Brněnský vyhledávač letenek Kiwi.com podle svého vyjádření dosáhl za loňský rok rekordních výsledků, a to jak v počtu rezervací, tak prodaných míst v letadlech nebo ve výši příjmů. Měl se tak opět dostat i do černých čísel. Jeho tržby podle vyjádření meziročně vyrostly o dvacet procent na 293 milionů eur, tedy 7,4 miliardy korun. Jak velký byl zisk, ale firma nekomentovala.
„V roce 2023 nebývale narostl zájem o cestování, což se pozitivně odrazilo i v růstu kapacit světových aerolinek. V Kiwi.com jsme se této příležitosti chopili a jsem hrdý, že se nám v mnoha ohledech podařilo dosáhnout rekordních výsledků jako obsadit pětadvacet milionů míst v letadlech zákazníky z téměř všech zemí na světě,“ komentuje spoluzakladatel a ředitel Oliver Dlouhý.
V lednu přitom Dlouhý oznamoval, že Kiwi propouští, z původních zhruba 1 200 zaměstnanců to bylo 18 procent ve čtyřech evropských zemích, tedy více než dvě stovky lidí. Kiwi tehdy uvedlo, že se nejedná o unáhlené rozhodnutí – zhruba před rokem například oznámilo přechod na takzvaný customer-centric approach (přístup zaměřený na zákazníky a user experience) a zároveň upravilo svoji strategii partnerství s leteckými společnostmi.
„Restrukturalizace je tedy součástí řady kroků, které se (Kiwi) chystá postupně realizovat. Patří mezi ně řízení nákladů i hledání nových cest, jak zvyšovat příjmy ze svého podnikání a naplňovat měnící se potřeby zákazníků po celém světě,“ napsala tehdy firma v tiskové zprávě.
Nyní při oznamování výsledků Kiwi zároveň dodalo, že jednou z priorit uplynulého roku pro něj byly investice do rozvoje technologií, které vedly i ke zlepšování zákaznické zkušenosti. „Klíčové přitom pro společnost v tomto ohledu bylo jak zavádění nových služeb a produktů, tak zrychlování procesů například při vracení peněz zákazníkům,“ uvádí firma s tím, že na tom chce pracovat i letos.
Mezi další hlavní cíle patří posilování pozice napříč Evropou díky strategickým marketingovým partnerstvím, ale také zlepšování vtahů s leteckými společnostmi. V lednu Kiwi oznámilo, že po letech soudních sporů uzavřelo dohodu s nízkonákladovkou Ryanair. „Věřím, že brzy přijdou i další, což povede ke změnám v našem fungování a podpoří to jak naše dlouhodobé cíle, tak i naši hodnotu pro akcionáře,“ dodává Dlouhý.
Kdyby nebylo Pavla Muchy, český startupový svět by dost možná vypadal jinak. Jako jeden z prvních venture kapitálových investorů stál u zrodu úspěšných projektů, jako je Slevomat, Dáme jídlo nebo Rohlík. U všech se potkal s Tomášem Čuprem, o němž říká, že zakladatel takového kalibru se rodí jednou za dekádu. Od té doby podpořil i řadu dalších projektů nejen u nás a miliardového jednorožce chytil také v Polsku. Jak se dostal k investicím do startupů? Jak vznikala značka Enern a co je dnes Kaya VC? Co ho naučila štace v Centrum.cz? A kdy se potkal s hledaným zločincem Janem Maršálkem?
Přinášíme výběr toho nejzajímavějšího, co v podcastu Money Maker s Pavlem Muchou, na který se můžete podívat výše a najdete ho také ve všech podcastových aplikacích, padlo.
Jak začal Enern
„Když jsem na podzim 2009 končil v Centrum.cz, už jsem se připravoval, co budu dělat potom. Od ledna 2010 jsme začali s Enernem, ale tehdy to nebyly investice v onlinu ani v internetu, ale začali jsme v energetice. Ne proto, že bych si myslel, že je to ta věc, kterou chci dělat, ale můj partner Radovan Nesrsta se v tom velmi dobře vyznal a mě bavili transakce, takže jsem cítil, že se na tom můžeme spojit. Později se přidali ještě Petr Šmída a Radek Švec, a tak začal příběh Enernu. Na počátku ani nebyl záměr, že děláme investiční skupinu. Spojili jsme se na jeden projekt, jako čtyři fyzické osoby jsme udělali dvě malé solární elektrárny, jejichž boom tehdy přicházel.“
Mise Centrum.cz
„Byla to pro mě obrovská zkušenost. Během tří let jsem se mohutně otřískal. Zažil jsem éru, kdy rostlo všechno, na co se sáhlo. Exit, který byl v té době patrně největší v českém internetu. Práci pod private equity, se všemi rysy, které to mělo. Zažil jsem fuckup v podobě akvizice Atlasu. Zažil jsem krizi pádu Lehmanů a s tím spojené spousty propouštění. Každá zkušenost se mi během patnácti let vrací v celé spoustě situací, které máme v portfoliových firmám.
Proto mě baví trávit čas ve firmách poté, co do nich zainvestujeme. Je to pro mě zajímavé, protože se mi v hlavě všechny ty filmy přehrávají. Když se třeba jde něco dokoupit, nebo se jdou najímat lidé, nebo se musí propouštět, tak jsem vše viděl jak v prožitku výkonného člověka i optikou investora, který na něj pak tlačí. Když jsi investor a nikdy jsi to nezažil ve výkonné roli, tak vůbec nemusíš mít cit na to, kdy je lepší, aby ses spíše stáhl, nebo naopak zatlačil.“
„Když jsem se přidával do Slevomatu, tak už tam byli kluci z Mitonu. Vedle toho, že jsem se díval na samotnou příležitost, tak co všechno přebíjelo, byl unikátní profil Tomáše Čupra. Myslím si, že zakladatelů jeho kalibru za dekádu potkáš třeba dva tři v celém regionu. Nemyslím si, že takoví zakladatelé se na trhu najdou každý měsíc. Samozřejmě extrémní talenty přináší spoustu extrémních situací, ale to, že extrémní talent je tak silný a dokáže protlačit výsledky kolikrát v tak těžkých tržních kategoriích, tak si nedovedu představit, že by firma jako Rohlík vůbec mohla dosáhnout něčeho takového, kdyby tam Tomáš nebyl.“
Jak jsme přišli o Mews
„Někdy v roce 2015 za mnou přišel Tomáš Obrtáč a říká: „Pojď se podívat na tenhle pitch deck, je sice strašně barevnej, ale je to zajímavý.“ Byla to kuriozita, všichni měli obvykle své pitch decky učesané, ale kluci z Mews poslali takový barevný. Koukali jsme se na to, že je to zajímavý, a chtěli jsme je potkat. Když se Tomáš asi po 24 hodinách s klukama spojil, tak bylo chvíli ticho a za dalších 24 hodin se nám ozvali, že už mají term sheet od někoho z Holandska. Až po letech jsme se dozvěděli, že už několik měsíců jednali s jinými investory a nás oslovili až později, takže jsme přišli pozdě ke stolu. Měli jsme sice zájem, ale zareagovali jsme až po 24 hodinách, takže jsme si z toho odnesli lekci, že musíme zrychlit. A je pravda, že zrychlení nám obrovsky pomohlo u dalších investic.“
Foto: Tomáš Svoboda / CzechCrunch
Pavel Mucha, spoluzakladatel skupiny Enern a fondu Kaya VC
„Ve venture kapitálovém světě jsi přirozeně v prostředí, kde potkáváš extrémní talenty. Přeješ si primárně potkávat extrémní pozitivní talenty, ale po cestě také potkáš extrémní talenty, které si přeješ, aby jsi už nikdy potkat nemusel. Přirozenost naší práce je, že se s takovými profily potkáváme a kolikrát v tu chvíli ani netušíme. Je to i případ Jana Maršálka (provozní ředitel zkrachovalé společnosti Wirecard byl patrně ruským špionem – pozn. red.). S Tomášem Čuprem jsme se roky předtím, než se Rohlík vydal do Německa, snažili více pochopit, jak to na tamním trhu funguje. Udělali jsme malou investici do malého startupu, který už ani neexistuje. Sama o sobě ta investice nebyla ničím zajímavá, než že jsme díky ni mohli nahlédnout do zákoutí německého potravinového trhu.
Ta firma potřebovala financování. Jednoho dne jsme měli jednání v Mnichově a jeden z našich spoluinvestorů říká, že nás vezme na jednání, že mají rozpracovaného dalšího investora do firmy. Nám to nic neříkalo, tak jsme vyrazili přes Mnichov nahoru na kopec, kde jsou ambasády. Mezi nimi byla jedna obrovská vila. Vešli jsme dovnitř a ta vila zela prázdnotou. Byla tam čtyři patra a vevnitř byl jeden jednací stůl ve třetím patře. Asi to teprve zařizují, říkali jsme si. Když jsem tam byli o šest měsíců později a vypadalo to pořád stejně, tak jsem si říkal: Asi dlouhé dodávky… Tehdy na to jednání přišel právě on, měl podobný sestřih jako my tři tady, ale když jsme ho viděli asi o půl roku později, tak přišel s dlouhými vlasy, vypadal jako Krakonoš a na první dobrou jsem ho vůbec nepoznal. Pak nás ještě zaujalo, že na Google Mapách měl tenhle dům jako jediný zamazaný satelitní snímek, všechny ostatní kolem byly normálně vidět.“
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.