V 17 letech odjel studovat do USA a už se nevrátil. Jan Bednář v podcastu popisuje, jak se ShipMonkem žije svůj americký sen
Přeletět Atlantik a začít žít ve Spojených státech svůj americký sen může znít jako ta nejotřepanější podnikatelská fráze, ale u Jana Bednáře ji nejde nepoužít. Čerstvě třicetiletý podnikatel odjel do Ameriky v sedmnácti studovat a už se nikdy naplno nevrátil. Na Floridě rozjel velký byznys v logistice, jeho startup ShipMonk, který se zařadil i do našeho výběru CC25, počítá tržby ve stovkách milionů dolarů a miliardy korun už dnes ukazuje i konto samotného Bednáře. V CzechCrunch Podcastu teď svůj podnikatelský příběh představuje.
„Když mi bylo 17, začal jsem v Americe kupovat věci, které tu byly levnější a u nás se vůbec neprodávaly, a vozil jsem do Česka,“ popisuje středoškolské začátky svého podnikání Jan Bednář, který v podcastu odhaluje, jak z malého přivýdělku na škole nakonec vznikl jeden z nejrychleji rostoucích startupů v oboru, kde je dnes velká konkurence. Navíc se bavíme o americkém trhu, tedy o tom možná vůbec nejsložitějším.
Sám dlouho podnikal bez investorů, na vše si musel s kolegy vydělat sám, i proto je ShipMonk dlouhodobě v zisku. Svůj podíl ve firmě začal prodávat až v poslední době, kdy za něj inkasoval několik miliard korun. A teď hlásí: „Počkejte ještě pár týdnů a bude z nás další jednorožec.“ Český startupový svět by tak měl po Rohlíku Tomáše Čupra brzy poznat další firmu, jejíž hodnota překročí miliardu dolarů.
V podcastu Jan Bednář popisuje, co člověk potřebuje k tomu, aby ve Spojených státech uspěl, proč nefandí firmám, které jsou přefouknuté obrovskými investicemi, a také vysvětluje, co ho v byznysu dál žene kupředu. Nový díl CzechCrunch Podcastu si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:
O čem dalším byla v podcastu s Janem Bednářem řeč?
***
Do svých šestnácti hrál Jan Bednář na juniorské úrovni slušně hokej, pak se ale zranil a nakonec se místo sportovní kariéry rozhodl pro tu byznysovou. Vydal se proto studovat do USA, kde se učil podnikatelské poučky, účetnictví či marketing, a sám pak mohl nové poznatky ihned uplatňovat v praxi, protože při studiích stále více rozvíjel byznys s posíláním zásilek, nejprve hlavně do Česka a postupně i dál.
Díky studiím se naučil dobře anglicky, pochopil, jak americké prostředí funguje, a po škole se pustil do podnikání naplno. „Velká výhoda lidí, kteří přijdou do Ameriky odjinud, je, že se dokážou na věci koukat jinak a inovovat je. Zároveň to ale chce velký kus práce, aby je lidé brali vážně,“ popisuje tradičně náročné podnikatelské začátky Jan Bednář, který původně přiletěl studovat na Floridu a už na jihovýchodním pobřeží USA zůstal.
V CzechCrunch Podcastu popisuje, jak se postupně jeho projekty vyvíjely, když začal stoupat dolar a nákupy v USA už nebyly pro Čechy tak výhodné a zajímavé. Tehdy se Jan Bednář dal do řeči s větším e-commerce hráčem, který chtěl pomoci právě s logistikou, a přestože tehdy Jan Bednář se svými kolegy o tomto trhu příliš nevěděl, na nabídku okamžitě kývl.