zdroj bizarních nočních můr.