V Anglii stavěl domy, teď jeho startup Buildiro pomáhá s nákupem materiálů a od investorů získává miliony
Lukáš Polach před lety odešel do Anglie, kde si založil a čtyři roky budoval vlastní stavební firmu. Během prací však často narážel na stejný problém. Sehnat materiály bylo často zdlouhavé a neefektivní, protože musel procházet i několik obchodů po celém Londýně, aby nakonec odškrtl všechny položky na nákupním seznamu. To zabralo i několik hodin.
Polach tak na trhu uviděl příležitost a rozhodl se ostatním stavařům vyřešit tento problém pomocí vlastního startupu. Buildiro funguje jako agregátor, který řemeslníkům zjednodušuje vyhledávání stavebního materiálu, nářadí či dalších potřebných věcí, a to v okolních prodejnách a na webu.
Startup už koncem roku 2019 zaujal investory, dva miliony korun do něj vložil tuzemský venture kapitálový fond Nation 1. Teď Buildiro ohlašuje další investiční kolo, blíže nespecifikované vyšší jednotky milionů korun výměnou za jednotky procent podílu do firmy vkládá investor Michal Dědek, respektive jeho skupina SFG Holding, která působí převážně na realitním a finančním trhu.
„Ve startupu vidím obrovský potenciál díky jeho schopnému zakladateli a nově upravenému obchodnímu modelu, který je příslibem uzavírání dalších zajímavých obchodních partnerství. Počítáme, že se Buildiro díky stále se rozšiřující nabídce brzy stane číslem jedna ve svém oboru nejen ve Velké Británii, ale i dalších zemích EU, potažmo jiných anglicky hovořících oblastech, například v USA, Austrálii, na Novém Zélandu,“ říká Dědek.
Pro šéfa SFG Holdingu to není první podobná investice. Dříve již podpořil například „cvrččí“ startup Sens nebo ETW, který se věnuje lepší recyklaci plastů. Buildiru má získaný kapitál pomoci hlavně ve škálování produktu a dosažení na break-even, tedy přehoupnutí ze ztráty do zisku. „Počítáme, že do zmiňovaného bodu se dostaneme už za první čtvrtletí roku 2022, protože se nám i díky investici podařilo zmrazit náklady a zaznamenat vyšší počet návštěv na webu,“ říká Polach.
Anglický startup českého zakladatele podle vyjádření pro CzechCrunch v období od loňského června, kdy spustil první komerční verzi, do konce minulého roku dosáhl tržeb na úrovni 200 tisíc eur, v přepočtu přibližně pět milionů korun. Aktuálně má přes tři tisíce registrovaných uživatelů a počet připojených stavebnin dosáhl dvanáct.
Byznys krok vedle
Tento rok se díky novému byznys modelu plánuje Buildiro dostat v tržbách na 500 tisíc eur, tedy přes dvanáct milionů korun, navíc však s řádově vyššími zisky a násobně menšími náklady za lidskou sílu. Polach totiž přiznává, že v minulém roce Buildiro vykročilo nesprávným směrem.
„Loni jsme zašli do slepé uličky, kdy jsme se obrazně řečeno snažili budovat Kiwi.com se stavebním materiálem,“ popisuje třiatřicetiletý podnikatel s tím, že místo toho se teď Buildiro zaměřuje spíše na byznys model připomínající Skyscanner, který je založený na principu affiliate, kdy zákazníka přivede přímo na web obchodníků a za zprostředkovaný obchod inkasuje prémii.
„Systém bude rovnou přesměrovávat z vyhledaného produktu na stránky e-shopu nebo dodavatele, kde pak zákazník provede nákup přímo u partnera. To je změna oproti původní verzi, kde si zákazník nakoupil sice vše na jednom webu Buildiro, ale tento model byl pro svou náročnost z hlediska nákladů neudržitelný,“ říká Polach.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZakladatel startupu očekává, že díky změně modelu Buildiru odpadne nutnost rozšiřovat tým zákaznického servisu i B2B obchodníků, což firmě přinese možnost investovat více prostředků do samotného produktu nebo také mezinárodní expanze bez nutnosti budování lokálních týmů, jak tomu bylo dosud.
V původním fungování Buildiro vyplácelo obchodníkům částku za zboží sníženou o provizi jednou za týden, což často vytvářelo bariéry u dalších potenciálních partnerů. „Díky novému byznys modelu se poptávka po napojení obchodů zvýšila,“ pochvaluje si Polach a doplňuje, že nově si prodejci mohou objednávku zpracovat sami a pomáhá jim to s cash flow.
Navíc startupu odpadá odpovědnost za potenciální refundace a vratky, protože zákazník případné problémy řeší přímo s obchodem, kde produkt koupil. S upraveným byznys modelem se teď Buildiro chystá expandovat i na další trhy, zejména v zemích Evropské unie či ve Spojených státech a Austrálii. Ještě předtím by však měla na řadu přijít Polachova rodná Česká republika.
„Už v roce 2019, kdy jsme se službou šli poprvé do médií, nás kontaktovala řada tuzemských stavebnin a dodavatelů stavebního materiálu, kteří by měli o Buildiro velký zájem i v Česku. Prvním trhem, který po Velké Británii otevřeme, bude tedy právě Česká republika,“ potvrzuje Polach.
Kromě expanze se Buildiro zaměří i na rozvoj produktu, kdy plánuje překonat status agregátoru stavebního materiálu a uživatelům, což jsou většinou řemeslníci, chce nabídnout i navazující online služby. Mezi ně by měl patřit například nástroj na tvorbu rozpočtů a fakturace včetně přesných údajů o aktuálních cenách materiálů či slevách pro firmy.