Cvrčci frčí. Český Sens z nich vyrábí protein, chce snížit naši závislost na masu a teď na to má 48 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

founders_foto_pouze_daniel_radek-min

Foto: Sens

Zakladatelé Sens Daniel Vach a Radek Hušek

0Zobrazit komentáře

Zájem lidí o udržitelnost stále více ovlivňuje také potravinářský průmysl. Důkazem přitom nejsou jen pokusy o vytvoření co nejlepšího „masa“ z rostlinných produktů, jaké vyrábí například američtí startup Beyond Meat či Impossible Foods nebo česká Mana. Organizace spojených národů už v roce 2013 jako řešení možné potravinové krize a udržitelný zdroj výživy označila hmyz, což inspirovalo dvojici Čechů, aby se pustili do cvrččího projektu.

Radek Hušek a Daniel Vach založili startup Sens, ve které vyrábí produkty ze cvrčků, respektive z mouky připravené z jejich bílkovin. Před čtyřmi lety s nápadem na výrobu cvrččích nutričních tyčinek vybrali na Kickstarteru přes 270 tisíc korun a po úspěšném růstu teď hlásí, že mají na další rozvoj velkou finanční injekci.

Sens získal investici ve výši 1,9 milionu eur (téměř 48 milionů korun) od fondů Presto Ventures (dříve Bohemia Venture Capital) a Reflex Capital. Investičního kola se zúčastnil také inkubátor UP21, ve kterém projekt před lety začínal. Doposud do Sensu vedle UP21 investoval také Michal Dědek z Finin Group.

lifestyle_foto_2020

Foto: Sens

Proteinová tyčinka Sens

 

„Věříme, že konzumace hmyzu je jednou z možností, jak zajistit obživu pro stále se rozrůstající lidskou populaci. Pro konzumaci cvrčků existují dva zcela zásadní důvody, a to udržitelnost a příznivá výživová hodnota,“ říká Barbora Tobolová z Presto Ventures, kteří ještě jako BVC investovali také například do projektů Feedyou, Domotron nebo Topíte.cz.

„Přesun k alternativním zdrojům proteinů považujeme za nevyhnutelný, podle odhadů je možné, že alternativní proteiny do 10 let nahradí až jednu třetinu masného průmyslu. Věříme, že právě Sens jsou jedni z těch, kteří k této revoluční změně velkou měrou přispějí,“ doplňuje Tobolová, která má v Prestu investici na starost i proto, že vystudovala obor technologie potravin na VŠCHT.

„Alternativní proteiny do 10 let nahradí až jednu třetinu masného průmyslu.“

„Obor alternativních potravin, reprezentovaný například mediálně známým Beyond Meat, je neuvěřitelně rostoucí a my věříme, že Sens v kombinaci s výrobní základnou v Thajsku má skvělou výchozí pozici globálně uspět. Jeho zakladatelé jsou skutečnými průkopníky. Navíc produkty Sens jsou nejen zdravé, ale i dobré. Sami je jíme,“ říká s úsměvem Ondřej Fryc, řídící partner Reflex Capital.

ondrej-fryc

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Zakladatel investičního fondu Reflex Capital Ondřej Fryc

Do karet ve prospěch cvrčků hraje také fakt, že ze základních potravin bohatých na bílkoviny má produkce například hovězího masa největší dopad na planetu. Cvrččí mouka podle startupu přestavuje menší zátěž pro životní prostředí než jakákoliv jiná živočišná bílkovina. Větší rozvoj oblasti můžeme do budoucna očekávat i u nás, ministerstvo zemědělství nedávno s konečnou platností uznalo hmyz jako hospodářská zvířata.

Češi provozují největší automatizovanou cvrččí farmu světa

Původní plán Sens byl, že získají investici již v první polovině loňského roku, ale po mírném zdržení se teď může dvojice zakladatelů se svým týmem naplno pustit do rozvoje svého byznysu. Kromě představení nových produktů či posílení obchodního týmu chce díky investici podpořit růst v Německu, kde své produkty prodává například již v řetězcích Edeka a Tegut.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Díky investici se nyní můžeme soustředit na vylepšení produkce cvrččí bílkoviny, která má v budoucnu kvůli své udržitelnosti velký potenciál nahradit část produkce masa. Cílíme především na rozvinuté trhy, jako je Německo, avšak i zde chceme uvést naše nové produkty, například krekry z cvrččí mouky na bázi sušených semínek a zeleniny. Lidé si rovněž budou moci brzy zakoupit těstoviny či proteinový nápoj,“ říká Hušek.

Sens dodává značnou část své produkce zákazníkům prostřednictvím svého e-shopu, u nás však také přes online supermarket Rohlik.cz či řetězec Makro. Zájem o podobné produkty nebo i přímo cvrččí mouku pro jiné výrobce je podle firmy pořád velký.

crickets-box-min

Foto: Sens

Sens v Thajsku provozuje vlastní cvrččí farmu

S ohledem na uspokojení rostoucí poptávky po cvrččí mouce Sens v roce 2018 v Thajsku otevřel největší automatizovanou cvrččí farmu na světě a i díky tomu se řadí k průkopníkům potravin s alternativním zdrojem bílkovin. Specializovanou továrnu čeští podnikatelé postavili společně s Nicolasem Berym, francouzským specialistou na výrobu mouky z hmyzu, který s nimi buduje i celý startup.

Část nově získané investice proto plánuje tuzemský cvrččí startup využít i na větší automatizaci zmiňované farmy a navýšení její produkce s cílem zefektivnit výrobu cvrččího proteinu natolik, aby byl levnější než kuřecí.

„Těší nás, že se Sensu daří. Lidé se stále více zajímají nejen o životní prostředí, ale také o inovativní a udržitelné potraviny. Věříme, že se alternativní zdroje proteinů, jako jsou produkty z cvrččí mouky, brzy dostanou do povědomí zákazníků a rozšíří se nejen po Evropě, ale i po celém světě. Přece jenom se firmě podařilo to klíčové, zbavit část veřejnosti předsudků,“ dodává Vítek Šubert, spoluzakladatel a CEO UP21.

Éra klasických automobilek je u konce a Volkswagen stojí před nejtěžší výzvou v historii. Neskončit jako Nokia

volkswagen-id-3-4

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3

0Zobrazit komentáře

Automobilový koncern Volkswagen pod svými křídly schraňuje přes deset velkých automobilek. Mohlo by se zdát, že své dominantní postavení na trhu jistí silnými základy, jak ovšem prozradil generální ředitel koncernu Hebert Diess, pokud se společnost od základnu nezmění, může dopadnout jako Nokia.

Nokia na přelomu tisíciletí platila za největšího výrobce mobilních telefonů na světě a společnost s velice silným postavením na trhu. Stačilo však promeškat nástup chytrých telefonů v čele s iPhonem a veškerá budovaná image značky byla ta tam. Hojné roky vystřídalo období plné finančních problémů a prodejních nezdarů, které vyústily v odkoupení celé divize mobilních zařízení Microsoftem.

Příběh Nokie, která během pěti let klesla z páté nejhodnotnější firmy světa až na 98. příčku, se stal strašákem pro každého vrcholného manažera. Jasně totiž dokazuje, že stačí jen trochu polevit v tempu a zlatý sen se může během chvíle zcela rozplynout. Uvědomuje si to i Herbert Diess, generální ředitel Volkswagenu, který má obavy, aby osud Nokie nepotkal i jeho koncern, který je dnes největším producentem automobilů na světě.

Dr. Herbert Diess

Foto: VW

Šéf Volkswagenu Herbert Diess

Jak informovala agentura Reuters, Herbert Diess přednesl tyto obavy vyššímu managementu společnosti během zasedání správní rady minulý týden. Volkswagen má v úmyslu kompletně přepracovat svá aktiva, snížit náklady a pracovat na nových technologiích. Tyto kroky by společnosti měly pomoci navýšit tržní kapitalizaci ze současných 100 miliard dolarů o více než polovinu.

Základem úspěchu je udržet výzkum a vývoj v dostatečně rychlém tempu, díky kterému Volkswagen udrží technologický krok se svou konkurencí. V tomto ohledu však Diess vidí zásadní problém.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Otázka zní: Jsme dostatečně rychlí? Pokud budeme pokračovat současnou rychlostí, bude to velice složité,“ vyjádřil Diess své obavy a dodal: „Volkswagen přechází z výroby tradičních automobilů na výrobu autonomních vozidel a vozidel s konektivitou, což je krok, který vyžaduje snížení nákladů a navýšení efektivity. Éra klasických automobilek je u konce.“

Budoucnost jménem elektromobilita

Na výrobce vozů je v současné době vyvíjen vysoký tlak ze strany regulačních orgánů a jejich emisních norem. Výrobci vozidel musí do svých flotil zařazovat stále větší množství elektromobilů, aby byly normy schopny naplnit, s čímž souvisí vysoké náklady na vývoj a zvyšování jeho tempa. Celý tento proces ovšem musí jít ruku v ruce se ziskem, což je pro takový kolos, jako je Volkswagen, značně problematické.

Jak moc je situace pro Volkswagen závažná, dokládá Diessův výrok, že nutnost restrukturalizace je pravděpodobně tou nejobtížnější výzvou, jaké kdy Volkswagen ve své historii čelil. Restrukturalizace by se měla dotknout v podstatě všech sektorů koncernu. Podle Diesse bude nutné snížit složitost výroby, zvýšit její produktivitu a k tomu navíc snižovat náklady. Je tedy jasné, že se Volkswagen bude muset vzdát některých ze svých současných projektů.

volkswagen1

Foto: Volkswagen

Jeden ze závodů Volkswagenu v německém Cvikově, který se soustředí na produkci elektromobilů

Mezi ně patří například vývoj vodíkových palivových článků, které podle Diesse nebudou konkurenceschopné klasickým bateriovým akumulátorům minimálně příštích deset let. Škrty by se měly dotknout i služeb mobility poskytovaných pod značkou MOIA, která byla založena v roce 2016.

filipmajor

Přečtěte si takéŠéf Busyman.cz: Pozornost si zaslouží vedle velkých investic i začínající startupy. Loni přes naši platformu získaly 50 milionůŠéf Busyman.cz: Pozornost si zaslouží vedle velkých investic i začínající startupy. Loni přes naši platformu získaly 50 milionů

Spolu s tím se chce Volkswagen, pod něhož spadá i Škoda Auto, zaměřit na zisk a redukci produkčního objemu. „Vezměme si jako příklad Bentley a jeho 10 tisíc dodávek. Bylo by mnohem působivější, kdybychom měli marži vyšší než nula. Pokud mám být upřímný, upřednostňoval bych pět tisíc dodávek a marži přes 20 %,“ demonstroval svou ideu Diess na značce Bentley, která do koncernu rovněž patří.

Odhazování zbytečné zátěže

Aby byl Volkswagen schopen udržet svou pozici a nedopadl jako Nokia, musí se začít plně soustředit na své silné stránky a dát sbohem projektům, které mu stojí v cestě zvyšování efektivity produkce. Proto Diess oznámil, že hledá kupce pro divize Renk a MAN Energy Solutions.

Volkswagen má v současné době hned 12 velkých automobilek, mezi kterými jsou vedle tuzemské Škody Auto také výrobci luxusních vozů Bugatti či Lamborghini nebo nákladní vozy MAN a Scania. Během aféry Dieselgate bylo odhaleno podvodné manipulování se softwarem, který měřil množství produkovaných emisí. Po tomto odhalení se Volkswagen začal naplno věnovat technologii elektromobility. Tento rok by se měl do prodeje dostat model ID.3, který představuje jeden z prvních masově dostupných elektromobilů koncernu na trhu, byť ani jeho cena ještě úplně nízko nebude.