V Kauflandu nově můžete skenovat zboží mobilem a nakupovat rovnou do své tašky. Při odchodu jen zaplatíte
Řetězec supermarketů Kaufland vždy působil spíše jako tradiční diskont, který cílil primárně na slušný poměr ceny a kvality zboží, ale inovacemi příliš neoplýval. To se však v posledních letech mění a Kaufland se snaží vydobýt si punc moderního obchodu, který jde s dobou a cílí i na mladší klientelu. Důkazem je novinka K-Scan, která zákazníkům umožní nakupovat snímáním kódů zboží pomocí telefonu a významně tak urychlit odbavení na pokladně.
Novinka K-Scan je zatím pilotním projektem, který běží na dvou prodejnách v Praze na Jarově a v Olomouci, a celá věc funguje velmi jednoduše. Zákazníci si zboží sami naskenují skrze fotoaparát telefonu, vloží ho do košíku nebo rovnou do své nákupní tašky z domu a pak již jen zaplatí u expresních pokladen. Výhodou je neustálý přehled o ceně nákupu i právě rychlá platba pouhým naskenováním čárového kódu z aplikace.
„Služba K-Scan přináší spoustu výhod. Zákazníkům šetří čas, mají neustále přehled o ceně nákupu a zboží už nemusí z košíku vykládat na pás,“ popsala Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland. „Aplikace je uživatelsky velmi přívětivá a snadná. Stačí pár kliknutí, zákazník nákup vkládá rovnou do tašky a rychle se odbaví na samoobslužné pokladně,“ doplňuje.
Dobrou zprávou je, že Kaufland nechce příliš otálet s rozšiřováním novinky. Po pilotním projektu má být v říjnu možnost nakupovat skrze chytrý telefon dostupná také v dalších 28 prodejnách. V České republice má ale Kaufland prodejen více než 100 a je tedy otázkou, kdy se tato novinka stane plošným standardem.
Kromě novinky v aplikaci mohou zákazníci již několik měsíců na čtyřech vybraných prodejnách v Praze (Vypich a Podbaba), Kladně a Ostravě (Vítkovická) nakupovat podobným způsobem s ručním skenerem, který je vždy k zapůjčení u vchodu do prodejny. Vše funguje stejně jako s aplikací a po zaplacení stačí vrátit skener v pokladní zóně. Ruční skenery budou od září dostupné také na prodejnách v brněnské Ponavě a v Karlových Varech.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsCílem inovace je podle všeho jednak zlepšení zákaznické zkušenosti a urychlení procesu nakupování, ale jistě také úspory. Podobný systém totiž eliminuje potřebu živých pokladních a má tedy potenciál významně snižovat mzdové náklady. Dle mluvčí Kauflandu ale zatím není jasné, jak velké úspory by novinka mohla přinést: „Sledujeme vše a postupně budeme vyhodnocovat.“
Výhodou je i to, že samotné skenování zboží probíhá rovnoměrně po celé prodejně a lidé se tedy nehromadí u samoobslužných pokladen, které hypermarkety a supermarkety rovněž stále častěji využívají. Na inovaci by tak měli teoreticky „vydělat” i ti, kteří novinku používat nebudou.
Důvodem pro zavedení novinky pak může v neposlední řadě být i potřeba dále motivovat nákupčí, aby využívali klubovou kartičku a hypermarket tak o nich měl užitečná data, která jsou cenná pro sestavování personalizovaných nabídek. Kaufland ostatně svou vlastní zákaznickou K-Card představil teprve nedávno a bezesporu pro ni bude chtít získat co nejvyšší podíl nákupčích.
Průkopníky jsou Globus a Tesco
V souvislosti s oznámením Kauflandu je nutné poznamenat, že taková služba není v Česku rozhodně ničím novým. Průkopníkem je se svým systémem Scan&Go Globus, který nakupování s ručním skenerem zavedl již v roce 2013 na pobočce v Čakovicích, o tři roky později jím již vybavil všech svých 15 hypermarketů a v roce 2017 přidal i právě mobilní aplikaci, kterou lze ruční skener nahradit.
Za pozornost pak stojí rovněž Tesco a jeho obdoba Scan & Shop, kterou britský řetězec do Česka přivedl v roce 2016 a o rok později ji začal masivněji rozšiřovat po republice. I Tesco má svou aplikaci Scan & Shop Mobile, jejíž výhodou je – stejně jako u konkurence – možnost průběžně kontrolovat seznam nakoupených položek i aktuální cenu nákupu. V pro Tesco domovské Velké Británii je systém v provozu dokonce již od roku 2010.