Udělali jsme tlustou čáru za covidem, říká Oliver Dlouhý. Kiwi.com loni prodalo letenky za 50 miliard

Brněnský letenkový startup měl zprostředkovat rekordní počet rezervací. A navíc měl vykázat kladný výsledek hospodaření.

Peter BrejčákPeter Brejčák

oliver-dlouhy

Foto: Kiwi.com

Oliver Dlouhý, zakladatel a šéf Kiwi.com

0Zobrazit komentáře

Brněnský vyhledávač letenek Kiwi.com za loňský rok prodal letenky za téměř padesát miliard korun – a podle vyjádření svého zakladatele Olivera Dlouhého také vykázal kladný výsledek hospodaření. Denně přitom uživatelé platformy udělají přes sto milionů vyhledávání a v průměru se prodá přes sedmdesát tisíc míst. Firma tak těží z rostoucího zájmu o cestování, které před pár lety, v pandemických dobách, trpělo.

Podle konsolidované výroční zprávy za rok 2022 prodalo Kiwi.com letenky celkem za 2,06 miliardy eur, v aktuálním přepočtu 48,8 miliardy korun. Samotné tržby společnosti pak dosáhly 243 milionů eur, tedy 5,8 miliardy korun. Výsledek hospodaření byl přitom záporný, kdy ztráta dosáhla 19,5 milionu eur, tedy zhruba 462 milionů korun.

Oliver Dlouhý ve vyjádření pro CzechCrunch ale doplnil, že Kiwi.com vykázalo zisk před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) ve výši osm milionů eur, tedy 189 milionů korun. „S rekordním počtem rezervací a kladnou EBITDA byl rok 2022 rokem, kdy jsme udělali tlustou čáru za dopady covidu na naše podnikání a využili této silné pozice k investicím do naší společnosti,“ uvádí. V souvislosti s pandemií nicméně Kiwi.com čelilo i kritice od uživatelů, a to zejména kvůli nedostatečnému řešení refundací zrušených letů.

Jak Dlouhý dále doplňuje, začátek roku byl z pohledu uživatelského zájmu pomalejší kvůli doznívání dopadů varianty covidu-19 pod označením omikron, ale v únoru se zákazníci snažili dohnat ztracený čas. „Březen přinesl nový historický rekord s osmdesáti tisíci míst v letadlech rezervovaných za jediný den,“ říká Dlouhý. Obnovený zájem o cestování přitom do Kiwi.com loni přilákal i nového investora, který do firmy vložil 2,5 miliardy korun.

O koho šlo, Dlouhý nespecifikuje. Peníze měl ale vložit ve formě konvertibilního dluhopisu, zatím se tak jeho jméno nepodepsalo ani mezi oficiální vlastníky. Největším společníkem s podílem 53,5 % je tak pořád General Atlantic, která do firmy investovala v roce 2019. Druhým největším podílníkem je Oliver Dlouhý (22,1 %), následovaný Jozefem Képesim (12,3 %) a Touzimsky Airlines (9,9 %). Zbylých 2,2 % drží menší akcionáři.

Loňský nárůst poptávky podle Dlouhého nezměnil strategické priority Kiwi.com, mezi které mají mimo jiné patřit zlepšování zákaznické zkušenosti a investice do technologií. „V posledním čtvrtletí roku jsme představili novou identitu naší značky. Úvodní marketingové investice se soustředily na střední Evropu, kde se výhody přímého přístupu ke spotřebiteli začaly již projevovat – sedmdesát procent zákazníků na těchto trzích již nakupuje přímo u nás,“ pochvaluje si Dlouhý.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym