V Česku je 800 tisíc lidí v insolvenci. Startup pomáhájící řešit problémy dlužníků dostal investici od České spořitelny
Peter Zvirinský v rámci akademického výzkumu analyzoval vývoj vztahů mezi dlužníky a věřiteli v insolvencích pomocí analýzy sociálních sítí a strojového učení. Oblast mu není cizí, ostatně zkoumání insolvenčních dat se věnuje přes deset let. Během posledního výzkumu ale přišel na nápad na nový byznys – zabezpečit co nejefektivnější cestu dlužníků zpět do ekonomického života. Takovým způsobem v roce 2020 vznikl startup Rekenber.
„S ohledem na rychle se měnící legislativu dnes musí být proces vymáhání více šitý na míru konkrétní situaci dlužníka. Na tento přístup však většina věřitelů není technologicky ani kapacitně připravena,“ popisuje Zvirinský. Jeho firma už má dnes několik zaběhnutých projektů s předními finančními institucemi v Česku, konkrétní názvy ale jmenovat nechce.
Pilotní projekt však už realizuje s Českou spořitelnou a její investiční odnož zaměřená na startupy Seed Starter teď oznámila, že Rekenber nyní podpoří částkou 12 milionů korun. Banka tak má získat přístup k technologickému řešení, které poskytuje komplexní sledování vývoje pohledávky, což využívá útvar finančního domu zaměřený na restrukturalizaci a vymáhání retailových klientů.
„Predikce neschopnosti splácet je globální trend a zapadá do koncepce banky finančního zdraví a prosperity podnikání. V Česku je v současnosti zhruba 800 tisíc dlužníků v soudním vymáhání. S využitím řešení společnosti Rekenber můžeme jako banka lépe řešit situace, kdy se dostanou naši klienti do finanční tísně,“ vysvětluje synergii Jiří Skopový, lídr programu Seed Starter.
Rekenber využívá technologii strojového učení pro automatizaci úkonů, které se dnes zatím běžně vykonávají ručně, jako je čtení a zpracování právních dokumentů, podpora při rozhodování a také generování podkladů pro další aktivity. Díky umělé inteligenci a big data analýzám dokáže ve větším detailu pochopit situaci dlužníka.
„Tím umožňujeme věřitelům přistupovat k dlužníkům více individuálně. V budoucnu se chceme posouvat také směrem k prevenci finančních problémů. Toho budeme schopni dosáhnout analýzou dat z insolvencí a jejich využitím pro účely risk managementu a včasného zachycení příznaků, které vedou k úpadku dlužníka,“ říká Zvirinský.
„V rámci aktuálního projektu dochází souběžně s datovou analýzou i k automatizaci reakcí banky na vývoj situace v konkrétní insolvenci. To přispívá k aktivnímu risk managementu nad monitorovaným portfoliem pro zajištění férové míry uspokojení věřitele výměnou za osvobození od zbytku dluhů. Vedle toho dochází k zefektivnění správy a monitoringu insolvenčních portfolií a zvýšení výkonnosti portfolia pohledávek,“ doplňuje šéf útvaru České spořitelny restrukturalizace a vymáhání retailových klientů Marek Ambrož.