České saláty porostou v Arábii. Pražský startup buduje své farmy přímo v místních supermarketech

Hydroponické pěstování rostlin dává velký smysl tam, kde šetří každou kapkou vody. České farmy se uplatní v katarském Sparu nebo Carrefouru.

Iva BrejlováIva Brejlová

greeentech

Foto: GreeenTech

Dmitrij Lipovskij, spoluzakladatel GreeenTech

0Zobrazit komentáře

Tyto saláty do regálu neurazily víc než pár metrů. A jejich nákup vlastně nezní nijak zvláštně: přijdete do obchodu, vyberete si v nabídce, dáte do vozíku – jenže pokud si je pak odnesete ven, bude to poprvé, kdy se zelené rostlinky ocitnou mimo půdu supermarketu. Vyrostly totiž přímo v něm díky takzvaným hydroponickým farmám. V Kataru jich brzy v různých řetězcích vybudují desítky. A dodá je tuzemská společnost GreeenTech.

Představte si je podobně jako chladicí boxy v obchodech. Rostlinky nepotřebují půdu, ale jen živný roztok. Jsou to farmy, ale jsou určené do vnitřních prostor. Celý den na plodiny v nich svítí, avšak slunce to není. Jde o přírodu, ale bez technologií by takhle nikdy nerostla.

Jedná se o složitý systém. Je potřeba hlídat množství vody, osvětlení, vzduchotechniku, nebo třeba pH roztoku. Na Arabském poloostrově je problém s kvalitou vody, takže tady potřebují vlastní úpravnu osázenou čidly a sondami. O mnoha podmínkách ale rozhoduje stroj prostě sám. Mozkem farmy je totiž řídící jednotka od firmy Siemens. Samotnou konstrukci i software si ale jinak GreeenTech řeší po vlastní ose.

Když zasadí třeba rukolu, zadají do systému, že tu bude růst právě ona. A software automaticky nastaví podmínky právě pro ni. Kdyby se přesto rostlinkám nedařilo, můžou klienti – tedy pracovníci supermarketu – plodiny vyfotit a obrázky poslat do Prahy. Dávky organických hnojiv i další úpravy se totiž mohou zadávat na dálku.

Zakázka má hodnotu 650 tisíc dolarů, tedy víc než 15 milionů korun. Zajistí, že v celkem 35 farmách umístěných v řetězcích místních firem i mezinárodních názvů vypěstují měsíčně šest tisíc plodin. Mohou to být bylinky jako je petržel, máta nebo koriandr, ale taky rukola, nebo několik druhů bazalky a salátů. Na to, jak se jim daří už od prvních lístků, mohou nakupující celou dobu hledět.

greeentech

Foto: GreeenTech

GreeenTech v Radisson Blu

Takové farmy totiž prodejny postaví rovnou vedle ovoce nebo zeleniny, takže kolem nich budou zákazníci běžně procházet. Pokud si nicméně nakupující budou chtít koupit rostlinu přímo odsud, vyberou si ji klasicky v chlazeném regálu a o něco méně klasicky v recyklovatelném obalu.

„Ale koupí si ji ne trhanou, ale i se substrátem. Tedy i s kořeny. Co nespotřebují, můžou si dát doma do skleničky s vodou, a ona jen tak nezvadne,“ vysvětluje Dmitrij Lipovskij, spoluzakladatel projektu.

Pokud vše půjde dobře, farmy budou nainstalované v obchodech, jako jsou Spar, Carrefour, nebo Monoprix. Stane se tak před přelomem listopadu a prosince. Tehdy se totiž koná v Kataru mistrovství světa ve fotbale, do té doby chtějí řetězce projekt spustit.

„Špeky“ už jsme si zkusili

Katar je jedna ze zemí, o které zakladatelé tohoto projektu věřili, že sem dřív nebo později vstoupí. Lidé jsou tu zvyklí šetřit vodou. A český systém na udržitelnosti a využití jen minima vody vyrostl.

Není to v místním regionu první takový pokus. „Když přihlédneme k přírodním podmínkám v Kataru, hydroponie a podobné styly pěstování jsou jediné možné,“ vysvětluje Lipovskij. V Dubaji už první farmy uvnitř obchodů vznikly, tam se uplatnily čínské systémy. V Kataru ovšem budou novinkou.

„Většina států na Arabském poloostrově se zajištění potravinové soběstačnosti věnuje na vládní úrovni,“ vysvětluje Lipovskij. Katar vynakládá hodně financí na to, aby země byla v segmentu ovoce, zeleniny a bylin do roku 2025 celkem ze 70 procent soběstačná.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedle Lipovského jsou spoluzakladateli Karolína Pumprová a Milan Souček. Se svou vizí už startup zaujal v Praze v prostoru Manifesta a pak v Dubaji na Expu v rámci českého pavilonu, kdy jsme také jejich příběh přinesli. 

A právě díky tomu, že se GreeenTech ukázal ve vytoužené Arábii, dokázal zákazníky skutečně oslovit. Necelé tři měsíce po skončení mezinárodní výstavy tým otevřel svou první indoorovou farmu s označením Urbanio v dubajském hotelu sítě Radisson Blu Hotels.

V tu chvíli se jednalo o pilotní spolupráci, přeprodej exponátu z Expa, na kterém se firma naučila veškeré operativní i technické „špeky“ na místním trhu, říká Lipovskij. Urbanio je řešení, které označuje jako designové. A právě s ním teď vstupují i do řetězců supermarketů.

GreeenTech nicméně zatím uzavírá další spolupráce i doma. Firma má podepsaných několik zakázek v Praze a produkty z nich by měly vyrůst do konce roku. „Mohu prozradit, že naše Urbanio bude v rámci Westfield Chodov,“ naznačuje Lipovskij. I s tím firma věří, že by mohla růst rychleji. „Právě dokončujeme kolečko s novým strategickým investorem, který by nás měl postrčit do dalších byznysových kruhů,“ očekává spoluzakladatel.

Neovládne svět, ale pomůže třeba ve skladech. Nový robot od Xiaomi se pohybuje jako člověk

V mnohém se podobá robotovi jménem Atlas od Boston Dynamics. V budoucnu by měl čínský stroj pomáhat s těžkou manuální prací.

Filip HouskaFilip Houska

cyberone_xiaomi_1

Foto: Xiaomi

Humanoidní robot od Xiaomi

0Zobrazit komentáře

Na úvod vás rovnou uklidníme. Ne, opravdu se neblíží doba, kdy propracovaní roboti s pohyby jako lidé převezmou kontrolu nad světem a budou nám velet. Ovšem to, co v posledních letech na poli pokročilé robotiky vzniká, stojí minimálně za zmínku. Včera totiž svého humanoidního robota představila čínská technologická společnost Xiaomi. A rovnou naznačila, na co bude vhodný.

Nejznámějším příkladem pokročilých robotů, kteří se pohybují jako člověk, je nepochybně Atlas od americké firmy Boston Dynamics. Právě ten svět poměrně pravidelně fascinuje svými schopnostmi, z nichž může jít i strach. Pokud zrovna netancuje se svým parťákem, robotickým psem Spotem, běhá, otevírá dveře nebo pomáhá v logistických skladech. Jde o krásnou ukázku toho, kam se sféra robotiky posouvá.

Američané ovšem nejsou jediní, kteří s propracovanými roboty koketují. Silným hráčem je i čínský obr Xiaomi, známý hlavně pro své chytré telefony. Ten totiž v rámci své robotické divize včera představil humanoida pod označením CyberOne, který by jednoho dne mohl pomáhat lidem například s paletami ve skladech nebo s dalšími, zpravidla manuálními a rutinními činnostmi. Předpoklady na to nepochybně má.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

CyberOne měří 177 centimetrů, váží 52 kilogramů a rozpětí jeho paží činí 168 centimetrů. Pohání ho několik výkonných motorů a využívá síly umělé inteligence, kterou Xiaomi vyvíjí. Díky ní zvládne až jednadvacet specifických, lidsky vypadajících pohybů s rychlostí odezvy okolo 0,5 milisekundy. A co víc, má být vybaven speciálním modelem hloubkového vidění, který mu umožní rozpoznávat osoby, gesta i výrazy.

Xiaomi uvádí, že jeho nový humanoidní robot dokáže určit pětaosmdesát typů zvuků prostředí a pětačtyřicet lidských emocí. Vzhledem k tomu, že své okolí vnímá, má zvládnout identifikovat i smutek u osoby stojící naproti němu. Místo hlavy má displej s technologií OLED, takže až bude reálně v provozu, může na něm teoreticky zobrazovat také informace, které se budou hodit jeho kolegům. Využití je poměrně široké.

Firma nicméně zatím ukázala jen propagační video, kde CyberOne demonstruje své pohyby.

Robot od Xiaomi doplňuje svého staršího sourozence, robotického psa se jménem CyberDog, kterého firma představila před rokem a který se v mnohém podobá zmíněnému Spotovi od Boston Dynamics. Toho testuje například i pražské ČVUT.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

exec-final

Přečtěte si takéČupr, Šejdová a Hajduček ukazují, jak budovat byznys s vizíČupr, Šejdová, Hajduček. Navzdory tržním turbulencím ukazují, jak budovat byznys s dlouhodobou vizí

Newsletter Weekly | Poslední vydání