Z Prahy až na Expo do Dubaje. Český GreeenTech tam ukáže pěstování rostlin v hydroponických kontejnerech

zakladatele-dmitrij-lipovskij-karolina-pumprova-milan-soucek-minStory

Foto: GreeenTech

Zakladatelé startupu GreeenTech: Dmitrij Lipovskij, Karolína Pumprová a Milan Souček

0Zobrazit komentáře

Zelené rostlinky vyhřívající se pod umělým osvětlením s možností kdykoliv si „usrknout“ z výživného roztoku. Tak by se velmi jednoduše dal popsat hydroponický způsob pěstování, který se v posledních letech těší značné oblibě, byť jde o dlouho známou technologii. Zabývá se jí i český startup GreeenTech, jenž svůj systém představí v říjnu na veletrhu Expo 2020 v Dubaji.

Tamním šejkům a dalším hostům GreeenTech odhalí svou technologii pro indoor pěstování rostlin, která bude vystavena v rámci českého pavilonu. Návštěvníci si tak budou moci prohlédnout inovativní způsob pěstování bazalky, salátů či mikrobylinek a také zjistit, zda je jejich chuť stejná jako u běžně pěstovaných rostlin. Část produkce bude totiž zpracovávána v kuchyni restaurace, jež bude součástí pavilonu.

Příležitost ukázat se na takové události, jako je Expo, však nepřišla sama od sebe. K tomuto úspěchu vedla dlouhá cesta, na jejímž začátku stál Dmitrij Lipovskij, který o možnosti vytvořit projekt, jakým je dnes GreeenTech, přemýšlel již od roku 2018. Než se však stihl pustit do realizací svých tehdejších nápadů, musel odcestovat do Číny, kde celý plán nabral nových rozměrů.

Studium hydroponie do posledního detailu

„Celkově mě témata kolem udržitelnosti a zelené urbanizace zajímala delší dobu, ale absolutně jsem nevěděl, jak to správně uchopit. Čína mi enormně otevřela oči. V té době jsem také na dálku z Číny akvíroval strojírenskou výrobu v Hradci Králové a pamatuji si, že se mi v tomto období začaly rodit obrysy celého projektu a hlavně naší primární technologie GreeenBox, tedy hydroponického kontejneru,“ vzpomíná Lipovskij.

S myšlenkou se obrátil na svého někdejšího kolegu Milana Součka a spolu začali hydroponii studovat do posledního detailu. „Na nic jsem nečekal a začal jsem zkoumat, co je vůbec hydroponie a jak se dá automatizovat. Technologicky mi alespoň na první pohled bylo dost věcí jasných. Jediný a hodně podstatný problém, který jsem zaznamenal, bylo to, že ani já, ani Dmitrij nejsme zemědělci a neumíme nic moc vypěstovat,“ vzpomíná Souček.

greeentech2

Foto: GreeenTech

Hydroponie umožňuje pěstovat rostlin efektivním a na prostory nenáročným způsobem

Bylo tak jasné, že k sobě potřebovali člověka, který ví, jak na rostlinky – a měli štěstí. V televizi v té době zahlédli reportáž o projektu HerbaFabrica Karolíny Pumprové, která coby absolventka České zemědělské univerzity v Praze, na níž vede i hydroponickou laboratoř, například posílala saláty do vesmíru. Byla jednou z prvních, kdo začal v oblasti hydroponie podnikat, dokonce zahájila provoz vůbec první hydroponické farmy v hlavním městě. Pánové si proto na Karolínu sehnali telefonní kontakt.

„O den později jsme seděli společně s Milanem v zasedačce, kde jsme asi čtyři hodiny debatovali o našich vizích a jak bychom mohli projekt uchopit. Hned po prvním ‚rande‘ jsme si plácli,“ říká s úsměvem Karolína Pumprová. A Dmitrij Lipovskij přikyvuje: „Je to tak, přesně takhle to bylo. Musím poděkovat své partnerce, že má ráda pořad Víkend a zrovna jsem byl doma.“ Tak byly položeny základy projektu GreeenTech.

Jeho byznys zasahuje do grow i tech segmentu, přičemž v případě druhé jmenované vertikály jsou pod značkou GreeenTech vyvíjeny produkty v podobě kontejnerů GreeenBox, ve nichž lze plodiny pěstovat hydroponickou cestou. Na vývoji prvního z produktů firma pracovala poslední rok a zapojila do něj řadu odborníků z oblasti konstrukcí, programování, elektrotechniky, vzduchotechniky i úpravy vody. GreeenTech spojil síly například i se společností Siemens, která do zařízení dodává řídící systémy.

Nákladný vývoj Dmitrij Lipovskij financoval primárně z vlastních zdrojů, případně z půjček od svých ostatních podniků. Mimo hydroponický GreeenTech totiž vlastní také společnost zabývající se strojírenskou výrobou a firmu spojenou s distribucí komponentů do průmyslové automatizace.

kontejner_vizualizace

Foto: GreeenTech

Vizualizace pěstebního kontejneru od GreeenTech

Od června získal finance také od externích investorů v podobě pražské firmy Epico International, která je výrobcem a distributorem mobilního příslušenství – ta do projektu poslala osm milionů korun. I díky této investici bude první GreeenBox v Manifesto Marketu, jenž se nově otevře i na pražském Andělu. A co víc, zájemci si budou moci na místě zakoupit rostliny vypěstované přímo v této farmě.

Co se technických specifikací týče, GreeenBox má rozměry 12 × 3 × 3 metrů a jeho měsíční kapacita činí až 4,5 tisíce salátů, tedy přibližně 1,5 tuny rostlinné hmoty. Jeho pořizovací cena je aktuálně vyčíslena na 3,5 milionu korun, je však nutné připomenout, že produkt ještě nebyl uveden na trh a cenovka se může změnit.

„Byznys do budoucna určitě bude postavený na prodeji a spravování našich farem. Ovládání farem vyvíjíme tak, aby to bylo intuitivní a s minimálním zásahem lidského faktoru. Například nabízíme vzdálenou správu, což umožní řídit farmu odkudkoliv. Potom může být jedno, jestli se farma nachází v Brně nebo Spojených státech,“ prozrazuje Souček.

Rostlinky do každé kuchyňky

Do značky GreeenTech se navíc začlenila ve formě nové divize i HerbaFabrica, pod níž jsou nyní prodávány hydroponické rostliny, jež společnost pěstuje na vlastních farmách. Ty se aktuálně nachází v Hostivaři a také v Holešovicích, konkrétně v prostorách Vnitroblocku. Vypěstované rostliny jsou z těchto míst dále prodávány především do firem v rámci služby HerbaShare.

„HerbaShare funguje tak, že si firma na měsíční bázi pořídí tarif. My pak každý týden do firmy zavezeme čerstvou zeleninu z našich pražských farem, kterou si zaměstnanci v rámci firemního benefitu můžou vzít domů nebo si z ní udělat v práci třeba oběd. Abychom firmě dodali co nejlepší službu, má k dispozici i platformu udržitelnosti, kde vidí, jak díky HerbaShare šetří zdroje,“ objasňuje Pumprová.

greeentech1

Foto: GreeenTech

Karolína Pumprová se v oboru pěstování rostlin pod umělým osvětlením pohybuje již několik let

„Dále je možné si naši zeleninu koupit na výdejním místě ve Vnitroblocku a pro gastro provozy přes našeho partnera Fany Market,“ popisuje Pumprová a doplňuje, že nejlevnější měsíční tarif vychází na pět tisíc korun, přičemž ten nejdražší pak na 19 tisíc. Rozdíl spočívá v počtu rostlin, které se pravidelně naváží do chladicích boxů umístěných přímo v kuchyňkách firem, odkud si mohou zaměstnanci rostliny odebírat.

V portfoliu plodin, které jsou farmy startupu GreeenTech schopny vypěstovat, je zhruba 30 druhů zeleniny. Jedná se o různé saláty, bylinky a také mikrobylinky, tedy křehké výhonky rozmanitých druhů rostlin. „Samozřejmě intenzivně pracujeme na výzkumu a vývoji. V laboratoři aktuálně probíhají testy na dalších deseti odrůdách. Naším cílem je zákazníkům nabídnout co největší výběr,“ dodává spoluzakladatelka.

Reprezentovat, oslovit šejky a jít dál na východ

Příležitost vystavovat na Expu v Dubaji, kde společnost představí své aktuálně vyvíjené řešení Urbanio pro indoor pěstování rostlin, považuje Dmitrij Lipovskij za strategickou příležitost. Firma se chce totiž časem etablovat právě na trhu Blízkého východu, kde se pěstování pomocí hydroponie vyloženě nabízí.

I na poušti totiž umožňuje pěstovat zelené rostliny s co možná nejefektivnějším a udržitelným hospodařením s vodou. Jak navíc upozorňuje Karolína Pumprová, hydroponie a podobné způsoby pěstování rostlin dovedou pomoci řešit některé palčivé otázky, kterým budeme v budoucnu vystaveni.

„Není to sice otázka Evropy, ale ví se, že se během příštích desetiletí bude populace zvyšovat v řádech miliard, pokud se nestane nějaká katastrofa. Tím pádem poptávka po potravinách a po zemědělské půdě nebo právě technologiích, které substituují klasické zemědělství, poroste,“ předpovídá Pumprová.

greeentech3

Foto: GreeenTech

Projekt nabízí celou řadu rostlin, od salátů až po křehké výhonky

„Musíme proto využít veškerého místa pro výrobu potravin, což je i důvod pro zapojování hydroponických farem do infrastruktury města. Hydroponie je jedna z velmi variabilních technologií pro produkci zeleniny. Nehledě na to, že tento městský směr dává logicky největší smysl, protože je nejšetrnější k přírodě,“ říká Pumprová.

Mezi oblasti, které se s problematikou přelidnění potýkají již dnes, patří některé asijské státy. Blízký východ je na půl cesty do zemí, jako je Čína, Indie nebo Japonsko, kam by se chtěl GreeenTech v příštích letech také dostat. Již nyní dokonce drží první objednávku od zákazníka z Číny, kterému by měl jeho vlastní GreeenBox dorazit v příštím roce.

GreeenTech by chtěl během příštího roku dodat přibližně deset GreeenBoxů a pokusit se etablovat na vybraných trzích. Podle Karolíny Pumprové by se celá společnost mohla již v příštích pěti letech dostat na přední pozici v oboru v oblasti automatizace a technologického provedení hydroponických kontejnerů. To je také důvod, proč se chce nyní tým na co nejpropracovanější robotizaci a automatizaci pěstebního procesu odehrávajícího se v kontejnerech.

K naplnění těchto cílů ovšem bude potřeba větší tým, což je také důvod, proč již nyní GreeenTech spolupracuje například s ČVUT. Aktuálně je však veškerá pozornost upírána na nadcházející Expo, kde má GreeenTech skvělou příležitost celému světu ukázat, jaké technologické divy v naší zemi dokážeme.