V Anglii stavěl domy, teď jeho startup Buildiro pomáhá s nákupem materiálů a od investorů získává miliony

Peter BrejčákPeter Brejčák

buildiro-boxed

Foto: Buildiro

Tým Buildiro: Martin Pristaš, Matej Devečka, Lukáš Polach, Andrej Bližňák (CTO)

0Zobrazit komentáře

Lukáš Polach před lety odešel do Anglie, kde si založil a čtyři roky budoval vlastní stavební firmu. Během prací však často narážel na stejný problém. Sehnat materiály bylo často zdlouhavé a neefektivní, protože musel procházet i několik obchodů po celém Londýně, aby nakonec odškrtl všechny položky na nákupním seznamu. To zabralo i několik hodin.

Polach tak na trhu uviděl příležitost a rozhodl se ostatním stavařům vyřešit tento problém pomocí vlastního startupu. Buildiro funguje jako agregátor, který řemeslníkům zjednodušuje vyhledávání stavebního materiálu, nářadí či dalších potřebných věcí, a to v okolních prodejnách a na webu.

Startup už koncem roku 2019 zaujal investory, dva miliony korun do něj vložil tuzemský venture kapitálový fond Nation 1. Teď Buildiro ohlašuje další investiční kolo, blíže nespecifikované vyšší jednotky milionů korun výměnou za jednotky procent podílu do firmy vkládá investor Michal Dědek, respektive jeho skupina SFG Holding, která působí převážně na realitním a finančním trhu.

„Ve startupu vidím obrovský potenciál díky jeho schopnému zakladateli a nově upravenému obchodnímu modelu, který je příslibem uzavírání dalších zajímavých obchodních partnerství. Počítáme, že se Buildiro díky stále se rozšiřující nabídce brzy stane číslem jedna ve svém oboru nejen ve Velké Británii, ale i dalších zemích EU, potažmo jiných anglicky hovořících oblastech, například v USA, Austrálii, na Novém Zélandu,“ říká Dědek.

buildiro-reg1

Foto: Buildiro

Tým Buildiro: Andrej Bližňák, Lukáš Polach, Martin Pristaš a Matej Devečka

Pro šéfa SFG Holdingu to není první podobná investice. Dříve již podpořil například „cvrččí“ startup Sens nebo ETW, který se věnuje lepší recyklaci plastů. Buildiru má získaný kapitál pomoci hlavně ve škálování produktu a dosažení na break-even, tedy přehoupnutí ze ztráty do zisku. „Počítáme, že do zmiňovaného bodu se dostaneme už za první čtvrtletí roku 2022, protože se nám i díky investici podařilo zmrazit náklady a zaznamenat vyšší počet návštěv na webu,“ říká Polach.

Anglický startup českého zakladatele podle vyjádření pro CzechCrunch v období od loňského června, kdy spustil první komerční verzi, do konce minulého roku dosáhl tržeb na úrovni 200 tisíc eur, v přepočtu přibližně pět milionů korun. Aktuálně má přes tři tisíce registrovaných uživatelů a počet připojených stavebnin dosáhl dvanáct.

Byznys krok vedle

Tento rok se díky novému byznys modelu plánuje Buildiro dostat v tržbách na 500 tisíc eur, tedy přes dvanáct milionů korun, navíc však s řádově vyššími zisky a násobně menšími náklady za lidskou sílu. Polach totiž přiznává, že v minulém roce Buildiro vykročilo nesprávným směrem.

„Loni jsme zašli do slepé uličky, kdy jsme se obrazně řečeno snažili budovat Kiwi.com se stavebním materiálem,“ popisuje třiatřicetiletý podnikatel s tím, že místo toho se teď Buildiro zaměřuje spíše na byznys model připomínající Skyscanner, který je založený na principu affiliate, kdy zákazníka přivede přímo na web obchodníků a za zprostředkovaný obchod inkasuje prémii.

„Systém bude rovnou přesměrovávat z vyhledaného produktu na stránky e-shopu nebo dodavatele, kde pak zákazník provede nákup přímo u partnera. To je změna oproti původní verzi, kde si zákazník nakoupil sice vše na jednom webu Buildiro, ale tento model byl pro svou náročnost z hlediska nákladů neudržitelný,“ říká Polach.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zakladatel startupu očekává, že díky změně modelu Buildiru odpadne nutnost rozšiřovat tým zákaznického servisu i B2B obchodníků, což firmě přinese možnost investovat více prostředků do samotného produktu nebo také mezinárodní expanze bez nutnosti budování lokálních týmů, jak tomu bylo dosud.

V původním fungování Buildiro vyplácelo obchodníkům částku za zboží sníženou o provizi jednou za týden, což často vytvářelo bariéry u dalších potenciálních partnerů. „Díky novému byznys modelu se poptávka po napojení obchodů zvýšila,“ pochvaluje si Polach a doplňuje, že nově si prodejci mohou objednávku zpracovat sami a pomáhá jim to s cash flow.

buildiro-reg2

Foto: Buildiro

Team Buildiro: Andrej Bližňák, Martin Pristaš, Lukáš Polach a Matej Devečka

Navíc startupu odpadá odpovědnost za potenciální refundace a vratky, protože zákazník případné problémy řeší přímo s obchodem, kde produkt koupil. S upraveným byznys modelem se teď Buildiro chystá expandovat i na další trhy, zejména v zemích Evropské unie či ve Spojených státech a Austrálii. Ještě předtím by však měla na řadu přijít Polachova rodná Česká republika.

„Už v roce 2019, kdy jsme se službou šli poprvé do médií, nás kontaktovala řada tuzemských stavebnin a dodavatelů stavebního materiálu, kteří by měli o Buildiro velký zájem i v Česku. Prvním trhem, který po Velké Británii otevřeme, bude tedy právě Česká republika,“ potvrzuje Polach.

Kromě expanze se Buildiro zaměří i na rozvoj produktu, kdy plánuje překonat status agregátoru stavebního materiálu a uživatelům, což jsou většinou řemeslníci, chce nabídnout i navazující online služby. Mezi ně by měl patřit například nástroj na tvorbu rozpočtů a fakturace včetně přesných údajů o aktuálních cenách materiálů či slevách pro firmy.

Studentskému carsharingu Uniqway se daří. Loni provedl 12 tisíc rezervací, nyní rozšiřuje flotilu a míří do Mladé Boleslavi

Patrik SvatošPatrik Svatoš

uniqway_-1

Foto: Škoda Auto

Uniqway je platforma pro sdílení automobilů zaměřená na studenty

0Zobrazit komentáře

Český carsharing Uniqway nemá tak silné jméno jako služby konkurence, ale o to zajímavější má příběh. Stojí za ním inovační centrum mladoboleslavské automobilky DigiLab a tři pražské univerzity, kteří společně koncem roku 2018 spustili tento projekt studentské sdílené mobility v Praze. Po necelých třech letech bude nyní služba dostupná i v Mladé Boleslavi, zapojují se do ní také studenti škodovácké Vysoké školy a rozšiřuje pražskou flotilu.

Uniqway je studentský carsharing, který nejenže studenti navrhují, ale především ho využívají. Pro zarezervování auta si musíte stáhnout aplikaci pro iOS nebo Android, nahrát občanský i řidičský průkaz a mezinárodně platnou ISIC kartu. Následně je vše do 15 minut schváleno a vy můžete službu začít využívat, ať už potřebujete na větší nákup, nebo chcete vyrazit na výlet.

V hlavním městě se nyní nabídka tohoto carsharingu rozroste z původních 15 na 37 vozidel s logem Škody Auto, premiéra Uniqwaye v Mladé Boleslavi pak zpočátku přinese pět dostupných vozů. V nabídce jsou modely Scala, Fabia a Citigo iV, brzy přibude také první elektromobil postavený na zcela nové platformě – Enyaq iV, který jsme si nedávno vyzkoušeli.

Uniqway byl spuštěn v roce 2018 jako pilotní projekt studentů pro studenty. Tato služba dokonale zapadá do ekosystému multimodální mobility ve městech. Po úspěšném zahájení provozu v Praze je expanze do Mladé Boleslavi dalším logickým krokem, který studentům poskytne více možností mobility,“ vysvětluje Jarmila Plachá, vedoucí Škoda Auto DigiLabu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě expanze do dalšího města může Uniqway těšit i úspěšný rok. Navzdory koronaviru se loni provedlo okolo 12 tisíc rezervací a najezdilo zhruba 400 tisíc kilometrů. V době pandemie se flotila využívala také jako součást iniciativy #SKODAAUTOpomaha, kdy byla k dispozici městským úřadům v Praze nebo dobrovolníkům pro rozvoz zdravotnických potřeb či potravin. Celý projekt je navíc v dlouhodobém horizontu připravený tak, aby byl ziskový, ačkoli to není hlavní priorita.

„Náš byznys plán s dosažením tohoto cíle počítá. Velmi důležité je ale pro nás i to, že na službě spolupracujeme s vysokými školami, studenti si mohou v rámci provozu vyzkoušet práci na reálném byznysovém projektu a získat tak neocenitelnou praxi. Zároveň nám Uniqway slouží jako testovací platforma pro funkce a obchodní modely, které můžeme následně nasadit v ostatních službách,“ řekl pro CzechCrunch marketingový ředitel DigiLabu David Beška.

Podobné výhody vidí i Pavel Mertlík, rektor Škoda Auto Vysoké školy. „Díky této službě je naše vysoká škola pro studenty ještě atraktivnější. Myslím si, že je velmi důležité, aby sami byli součástí Uniqway a starali se o platformu. Naši studenti tuto iniciativu vítají a těší se na možnost využití vozů i na zkušenosti, které získají při organizaci provozu flotily,“ míní.

Škoda Enyaq iV

Foto: Škoda Auto

Škoda Enyaq iV na nabíjecí stanici

Zájemce služba láká především atraktivními cenami, které v době pandemie ještě snížila. Uniqway například spustil nový tarif s názvem Anti-covid, ve kterém je Citigo iV nabízeno za 2,99 koruny za minutu nebo 590 korun za 24 hodin. Škoda Scala vás pak vyjde každou minutu na 3,99 koruny a po celý den může být vaše za 690 korun.

Jednoznačně nejdražším modelem je pak už zmiňovaný vůz Škoda Enyaq iV. Minuta jízdy vyjde na necelých šest korun a celodenní výlet si z vaší peněženky vezme 1 290 korun. Veškeré ceny zahrnují cestu až do 20 kilometrů, po jejich ujetí je každý další kilometr zpoplatněn částkou 3,9 koruny a u modelu Scala ještě o korunu více.

V ceně je započítáno palivo (v případě elektromobilu nabíjení zdarma) nejen po celé České republice, ale také v zemích Evropské unie a schengenského prostoru. Veškerá auta mají navíc dálniční známku a jsou i havarijně pojištěna se spoluúčastí od tisíce korun do jednoho procenta z případné škody.