V Dlouhé, Pařížské a dalších ulicích je nově noční zákaz vjezdu. Praha 1 chce omezit rušení klidu

Zákaz platí od čtvrteční desáté večer, a to každou noc až do šesti do rána. Do ulic budou moci vjet pouze rezidenti a dopravní obsluha.

Eliška NováEliška Nová

Pařížská ulice

0Zobrazit komentáře

Čím rychleji jezdí, tím jsou hlasitější. A v Praze 1 jezdí rychle. První městská část se tak rozhodla, že ve vybraných ulicích zakáže autům na noc vjezd. Zákaz bude počínaje dneškem platit od deseti večer do šesti do rána. Jen tak nebude možné vjet do území, které je ohraničené Starým Městem, Pařížskou, Revoluční a Dvořákovým nábřežím.

„Všechny značky zákazu vjezdu už jsou na místě. Policie České republiky nebo Městská policie má tak ode dneška plné právo kohokoli, kdo vjede do tohoto území, zastavit a požadovat potvrzení, že se jedná o zásobování nebo o rezidenta,“ vylíčila pro CzechCrunch mluvčí městské části Karolína Šnejdarová. Lidí s trvalým pobytem a závozu se tak značky netýkají. Noční zákaz se netýká například také taxíků, ty totiž ze zákona patří do dopravní obsluhy. Konkrétně jde například o ulice Králodvorská, Dlouhá, Soukenická, Kozí, Pařížská či Břehová.

„Právě v těchto lokalitách je velký problém s tím, že tam v nočních hodinách, kdy je menší provoz, lidé hrubě překračují povolenou rychlost a rezidenti, kteří tam bydlí, se nemohou v klidu vyspat,“ vysvětluje mluvčí s tím, že zvýšená rychlost v místě je rovněž nebezpečná, proto je tam také omezená.

Za porušení zákazu vjezdu hrozí podle současného zákona hříšníkovi pokuta ve správním řízení do maximální výše dva a půl tisíce korun. Od ledna 2024 ale bude platit nový bodový systém a s ním se změní i tato pravidla. Bloková pokuta na místě bude do 1 500 korun, ve správním řízení pak mezi dvěma až pěti tisíci.

„Za rok budeme vyhodnocovat, jak to funguje nebo nefunguje. A na základě toho se rozhodne, jestli se v těchto lokalitách zákaz vjezdu nechá, nebo se rozšíří i na další místa,“ doplnila mluvčí první městské části.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O opatření už Praha 1 uvažovala před pár lety, nakonec ale debaty utichly během covidu. Teď se k němu znovu vrátila a radní ho schválili letos v červenci. Problém s hlukem je zejména v centru města, tedy především v městské části Praha 1, obrovský. Řeší se nejen auta, ale především davy turistů, kteří vyhledávají místní podniky a ruší noční klid na ulici. I proto ve vybraných ulicích platí zákaz pití alkoholu mimo restaurace.

Huawei či Xiaomi na uchu i v garáži. Čínští výrobci telefonů šlapou do produkce elektromobilů

Jak velký je rozdíl mezi produkcí mobilů a elektromobilů? Huawei a Xiaomi jich moc nevidí, a tak obě firmy brzy nabídnou nadupané sedany.

huawei-xiaomi-1

Foto: Huawei / Čínské regulační úřady

Vozy od Huawei a Xiaomi

0Zobrazit komentáře

Společnosti Xiaomi a Huawei má většina z nás spojené s cenově dostupnou elektronikou všeho druhu, od chytrých telefonů přes koloběžky až po robotické vysavače. Nyní však Číňané přicházejí s novinkou, která se dosavadnímu produktovému portfoliu přece jen vymyká. Obě společnosti téměř totožně nabídnou zákazníkům své elektrické sedany.

Automobil a telefon jsou na první pohled dva zcela odlišné produkty. Nicméně díky digitalizaci a elektrifikaci vzájemných průsečíků přibývá. V minulosti tak zájem o produkci vlastního automobilu projevila řada firem, jejichž primárním zdrojem obživy je elektronika.

Mezi nejznámější případy patří pokusy Applu, které ovšem nedopadly dle představ. Nedařilo se ani Googlu. O něco úspěšnější je případ společnosti Sony, která myšlenku výroby vlastního automobilu dotáhla až k založení zcela nové automobilky Afeela, na které spolupracuje s Hondou. Někteří výrobci proslavení především svými telefony ale mají v rukách již skutečný vůz, a to konkrétně Huawei a Xiaomi. Jejich díla rozhodně stojí za pozornost.

Huawei již dříve ukázal svůj elektrický crossover Aito M5 a nyní přichází s modelem Luxeed S7, tedy elektrickým sedanem, jehož předprodej byl už odstartován v Číně. Nabízen je tam za 258 tisíc jüanů, tedy přibližně 800 tisíc korun, což je velmi zajímavá částka, pokud se podíváme na jeho technické parametry.

huawei-luxeed2

Foto: Huawei

Elektrický sedan od Huawei

Automobil stojící na 800V architektuře má délku bezmála 5 metrů a nabízí neotřelý design, který je u vozů z Číny již standardem. Pracuje s aerodynamikou, tenkými světlomety a také tenkou světelnou linkou na zádi, která nese nápis Luxeed. Právě tento nápis naznačuje, že by se nutně nemuselo jednat jen o model určený pro domácí trh.

Vůz působí celkově luxusním dojmem, což ještě více podtrhuje jeho interiér. Tomu vévodí 12,3 palce velký přístrojový panel a velký dotykový displej, skrze který posádka komunikuje s operačním systémem, podle očekávání, od Huawei. Zajímavostí jsou dotykové lišty na zadních dveřích, skrze které lidé na zadních sedadlech ovládají některé funkcionality vozu, jako je klimatizace. Oko zaujme i obří panoramatická střecha.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Číňané navíc přihazují 420 litrů úložného prostoru a slušnou porci výkonu. Hned v základu vůz nabídne výkon 496 koňských sil. Díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy. Přesné detaily o kapacitě baterií zatím nejsou známé, nicméně vůz by měl být nabízen ve čtyřech úrovních výbavy, které milovníkům telefonů budou povědomé. Jsou označeny jako Pro, Max, Max+ a Max RS. Lišit by se měly výkonem, funkcemi a dojezdem, přičemž verze Max+ by měla nabídnout dojezd přes 800 kilometrů.

Prodejní cena této konkrétní verze je 328 tisíc jüanů, tedy přibližně milion korun. Vrcholná verze Max RS bude v přepočtu o 200 tisíc korun dražší. A to je nabídka, na kterou by mohli zákazníci slyšet. Za podstatně nízkou cenu totiž Huawei nabízí vůz s parametry, jaké mají i modely od Tesly.

Xiaomi to vidí podobně

Huawei ovšem není jediným výrobcem telefonů, kterého napadlo uvést na trh elektrický sedan. To samé chce udělat i Xiaomi, které co nevidět vyšle model SU7. Tentokrát to ovšem nebyla přímo společnost, kdo vůz představil. Jak informuje web CarNewsChina, čínské regulační úřady každý měsíc zveřejňují seznam vozidel, která procházejí homologačním procesem před uvedením na trh, a součástí reportů jsou i obrázky a specifikace vozidel.

xiaomi-su71

Foto: Čínské regulační úřady

Elektrický sedan od Xiaomi

Díky tomu se SU7 odhalilo v plné kráse. Podobně jako Luxeed S7 od Huawei má na délku bezmála 5 metrů a bude mít i lidarovou technologii. Automobil bude nabízen ve dvou technických specifikacích. První s motorem RWD má 220 kW a verze AWD 495 kW. O akceleraci prozatím moc nevíme, nicméně maximální rychlost je uváděna 210 či 265 km/h. I zde se setkáváme s výbavovými verzemi s označením SU7 Pro a SU7 Max a stejně tak bude přítomen operační systém vyvinutý přímo Xiaomi.

Po optické stránce vůz možná nebudí tak velké emoce jako model od Huawei, nicméně i přesto se jedná o atraktivní automobil, který nepůsobí laciným dojmem. Jeho produkce by měla začít v prosinci letošního roku, přičemž k prvním zákazníkům se dostane v únoru 2024.